سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیا نور خورشید از شما در برابر ام اس محافظت می کند؟

نتیجه تحقیقی جدید نشان می دهد افرادی که به صورت طبیعی فاقد ویتامین دی هستند، بیشتر در معرض ابتلا به ام اس (اسکلروز متعدد) قرار دارند.

به گزارش خبرنگار باشگاه شبانه باشگاه خبرنگاران جوان،  پس از آن که دانشمندان دریافتند افرادی که سطح ویتامین دی بدنشان بسیار کم است احتمال بیشتری دارد که به بیماری ام اس مبتلا شوند، به این افراد پیشنهاد می کنند با گذراندن زمان بیشتری در آفتاب جلوی پیشرفت این بیماری را بگیرند. در مطالعات دانشگاه مک گیل کانادا و کالج کینگز لندن 40،000 نفر از ساکنان اروپا مورد بررسی قرار گرفتند. از این میان 15،000 نفر از بدو تولد حامل ژن هایی بودند که باعث می شد به صورت طبیعی فاقد ویتامین دی باشند. این تیم تحقیقی دریافت چنین افرادی دو برابر بیشتر از بقیه در معرض ابتلا به بیماری ام اس قرار دارند.

بیشتر ویتامین دی بدن از محل نور خورشید و بقیه در مواد غذایی مثل تخم مرغ، گوشت، روغن ماهی های همچون سالمون، ساردین و اس قومری تامین می شود.

دانشمندان می گویند نیاز به تحقیقات بیشتری است تا ثابت شود آیا مصرف مکمل های ویتامین دی یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث تاخیر یا پیشگیری از ام اس می شود یا خیر. به گفته لورن ماکری از دانشگاه مک گیلن نتایج این تحقیق برای کشورهایی که در عرض های شمالی با تابش ضعیف نور خورشید قرار دارند (مثل بریتانیا ) بسیار سودمند است. در حال حاظر100،000 نفر از مردم بریتانیا به این بیماری مبتلا هستند.

پروفسور پروف دنی آلتمن از کالج سلطنتی لندن می گوید: مدت هاست که وجود یک رابطه جغرافیایی میان زندگی در عرض های جغرافیایی فاقد نور کافی خورشید و احتمال ابتلا به ام اس تایید شده است. شاید تئوری درمان ام اس با مصرف ویتامین دی انتظار بسیار بالایی باشد، با این حال نتایج این تحقیق برای دفاع از ایده مصرف مرتب مکمل های ویتامین دی سودمند است.

لازم به ذکر است که بیماری ام‌اس یک بیماری خود ایمنی است و در آن غلاف چربی حافظ اعصاب آسیب می بیند و باعث اختلال در سیگنال های بین مغز و ماهیچه های بدن در نتیجه اختلال در  کنترل و قدرت عضلات، سيستم بينايي، تعادل حس و عملکردها ي ذهني شود. ام اس بیشتر در سنین 20 تا 40 رخ می دهد.






انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.