سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش نیویورک تایمز:

تب ضد ایرانی کنگره به اروپا سرایت نکرده است

نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: علی‌ رغم قیل و قال سیاسی کنگره در خصوص توافق هسته ای ایران، اروپایی ها با آرامش عجیبی بحث توافق را دنبال می کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نیویورک تایمز در گزارشی به مقایسه انعکاس توافق هسته ای ایران در آمریکا و اروپا پرداخت. 

در این گزارش آمده است: برخلاف کاخ سفید و کنگره آمریکا، اروپا از دردسرهای سیاسی توافق هسته ای ایران مصون مانده است. این موضوع به ویژه در انگلیس، فرانسه و آلمان – کشورهای عضو گروه 1+5 و رایزنان توافق هسته ای ایران --  مشهودتر است. 

فرانسه در میان کشورهای مذاکره کننده برنامه هسته ای ایران، دارای خصمانه ترین موضع در قبال این کشور بوده است. با این وجود، به سختی می توان سیاستمداری فرانسوی را یافت که خلاف توافق هسته ای ایران اظهار نظر کرده باشد. 

"کامیل گراند" – کارشناس ارشد بنیاد تحقیقات استراتژیک در فرانسه – در این باره اظهار داشت: در اروپا نمی توانید سیاستمداری مخالف توافق هسته ای ایران بیابید. این موضوع به ویژه در فرانسه مشهودتر است. 

کامیل گراند توافق نهایی را بهتر از آنچه تصور می کرد یافته است. به باور وی، عمق و کیفیت توافق هسته ای ایران به حدی است که جنگ طلبان را نیز راضی کرده است.  

دلایل مختلفی برای رفتار متفاوت اروپا و آمریکا در قبال پرونده هسته ای ایران عنوان شده است. یکی از این دلایل، تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سال 1979 (1358) است. حادثه ای که به قطع کامل ارتباط ایران و آمریکا منجر شد. 

کشورهای اروپایی به استثنای انگلیس در این سال ها با ایران روابط دیپلماتیک داشته اند. انگلیس نیز یک شنبه این هفته پس از چهار سال دوباره سفارت خود را در ایران گشود. 

کشورهای اروپایی بر خلاف آمریکا هرگز به حمایت از گزینه نظامی در قبال پرونده هسته ای ایران تمایل نداشتند.

در این میان، رژیم صهیونیستی تنها حامی آمریکا در بحث حمله نظامی به ایران بوده است. پس از حصول توافق هسته ای ایران، لابی های صهیونیست آمریکا به شدت فعال شدند و با صرف هزینه های کلان کوشیده اند مانع از پیشبرد توافق هسته ای ایران در کنگره شوند. 

نتانیاهو – نخست وزیر رژیم صهیونیستی – نیز پس از اعلام جمع بندی مذاکرات هسته ای ایران، از آن به عنوان یک اشتباه تاریخی نام برد. 

برخی از منتقدان بر این باورند که اگر توافق هسته ای ایران در کنگره جان سالم به در برد، باز جای نگرانی وجود خواهد داشت. چرا که ماهیت سیاست خارجی آمریکا به گونه ایست که نمی توان نسبت به ثبات رویه سیاست خارجی این کشور امیدوار بود. 

انتهای پیام/



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ایران
۱۵:۲۵ ۰۳ شهريور ۱۳۹۴
اروپاییها و آمریکاییها هیچ فرقی ندارن همشون جنایتکار وحامی اسرائیل کودک کش وخواهان زیر سلطه درآوردن کشورهای دیگر،سگ زرد برادر شغاله