سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تحقیق پنتاگون درمورد دخالت نیروهای آمریکایی در کشتار غیرنظامیان افغان

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد تحقیقاتی را برای روشن شدن دست داشتن نیروهای ویژه آمریکا در کشتار غیرنظامیان افغانستان آغاز کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز سه شنبه اعلام کرد در پاسخ به برخی گزارشها مبنی بر دست داشتن نیروهای ویژه آمریکا در کشتار غیرنظامیان در استان وردک افغانستان در سال های 2012 و 2013، تحقیقاتی را برای روشن شدن این موضوع آغاز کرده است. کریس گری، سخنگوی بخش تحقیقات نیروی زمینی آمریکا در این باره گفت: اطلاعات و سرنخ هایی در مورد این موضوع شناسایی شده و لازم است تحقیقات گسترده تر و جامع تری در این زمینه صورت بگیرد.
براساس این گزارش، پنتاگون می خواهد درباره نقش واحد نیروهای ویژه آمریکا، در ناحیه نرخ در ولایت وردک در قتل عام عده ای از غیرنظامیان افغان در فاصله زمانی اواخر 2012 تا اوایل 2013 تحقیق کند.
این در حالی است که زکریا قندهاری مترجم این واحد از نیروهای ویژه آمریکا در مه 2013 (خرداد 1392) به اتهام شکنجه و قتل غیرنظامیان افغان بازداشت شد.
بر اساس یک تحقیق میدانی که نشریه رولینگ استون در نوامبر 2013 (آبان-آذر 1392) انجام داد، نیروهای ویژه آمریکا هم در شکنجه و قتل غیرنظامیان افغان دست داشته اند و هم شرایط این جنایت را برای دیگران فراهم آورده اند.
مقامات افغان گفته اند طی عملیات واحد نیروهای ویژه آمریکا در وردک، در مجموع 18 غیرنظامی افغان کشته شدند.
براساس این گزارش، این موضوع در زمان ریاست جمهوری حامد کرزای به یک بحران بزرگ میان نیروهای کمک به برقراری صلح و امنیت در افغانستان موسوم به (ایساف) و دولت کابل بدل شد. واحد نیروهای ویژه آمریکا وادار شدند از منطقه نرخ در ولایت وردک خارج شوند.
به گفته مقامات افغان، پس از خروج این نیروها از این منطقه در ماه آوریل (فروردین-اردیبهشت)، اجساد ده نفر در یک گور جمعی در نزدیکی پایگاه این نیروها پیدا شد.
کریس گری گفت: ما مصمم هستیم در مورد این اتهامات به طور کامل تحقیق کنیم تا این اطمینان حاصل شود به همه سرنخ ها و اطلاعات موثق و صحیح دست پیدا کرده ایم.
انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.