سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مک کانل: ایران در پی تضعیف جایگاه آمریکا است

سناتور جمهوریخواه ایالت کنتاکی آمریکا در یادداشتی با اشاره به توافق هسته‌ای‌، مدعی شد ایران به دنبال تضعیف امنیت و جایگاه آمریکا در جهان است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی «کوریر ژورنال» متن یادداشت سناتور میچ مک کانل، رئیس اکثریت مجلس سنای آمریکا،  را درباره برنامه جامع اقدام مشترک منتشر کرد.

عنوان این یادداشت « پرسش های من درباره توافقنامه ایران » است، که در آن  آمده است: اوایل تابستان امسال، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، توافقنامه‌ای برای محدود شدن برنامه هسته ای ایران را اعلام کرد ولی این توافقنامه به برنامه هسته ای ایران خاتمه نمی دهد. من می خواهم اطمینان بدهم که وقتی سنای آمریکا موضوع توافق را بررسی می کند، امنیت آمریکا  بیش از همه چیز مورد توجه من خواهد بود.

 وی افزود: «به نظر می رسد توافقنامه‌ای که کاخ سفید آن را امضا کرد بهترین توافق مورد قبول برای ایران باشد چون این توافق عملا به برنامه هسته ای ایران خاتمه نمی دهد. در وهله اول هدف از این گفتگوهای هسته ای، خاتمه دادن به برنامه هسته ای ایران بود اما این توافقنامه حتی به آن هدف ، نزدیک هم نشد! بلکه به جای آن ، ایرانی ها توانستند هزاران سانتریفوژ خود را حفظ کنند و توانمندی در آستانه هسته ای بودن خود  را نیز حفظ  کنند و به آن خاتمه ندهند. آنها از این توافقنامه پول هنگفت چند میلیارد دلاری به دست خواهند آورد.»

وی اضافه کرد: «رئیس جمهور آمریکا اذعان می کند  با برداشته شدن تحریم ها، بخشی از این پول صرف تروریسم و دیگر فعالیت های شوم ایران خواهد شد که تهدیدی برای ثبات در خاورمیانه است. و اینکه ایران همچنان یک تهدید برای همپیمان نزدیک ما در منطقه ، یعنی اسرائیل، است.»

در ادامه یادداشت سناتور میچ مک کانل آمده است: من به همراه دیگران هشدار دادم که موضع مذاکراتی دولت آمریکا منجر به دستیابی به نتایج ضعیف ، هم برای آمریکا و هم برای همپیمانانی مثل اسرائیل، خواهد شد.

وی در ادامه مدعی شد: «به نظر می رسد ما فرصت برچیدن برنامه هسته‌ای ایران و اطمینان از اینکه آنها هرگز به بمب اتمی دست نمی یابند، از دست داده باشیم. ایرانی که به دنبال سلاح هسته ای باشد چالشی برای فردی خواهد بود،که قرار است در مقام رئیس جمهور آمریکا جانشین باراک اوباما شود و فرقی هم نمی کند که این فرد جمهوریخواه باشد یا دمکرات.»
با وجود امیدهای دولت برای تصویب کردن این توافقنامه به تنهایی و بدون نقش کنگره، کنگره نشان داد که ما در تصویب این توافقنامه حرفی برای گفتن داریم.
برخی از پرسش های مهمی که در بازنگری این توافق مطرح خواهند شد این پرسش ها هستند:

- چرا توافقنامه شامل بازرسی های در هر زمان و در هر مکان از تاسیسات نظامی ایران و تاسیسات تحقیق و توسعه در ایران نیست؟

- آیا دولت آمریکا توافقات مخفی بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران را در اختیار سنا قرار خواهد داد؟ گزارش های اخیر نگران کننده درباره توافقات جانبی سرّی بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می دهد که ایرانی ها اجازه خواهند داشت خودشان در سایت هسته ای پارچین بازرسی انجام دهند.

- آیا توافقنامه، ایرانی ها را مجبور خواهد کرد که جزئیات برنامه هسته ای شان را افشا کنند؟

- آیا توافقنامه تاثیری واقعی روی توانایی ایران به ادامه دادن تحقیق و توسعه روی سانتریفوژهای پیشرفته ای که در نهایت بتواند از آن برای برنامه تسلیحات هسته ای استفاده کند، دارد؟

- آیا توافقنامه اطمینان می دهد که برداشتن تحریم ها علیه ایران با پایبندی شدید ایران به مفاد این توافقنامه گره خورده است و آیا راهی واقعی برای راستی آزمایی از پیروی ایران از تعهداتش وجود دارد؟

- این توافقنامه چه چالش‌هایی را برای همپیمانان کلیدی ما در منطقه شامل اسرائیل و همپیمانان میانه روی سنی عرب ایجاد می کند؟

پاسخ به این پرسش ها کمک خواهد کرد تا ما پی ببریم  دولت اوباما به چه توافقنامه ای با ایرانی ها دست یافته است؟

رئیس جمهور آمریکا به جای ورود به این توافقنامه می تواند با کنگره کار کند تا تحریم های اقتصادی علیه دولت ایران را افزایش دهد، مسیری دیگر را انتخاب کرد.

مک کانل در ادامه مدعی شد: مردم کنتاکی باید بدانند که ایران یک کشور حامی تروریسم است و مصمم به افزایش دادن توانایی های موشک بالستیک و توانایی های نظامی متعارف خود است .ایران به دنبال گسترش دادن دایره نفوذ خود در منطقه خاورمیانه و به دنبال تضعیف امنیت و جایگاه آمریکا است. ایران حتی گفته است  می خواهد اسرائیل را از روی نقشه محو کند. یک توافقنامه بد با ایران باعث حل این مشکلات نخواهد شد و باعث  هم نخواهد شد که ما یا همپیمانان ما امنیت بیشتری داشته باشیم.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.