سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش قیمت خودرو به زیر نرخ کارخانه/قیمت انواع خودرو در بازار

اگرچه تولید خودرو در کشور به روزهای اوج خود طی سالهای گذشته نزدیک می‌شود؛ اما ساز منفی که بازار خودرو و مردم برای خودروسازان کوک کرده‌اند، منجر به کاهش قیمت به کمتر از نرخ کارخانه شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان: با بهبود شرایط اقتصادی، کاهش تورم و سیاستگذاری‌های دولت برای تولید خودرو در کشور و نقش آفرینی این کالا در رشد اقتصادی، تولید خودروسازان کشور که طی سالهای گذشته با کاهش جدی و معناداری مواجه شده بود، بهبود یافته و اکنون خودروسازان عبور از مرز یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه را برای سال جاری در تولید خودرو هدفگذاری کرده‌اند.

به موازات همین افزایش تولید اما، همچنان رکود بر بازار خودرو حاکم است و روزهای سختی برای خودروسازان رقم خورده است و همین امر، منجر به کاهش فروش خودروهای تولیدی ظرف ماههای گذشته شده که ادامه آن، به طور قطع، کمبود نقدینگی را طی ماههای آتی برای خودروسازان رقم خواهد زد. در عین حال البته خودروسازان هم بیکار ننشسته‌اند و طرحهای زیادی را برای فروش خودرو در کشور طراحی کرده‌اند که دامنه آن از فروش‌های نقدی و تحویل فوری گرفته تا فروش اقساطی به کارمندان دولت کشیده می‌شود.

اما همین رفتار مصرف‌کنندگان در بازار منجر به این شده که هم اکنون بتوان به جرات گفت که حاشیه بازار برای هیچ خودرویی وجود ندارد و حتی بررسی‌های میدانی هم نشانگر این است که قیمت خودرو به زیر نرخ کارخانه رسیده است و بنابراین اکنون، بهترین فرصت برای کسانی است که می‌خواهند خودروی جدید بخرند و یا خودروی خود را تبدیل به احسن کنند.

در عین حال البته تداوم این وضعیت چندان به نفع صنعت خودروی کشور نیست و به طور قطع، کمبود نقدینگی ممکن است رشد رو به اوج تولید خودرو در کشور را متوقف کرده و یا حداقل کاهش دهد، این امر علاوه بر تبعاتی که برای خودروسازان دارد، مصرف‌کنندگان را نیز متضرر می‌کند؛ چراکه کاهش تولید ممکن است باز هم خاطرات تلخ سالهای ۹۱،۹۰ و ۹۲ را رقم زده و حاشیه بازار را برای بسیاری از خودروها بوجود آورد که در نهایت، دود آن به چشم مصرف‌کنندگان خواهد رفت، از سوی دیگر، اشتغالی که هم اکنون با رونق تولید در خودروسازی‌های کشور ایجاد شده، مجدد روند رو به نزول را سپری خواهد کرد. بنابراین کاهش قیمت خودرو یک تیغ دو لبه برای مصرف‌کنندگان است و اگرچه ظاهری مثبت و به نفع مصرف کننده دارد، اما در درازمدت، ممکن است منافع مصرف کنندگان را به خطر اندازد.

اما به هرحال اکنون بازار واکنشی را که نسبت به افزایش تولید خودروسازان در پیش گرفته، رکود شدید و عدم خرید خودرو از سوی مردم است که همین امر، به شدت افت قیمت در بازار را رقم زده و در شمار زیادی از خودروها، کار را به رسیدن قیمت بازار به زیر قیمت کارخانه را رقم زده است.


جزئیات قیمت انواع خودرو در بازار

هم اکنون قیمت هر دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس در بازار آزاد ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، هر دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ دوگانه سوز ۳۱ میلیون تومان، هر دستگاه پژو ۴۰۵ اس‌ال‌ایکس ۳۰میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، پژو پارس سال ۳۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، پارس دوگانه سوز ۳۷ میلیون تومان است.

همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در بازار ۳۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در بازار ۳۵میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ صندوقدار V۸ معادل ۳۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، رانا ۳۱میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، تندر ۹۰ ای۲ معادل ۴۰میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، تندر ۹۰ اتومات ای۲ معادل ۴۷ میلیون و ۵۰۰ تومان، سمند SE معادل ۲۷میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، سمند LXمعادل ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سمند EF۷ نیز ۲۹میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

بررسی های میدانی مهر نشانگر این است که قیمت هر دستگاه پراید ۱۱۱ معادل ۲۰ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ معادل ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۲ معادل ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پراید ۱۴۱ معادل ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، تیبا ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و تیبا هاچ بک نیز ۲۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می باشد.

همچنین قیمت هر دستگاه خودروی آریو با گیربکس دستی ۴۸ میلیون تومان، آریو با گیربکس اتوماتیک ۵۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، کیا سراتو ۱۶۰۰ دنده‌ای ۷۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و کیا سراتو ۱۸۰۰ اتومات ۸۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

منبع:مهر
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
جواد
۲۳:۱۹ ۱۳ شهريور ۱۳۹۴
خواهش.میکنم.نخرید
رضا
۰۰:۰۶ ۰۵ شهريور ۱۳۹۴
کیفیت خودرو ها در مقابل خودرو خارجی بسیار پایین است از طرفی نمایندگی های مجاز خودرو سازها ،زیر بار گارانتی یا خدمات بعد از فروش نمی روند و همچنین اکثر جنازه های تلفات جاده ای از خودرو های داخلی خارج می شود . هموطنان شریف و بزرگ ایرانی ، خواهش می کنم ماشین نخرید. تقاضا می کنم ماشین نخرید ...
ناشناس
۰۸:۱۴ ۰۲ شهريور ۱۳۹۴
بااین درامد کم باید یه 5سال بکوب کار کرد تایه پراید حالا بقول خودشون ۲۰ملیونی گرفت
محسن
۱۴:۳۳ ۰۱ شهريور ۱۳۹۴
ملت شریف ایران ترخدا ماشین نخرین
مجید
۰۸:۲۴ ۰۱ شهريور ۱۳۹۴
خرید خودروی صفر ممنوع مردم غیور ایران،درود بر شرفتون
ناشناس
۰۲:۳۷ ۰۱ شهريور ۱۳۹۴
خواهشن نخرید تا قیمتها بشکنه
مگه ما دل نداریم
سحر
۲۳:۴۲ ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
چطور روشون میشه درازای پراید 20میلیون بگیرن از ملت!!!!!!
ناشناس
۱۵:۲۷ ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
اگه از همون اول مردم نمیخریدن اینجوری نمیشد
مهدی
۱۳:۴۸ ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
آقا خریدن وقتی صورت میگیره که خودروسازا بگن:یکی بخر دوتا ببر بلکه هم چندتا!
پیام
۰۹:۴۴ ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
تا زمانی که تعرفه واردات خودرو 70% باشد. قیمت خودرو های داخل همین است.
نخریدن مردم هم بخاطر بیکیفیتی خودروها نیست.! بخاطر عدم توان مالی هست.
کسانی هم که توانایی خرید دارن منتظر خودروهای 2016 هستند.
کیوان
۰۴:۱۳ ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
پیشنهاد بنده به مسئولین عزیز اینه که رقابت بین خودروهای داخلی و خارجی رو ایجاد کنید تاکیفیت بالا بره
ناشناس
۱۵:۰۰ ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
بله منم با این پیشنهاد موافقم
محمد
۰۲:۴۷ ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
لطفا نخرید
احمد
۰۱:۲۲ ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
خرید خودرو تا قیمت آن واقعی نشود همچنان تحریم است.ازشما گرانی. ازمانخریدن .قیمت باید کاهش چشمگیری داشته باشد.حالا لج کنید تا لج کنیم.
ناشناس
۰۱:۱۴ ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
شما قاعدتا باید بلندگوی صدای مردم باشید. نه بلندگوی صدای دلالان
از باشگاه خبرنگاران جوان این انتظار رو نداشتم
فکر می‌کردم حداقل شما به اصول اخلاقی پایبند باشید. نه به اصول مالی
تو این شرایط مردم رو تشویق می‌کنین که جنس آشغال ایرانخودرو و سایپا رو بخرن؟!
دستمریزاد
ناشناس
۰۰:۱۸ ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
با عرض معذرت تحلیلتون بچگانه است. وقتی مردم خودرو نخرند بالاجبار تولید کم میشه ولی در حد تقاضای بازار نه کمتر.
خودروهای بادکرده روی دست شرکتهای خودروسازی حتما در حدی هست که مدتها تامین نیاز کنه.
لزوما کم شدن تقاضا باعث کم شدن عرضه نخواهد شد.
این اختاپوس صنعتی که به جان و مال مردم افتاده کمی بیدار بشه کافی هست.
رضا
۰۰:۱۵ ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
انقدر تیتر خبری نزنید.
کسی نمی خره...
ناشناس
۰۰:۱۴ ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
کاش در این کارخانه بسته بشه با این خودرو اشغال
ناشناس
۲۳:۴۹ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
فغلا خیلی مونده به قیمت واقعی برسه- خرید خودرو ممنوع
ناشناس
۲۲:۴۳ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
نخریدن بهترین پیشنهاده
مهدی
۲۲:۰۳ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
یعنی شما الان به فکر ضرر مردم و بیکاری کارگرای خودرو ساز ها هستید. بعد اونوقت به فکر کشته های جاده ای که آمارش داره بیداد میکنه نیستی
مردم کیفیت می خوان تا الان فقط تحمل کردن الان که این همبستگی ایجاد شده ما از یک رسانه بی طرف انتظار گفتن واقعیت رو داره
ناشناس
۲۰:۱۴ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
بس است تو رو خدا
ناشناس
۱۸:۳۱ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
بریدبابا مردمو چی حساب کردین
ناشناس
۱۷:۴۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
رکود و کاهش قدرت خرید مردم
علی
۱۷:۳۸ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
ترو خدا نخرید اشتغال خودرو سازی باید از جیب مردم تامین شه
milad
۱۷:۱۸ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
جي شده ك نظرتون يكم عوض شده؟! ماشالا دستاي پشت پرده...
ناشناس
۱۷:۱۸ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
خدا را رحم بکند اگه این قیمتها زیر نرخ کارخانه است ، عجیبه بخدا
iran
۱۳:۵۹ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
هنوز مونده تا کاهش قیمت ها تو چشم باشه.
ملت عزیز اندکی صبر ...
ناشناس
۱۳:۵۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
خوشم میاد سایت های خبری هم دیگه دست به تهدید و ارعاب مردم زندن که اگه نخرید فلان مشین و بهمان میشین...

نمیخیریم داداش میدونی چرا؟؟؟
چون وقتی قیمت یه خودروی اسقاطی 3 میلیونه یعنی قیمت خودروی صفرش 15 میلیونه نه 37 میلیون...
مهران
۱۴:۵۵ ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
فقط به قیمت ماشینهای 2015 سال اروپا و آمریکا با درآمد کارگری ماهانه 4000دلار نگاه کنید
بی نام
۱۳:۲۲ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
دارید با مردم شوخی میکنید یا جدی نوشتید قیمت بعضی از خودرها به کمتر از قیمت کارخانه رسیده؟
ناشناس
۱۳:۱۹ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
شما نگران مردمی
مردم
۱۳:۰۶ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
ما از خدامونه صنعت خودرو رونق داشته باشه
اما این قیمت گذاری و کیفیت تولید خودرو به هیچ وجه قابل قبول نیست!
ناشناس
۲۳:۴۸ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
همینطوره نمیشه که هم کاهبرداری بشه هم رونق داشته باشه.
ناشناس
۲۳:۵۵ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
این قیمت ها هیچ تغییری نکرده و این صنعت لگن سازی فایده ای برای ایران نداره به جز اتلاف مواد اولیه و بازی کردن با جان و مال مردم . پس بهتره تعطیل بشه و خودروی با کیفیت خارجی از تویوتا و بنز و هیوندا سوار شیم . مردم هم چنان نخرید . این لگن ها با این قیمت ها اصلا شایسته ی این ملت شریف با اون همه ثروت خدادادی نیست.