سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد؛

طرح ملی اطلس نمایشی پایداری سرزمین های ایرانی در دفاع مقدس اجرا می شود

طرح ملی اطلس نمایشی پایداری سرزمین های ایرانی در دفاع مقدس با هدف تبیین و برجسته سازی تأثیر حضور و مقاومت اقوام و فرهنگ های بومی و محلی در سال های حماسه و ایثار، برای اولین بار در کشور اجرا می شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛  رئیس مرکز بسیج رسانه ملی و رئیس سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس کشور در نشست هم اندیشی کمیته اطلاع رسانی ستاد کنگره ملی شهدای استان چهارمحال و بختیاری در شهرکرد، برگزاری کنگره ملی شهدای استان را اقدامی بسیار ارزشمند برای پاسداشت یاد و خاطره شهداء دانست و گفت: وفاق، همدلی، اخلاص و توجه عوامل برگزاری این کنگره به مبانی انقلاب اسلامی، موهبتی الهی است.

محمود عاطفی با اشاره به آمادگی رسانه ملی برای پوشش مناسب و شایسته کنگره شهدای استان از شبکه های ملی و استانی، افزود: شبکه های محلی استان های همجوار و معین نیز در انعکاس گسترده این کنگره نقش آفرین خواهند شد.

وی، اهمیت زبان هنر در تبیین، ترویج و نهادینه سازی جذابیت ها و ارزش های اسلامی و انقلابی برای تأثیر در قلب و روح جامعه را یادآور شد و گفت: در این زمینه توجه به خرده فرهنگ ها و آداب و رسوم منطقه ای و محلی هم دارای تأثیر ویژه ای است.

رئیس مرکز بسیج سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی با اشاره به دغدغه های مقام معظم رهبری در حوزه هنر، فعالیتهای رسانه ای و تولیدات سینمایی و نمایشی دفاع مقدس، جلوگیری از تحریف، فراموشی و قلب واقعیت، و تلاش برای حفظ و ماندگاری این فرهنگ عظیم را از نکات اساسی در تولید محتوای دفاع مقدس برشمرد.

عاطفی تأکید کرد: بیان عظمت شهداء و دفاع مقدس نیازمند توجه و نگاه به زوایای ریز و پنهان این حماسه بزرگ با بهره گیری از مهارت های تخصصی است.

رئیس سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس کشور در ادامه از تنظیم طرح ملی اطلس نمایشی پایداری سرزمین های ایرانی در دفاع مقدس برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: این طرح بمنظور بررسی و تبیین تأثیر حضور و مقاومت اقوام و فرهنگ های بومی و محلی در سال های حماسه و ایثار، در استان ها اجرا می شود.

وی بهره گیری از رابطه خرده فرهنگ های مختلف در برجسته سازی و نهادینه کردن ارزش ها و مفاهیم دفاع مقدس را از اهداف اجرای این طرح برشمرد.

عاطفی افزود: در این اطلس نمایسی، نقش استان ها و اقوام با تأکید بر تمام اصول بومی، محلی و منطقه ای و در قالب های مختلف برنامه سازی ارائه خواهد شد.

وی، با اشاره به آغاز مراحل بررسی اجرای این طرح سراسری در 10 استان کشور، گفت: این طرح با همکاری مشترک سازمان صدا و سیما و سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس کشور اجرا می شود.

رئیس مرکز بسیج رسانه ملی و رئیس سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس کشور با بیان اینکه در پایان این طرح، اطلس نمایشی، صوتی و تصویری دفاع مقدس تنظیم و در جشنواره ملی به رقابت گذاشته می شود، پیش بینی کرد: در طول یک سال 33 فیلم سینمایی با محور بومی و محلی تولید شود که برترین های آن به جشنواره فیلم فجر راه می یابند.

عاطفی ادامه داد: 110 قطعه موسیقی مقامی و محلی در حوزه دفاع مقدس و ایثار و شهادت هم در قالب این طرح تولید می شود.

به گفته وی؛ هزینه اجرای این طرح که نقش و تأثیر بسیار مهمی در توسعه فرهنگی استان ها خواهد داشت، از محل منابع استانی و نیروهای مسلح و همچنین درآمدهای مالیاتی در حوزه فرهنگی و دفاع مقدس بر اساس برنامه پنجم توسعه تأمین می شود.

عاطفی در پایان با اشاره به وجود 156 ایستگاه تلویزیونی در چهارمحال و بختیاری پیشنهاد کرد: به جهت برگزاری اولین کنگره ملی شهدای استان، هر یک از این ایستگاه ها به نام شهدای شاخص هر منطقه نامگذاری شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری هم در این نشست با اشاره به قابلیت و توانمندی های مختلف، یکپارچگی اعتقادی، و همدلی میان گروهها و اقوام مختلف این استان، از اهتمام صدا و سیما در توجه به فرهنگ و آداب و رسوم بومی و منطقه ای و توسعه سیگنال رسانی و پوشش رسانه ای در استان قدردانی کرد.

قاسم سلیمانی، برگزاری اولین کنگره ملی شهدای استان را فرصتی برای تجلیل از شهداء و ایثارگران سال های دفاع مقدس و تبیین ابعاد این حماسه عظیم دانست.

وی با تشریح نقش شهداء و ایثارگران در پیروزی، اقتدار و استمرار نظام مقدس جمهوری اسلامی، افزود: موفقیت، سربلندی و اقتدار انقلاب اسلامی در صحنه های مختلف نظیر دفاع مقدس و مذاکرات اخیر هسته ای مرهون خون شهداست.

سلیمانی، ایثار و اخلاص شهداء و ایثارگران و پشتیبانی مردم را عامل بیمه شدن نظام جمهوری اسلامی در مقابل توطئه دشمنان و بدخواهان دانست و تأکید کرد: همه ما موظف به پیروی از رهنمودهای امام و رهبری برای خدمت به اهداف و آرمان های متعالی انقلاب اسلامی، شهداء و ایثارگران هستیم.

فرمانده سپاه قمر بنی هاشم (ع) چهارمحال و بختیاری هم در این جلسه ضمن اشاره به روند برنامه ریزی برگزاری اولین کنگره ملی شهدای استان به عنوان یک رویداد بزرگ فرهنگی و تلاش برای جمع آوری اسناد و آثار شهداء، گزارشی از وضعیت حضور مردم استان در 8 سال دفاع مقدس ارائه کرد.

سردار رضا محمد سلیمانی همچنین از همکاری و تعامل مطلوب صدا و سیمای استان در برنامه های بسیج و سپاه و کنگره ملی شهداء قدردانی کرد.

مهرداد عظیمی مدیرکل صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با ارائه گزارشی از فعالیت ها و تولیدات رادیویی، تلویزیونی و خبری با موضوع ایثار و شهادت و در راستای کنگره ملی شهدای استان، بر آمادگی کامل برای پوشش مناسب این کنگره تأکید کرد.

سید جعفر موسوی مسئول کنگره شهدای استان چهارمحال و بختیاری هم در پایان گزارشی از برنامه های این کنگره ارائه کرد.

در این آیین همچنین از مستند تلویزیونی سرداران شهید و 2 نماهنگ ایثار و شهادت از تولیدات صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری و کمیته اطلاع رسانی ستاد کنگره ملی شهدای استان رونمایی شد.

محمود عاطفی رئیس مرکز بسیج رسانه ملی و رئیس سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس کشور بمنظور هم اندیشی و برنامه ریزی برای پوشش رسانه ای اولین کنگره ملی شهداء و اجرای طرح سراسری اطلس نمایشی پایداری سرزمین های ایرانی در دفاع مقدس به استان چهارمحال و بختیاری سفر کرد.

استان چهارمحال و بختیاری در مجموع 2 هزار و 436 شهید تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده است.

اولین کنگره ملی شهدای چهارمحال و بختیاری، 15 مهرماه امسال همزمان با سالروز ورود رهبر معظم انقلاب به استان در سال 1371 و با حضور مقامات کشوری و لشگری در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) شهرکرد برگزار می شود.

انتهای پیام/س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.