سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دهدشتی: قصد دخالت در پرونده «بابک زنجانی» را نداریم/ دادگاه متهم نفتی باید علنی برگزارشود

درحالی تقاضای دیدار 4تن از نمایندگان مجلس با بابک زنجانی مجوز لازمه را از قوه قضائیه دریافت نمی کند که این نمایندگان اذعان دارند در رابطه با پرونده زنجانی سکوت نخواهند کرد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران؛اوایل خردادماه سال جاری بود که 40 تن از نمایندگان مجلس از قصد دیدار خود با بابک زنجانی پرده برداشتند، دیداری که گفته شد، قرار است حاوی پرسش و پاسخ‌های زیادی با زنجانی باشد؛ فردی که حضورش در فرآیند فروش نفت حالا خروارها بدهی میلیاردی برایش به جا گذاشته است.

بهارستان نشینان اما همه دغدغه‌شان برای دیدار با بابک زنجانی یک دلیل دارد؛ عدم اطلاعات کافی مبنی بر جزئیات پرونده بدهکار نفتی، بدهکاری که به گفته وزیر نفت کماکان به هر شهروند ایرانی ١١٠ هزار تومان بدهکار است.

 اما در حالی 4 تن از نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس منتخب دیدار با زنجانی در زندان اوین شده اندکه قوه قضائیه هنوز مجوز مربوطه مبنی بر این دیدار را صادر نکرده است.

 در رابطه با عدم مجوز دیدار زنجانی از سوی قوه قضائیه، تاریخ دیدار، مقدمات بررسی پرونده زنجانی در کمیسیون انرژی مجلس و همچنین دررابطه با نخستین دادگاه رسیدگی به پرونده زنجانی با سید حسین دهدشتی نماینده مردم آبادان و یک عضو 4 نفره دیدار با زنجانی صحبت کردیم، وی یک کیف چرمی در دست دارد و اجازه می‌دهد تا در گوشه‌ای از لابی مجلس با او به گفتگو بنشینیم. 
 
باشگاه خبرنگاران جوان: بگذارید سوال اول‌ام را پیرامون جلسه‌ای دیدار شما با بابک زنجانی بپرسم، موضوع این دیدار به کجا رسید؟ آیا اخبار جدید مبنی بر تاریخ دیدار وجود دارد؟

 دهدشتی: هنوز منتظر پاسخگویی قوه قضاییه مبنی بر درخواست دیدار با بابک زنجانی هستیم، حتی در روزهای اخیر هم که بنده در رابطه با این دیدار با رابط پارلمانی قوه قضاییه جناب آقای بنایی مذاکراتی داشتم ایشان به بنده گفتند که مشغول پیگیری این موضوع بوده و این موضوع را دنبال خواهند کرد.  

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا جناب بنایی قول‌های مساعدی درباره این دیدار به شما دادند؟   

دهدشتی: تقریبا یک ماه قبل مسئولین قوه قضاییه شفاها عنوان کرده بودند که با دیدار نمایندگان مجلس با بابک زنجانی مشکلی ندارند، تا اینکه آقای اژه‌ای در نشست خبری خود  درخواست دیدار نمایندگان مجلس با بابک زنجانی را مورد ابهام قرار دادند و همچنین ایشان موضوع دیدار ما با زنجانی را با رئیس جمهور قبل مقایسه کردند و گفتند حتی برای رئیس جمهور قبل هم مجوز چنین دیدارهایی صادر نمی شد چراکه در مقطعی رئیس جمهور قبل به دنبال چنین دیدارهایی به قصد حمایت بود. بنابراین پس از آن این تلقی شکل گرفت که هر کس بخواهد دیدارهای به این شکل با متهمی داشته باشد، پس قصد دارد در پرونده ای دخالت کند. ما به هیچ وجه قصد دخالت در پرونده زنجانی را نداریم. 

 
باشگاه خبرنگاران جوان جوان: مقداری درباره فعالیت کمیسیون انرژی از ابتدای بررسی بر روی پرونده زنجانی بگویید، این پرونده از ابتدا در کمیسیون انرژی به چه نحوی بررسی شد؟  

دهدشتی: این پرونده عملا سیر تحقیقاتی خود را از مجلس آغاز کرد و به جز مجلس در هیچ جای دیگری مطرح نبود، همچنین موضوع اقدامات زنجانی به طور سری 6 ماه در کمیسیون انرژی مورد پیگیری قرار گرفت.
 
باشگاه خبرنگاران جوان: پس شما معتقدید که مجلس به موقع در پرونده زنجانی ورود کرده است؟ 

دهدشتی: بله. عملا مجلس با موضعی پیشگیرانه به پرونده زنجانی ورود کرد چرا که در آن مقطع اخباری می رسید که حاوی اتفاقاتی بود و اگر مجلس به آن اتفاقات به موقع ورود نمی‌کرد زنجانی هم چون سایر مفسدان اقتصادی از کشور خارج شده بود، فلذا ما وظیفه خودمان می‌دانیم که هر جا اطلاعاتی کسب می‌کنیم به آن موضوع ورود کنیم و در واقع شفاف سازی لازم را انجام دهیم. البته ضرورتی هم ندارد که اطلاعات به دست آمده به بیرون درز کند اما خب وقتی برخی مسائل ترتیب اثر داده نمی‌شود مجبوریم این موضوعات را با مردم در میان بگذاریم. 
 

باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما کمیسیون انرژی در رابطه با پرونده زنجانی چه کمکی می‌تواند به قوه قضائیه کند؟  

دهدشتی: در حال حاضر فایل‌های صوتی بسیاری از اظهارات زنجانی در کمیسیون انرژی موجود است و قطعا صحبت‌های ایشان با اعضای کمیته مربوطه پرونده وی در مجلس می‌توانست بیش از پیش کمک حال قوه قضاییه باشد. بنابراین عمده گله مندی و ناراحتی ها به دلیل عدم همکاری قوه قضائیه با نمایندگان مجلس در رابطه با پرونده زنجانی است.


باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما ملاحظات زیاد در خصوص این پرونده باعث می‌شود تا این پرونده کمی خاص تر در قوه قضاییه رسیدگی شود؟ 
 
دهدشتی: وقتی زمان رسیدگی به پرونده زنجانی طولانی و غیر معقولانه می‌شود این شبهه به خودی خود ایجاد خواهد شد، چرا که این پرونده، پرونده کوچکی نبوده و تقریبا یک موضوع ملی است و به هر حال با ادعاهای که از آقای زنجانی شنیده‌ایم رد پای چندین مسئول به نوعی در این پرونده به چشم می‌خورد بنابراین این پرونده عادی نبوده که مثلا شخص شناخته شده‌ای که تجربه زیادی نداشته به راحتی بتواند در مسیر تعیین کننده‌ای قرار گیرد، به هر حال ما وظیفه خود می‌دانیم پرونده زنجانی رادنبال کرده و در رابطه با پرونده مذکور سکوت نکنیم. 

 
باشگاه خبرنگاران جوان: به موضوع فایل‌های اظهارات زنجانی در کمیته و کمیسیون انرژی اشاره کردید، زنجانی هم در رابطه با این فایل‌ها کم و بیش اشاراتی داشته است، به نظر شما آیا این فایل‌ها می‌تواند به ابهامات پرونده زنجانی کمک کند؟
 
دهدشتی: باید بگویم که چون ما اطلاعاتی درستی از ادعاهای بابک زنجانی در دو سال گذشته نداریم، نمی‌توانیم به صراحت در این موضوع اظهار نظر کنیم ولی زمانی که متهمی اظهاراتی داشته قطعا می‌توان گفته‌ها و مستندات متفاوت قبل و بعد آن را مورد بررسی قرار داد چرا که این امر می‌تواند تعیین کننده و به اصطلاح  نمایان گننده سرنخ‌ها باشد پس این طبیعی است که باید قوه قضاییه در رابطه با فردی که دو سال متهم بوده و در طول دو سال گذشته اظهاراتی داشته و پس از آن اظهاراتی دیگری را عنوان کرده شک کند، بنابراین انتظار ما از قوه قضاییه این است که بیاید و این فایل‌های صوتی را از ما مطالبه کند .

باشگاه خبرنگاران جوان: بگذارید سوال بعدم را در رابطه با حساب‌های بابک زنجانی بپرسم، در حال حاضر چه اطلاعات تازه‌ای درخصوص حساب‌های بابک زنجانی در برخی ازکشورها وجود دارد؟

دهدشتی: در ابتدا باید بگویم زنجانی صراحتا دو سال پیش و قبل از آنکه برخی از بانک‌هایی که وی در آن حساب داشته تحریم شود عنوان می‌کرد که نباید به مسائل مربوط به فعالیت وی پرداخته شود چرا که این امر می‌تواند حسابش در برخی بانک‌ها به لیست تحریم‌ها اضافه کند و همچنین پس ازآنکه وی تحریم شد عنوان کرد که یکسری اموال دارد و باید آزاد باشد تا بتواند آن اموال را به پول تبدیل کند، به هر حال در حال حاضر هم با قضایایی که اتفاق افتاده و آنچه که ما رصد کردیم متوجه شدیم که در حساب‌های وی پولی وجود ندارد، البته این امرطبیعی است فردی که پولی را به جای دیگری منتقل کرده  با کمک عوامل خود این پول را در کشورهای دیگر سرمایه گذاری کند.

باشگاه خبرنگاران جوان: اطلاع دارید بابک زنجانی پول‌های خود را در کدام کشورها سرمایه گذاری کرده است و آیا مثلا قوه قضائیه پیگیر این موضوع است و یا خیر؟

دهدشتی: تا جایی که اطلاع داریم زنجانی پول‌های فروش نفت را در کشورهای مختلفی سرمایه گذاری کرده است و وی شرکای مختلفی دارد همچنین  طی اطلاعاتی که بدست آوردیم این اطلاعات را به قوه قضاییه منعکس کردیم و منتظر نماندیم تا قوه قضاییه این اطلاعات را از ما درخواست کند و قوه قضاییه هم در جواب ما، قول پگیری این اطلاعات را داده است که مثلا زنجانی در فلان کشور چقدر سرمایه گذاری کرده و به چه طریقی می‌شود سرمایه وی را به کشور بازگرداند.

باشگاه خبرنگاران جوان: از شواهد اینطور بر‌می‌آید که زنجانی قصد همکاری با قوه قضاییه را ندارد به نظر شما بهترین راه رسیدگی به پرونده زنجانی چیست؟

دهدشتی: همواره پیشنهاد و تأکید ما در رابطه با پرونده زنجانی به قوه قضاییه این است که دادگاه زنجانی را علنی برگزار کند یعنی اینکه اگر جلسه وی علنی برگزار شود مطمئنا بسیاری از ابهامات پرونده مشخص و رفع خواهد شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.