سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران بررسی کرد؛

بوی مک دونالد بلند می‌شود ؟ / حضور مک دونالد در ایران در حد حرف است

پس از توافق وین کشورهای مختلف آمریکایی و اروپایی برای حضور در ایران دندان تیز کرده اند. در بین شرکت‌های خارجی فعال در حوزه صنعت از جمله فولکس واگن، بریتیش پترلیوم و بسیار از شرکت‌هایی دیگر از کشورهای مختلف، زمزمه‌هایی نیز از حضور مک دونالد به گوش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حضور برندهای مختلف صنایع غذایی بین المللی بویژه آمریکایی در ایران همواره با حاشیه ها و بحث‌های فراوان همراه بوده در این بین مخالفت‌ها و موافقت‌های زیادی وجود دارد که به شایعات مربوط به فعالیت این برندها دامن می‌زند. بعنوان مثال بعضی از صنایع  وابسته به صهیونیست ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی شعبه هایشان در ایران تعطیل شد اما این شرکت‌ها در تکاپوی ورود مجددا به بازار ایران هستند. 

پس از جمع‌بندی مذاکرات، کشورهای مختلف آمریکایی و اروپایی برای حضور در ایران دندان تیز کرده اند. در بین شرکت‌های خارجی فعال در حوزه صنعت از جمله فولکس واگن، بریتیش پترلیوم و بسیار از شرکت‌هایی دیگر از کشورهای مختلف، زمزمه‌هایی نیز از حضور مک دونالد به گوش می‌رسد که پس از سال‌های طولانی دوری از بازار ایران برای حضور در ایران اعلام آمادگی کرده است و فرم درخواست اعطای نمایندگی در ایران را پس از پایان مذاکرات وین، در وبسایتش قرار داد. در این بین گمانه زنی‌ها حکایت از داستان‌های متفاوت حضور این شرکت در ایران دارد.
 

مک دونالد از کجا آمد و به کجا می‌رود

شرکت مک‌دونالد در سراسر دنیا دارای بزرگترین رستوران‌های زنجیره ای است. این شرکت با فعالیت در 119 کشور روزانه دارای 68 میلیون مشتری است. تاریخ آغاز به کار این شرکت به 1940 باز می‌گردد، برادران مک‌دونالد، کار خود را با یک دستگاه تولید نوشیدنی‌های «میلک شیک» شروع کردند. دفتر مرکزی شرکت  مک دونالد در ایالت ایلینویس آمریکا قرار دارد. بر اساس آمار موسسه اینتر‌برند در سال 2011 مک‌دونالد با ارزش سهامی معادل 35,593 میلیون دلار و 6% رشد نسبت به سال 2010 به عنوان ششمین برند تجاری برتر در دنیا شناخته شد.

از مك دونالد به عنوان نماد اقتصاد كاپيتاليستي آمريكا یاد می‌شود. این شرکت در تلاش است با صرف هزينه هاي هنگفت تبليغاتي موقعيت خود به عنوان رتبه اول در حوزه مواد غذايي را حفظ کند این در حالی است که  مک دونالد همواره به دلیل شرایط کاری و سیاست هایش در مقابل کارکنان مودر انتقاد بوده است. بیش از نیمی از کارکنان این شرکت زیر ۲۱ سال هستند و این به معنای این است که این افراد از حداقل حقوق برخوردار هستند.

در سال 2003 عبارت McJOB در فرهنگ لغت وبستر وارد شد که به معنی نوعی از کار با حقوق پایین و نیز بیانگر این موضوع است. مشکلات مک دونالد بزرگ به همین جا ختم نمی‌شود و کارکنان این برند تجاری برتر در بدترین شرایط کاری از جمله بالا بودن غیر قانونی ساعت کار و پایین بودن شرایط بهداشتی و ایمنی محیط کار می کنند علاوه بر این موضوع بغرنج دیگر که همواره در آمریکا و در کشورهای اروپای غربی مورد بحث است یعنی تبعیض نژادی شرایط سختی را برای سیاه پوستان ایجاد کرده تا جایی که برخی از شعبه‌های رستوران مک‌دونالد کارکنان و کارگران سیاه‌پوست خود را به‌دلیل رنگ پوست‌شان اخراج کرده است.


بایدها و نبایدهای بازگشت مک دونالد به ایران

طبق گفته مسوولان کشور و بر اساس اقتصاد مقاومتی اتکا به سرمایه های دشمن کار درستی نیست در حال حاضر و پس توافق وین شرکت‌های مختلف فعال در زمینه های مختلف برای حضور در ایران اعلام آمادگی کرده اند اما نباید این امر را نادیده گرفت که برداشته شدن تحریم ها تیغ دو لبه است در عین حال که باعث ورود سرمایه های خارجی به بازار ایران و رونق می شود به همان اندازه هم می تواند خطرناک باشد که مبادا در سایه حضور این شرکت ها تولید ملی دچار زیان شود.

مورد ديگری كه بايد در اين برهه مورد نظر قرار گيرد، آمادگی صنايع داخلی برای رقابت با شركت های خارجی است. حالا که پس از توافق هسته ای، درهای ایران به روی كمپانی های معروف جهان گشوده شده است اینطور به نظر می رسد که اگر برنامه ریزی درست انجام نشود شرکت هایی که توان رقابت ندارند از صحنه حذف خواهند شد. 


بعنوان مثال شرکتی که این روزها حضورش در ایران با ابهامات و سوالاتی همراه است شرکت مک دونالد است. این شرکت قبل از انقلاب با دو شعبه در ایران فعاليت می کرد اما پس از انقلاب این دوشعبه بطور کامل تعطیل شد. پس از گذشت چند سال از انقلاب مك دونالد برند خود را در ايران ثبت كرد اما بعد از به وجود آمدن واكنش هاي منفي نسبت به تاسيس اين برند آمريكايي، تاسيس شعبه هاي آن در اواخر سال 70 به تعليق درآمد.

بدنبال پاسخ این سوال که آیا مک دونالد به ایران بازمی‌گردد ایا این شرکت آمریکایی سایه اش بر سر اغذيه فروشي هاي ايران سنگینی خواهد کرد یا نه و این که آیا به این کمپانی مجوز داده می شود دلیلی شد که مصاحبه ای با رییس اتحادیه اغذیه فروشان انجام دهیم.

احمدی شهریور رئیس اتحادیه اغذیه فروشان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص حضور مک دونالد در ایران اظهار داشت: قطعا مک دونالد جایگاهی در ایران نخواهد داشت زیرا ملت ایران به آمریکا بدبین هستند و حاضر نیستندکه این شرکت در ایران شعبه بزند و در آمدهای مردم تو جیب این شرکت برود و همچنین مسئولین کشور نیز پذیرنده حضور مک دونالد نیستند.

وی افزود: همانطور که همه می‌دانند مسوولین کشور بدنبال اشتغالزایی هستند بنابراین حضور این شرکت مغایر با این امر و در واقع ضد اشتغالزایی است زیرا تمام مواد اولیه این شرکت از خارج وارد می‌شود.

احمدی شهریور در خصوص برندسازی در واحدهای اغذیه فروشی در ایران گفت: ما برندهای مختلف داریم اکثر این برندها شرکتی و  زنجیره‌ای هستند و به ثبت هم رسیده‌اند. مثل  پدرخوب، بوف، عطاویچ، سوپراستار برگر و بسیاری از برندهای دیگر که تعداد آنها به 60 تا 70 برند می‌رسد این برندها از نظر فضا، مدیریت، بهداشت اکثرا در سطح بالا هستند و از کیفیت خوبی برخورداند .

رییس اتحادیه اغذیه فروشان در ادامه اظهار داشت : برندهای ایرانی مورد حمایت دولت نیستند و دولت هیچ پشتیبانی از این شرکت‌ها و برندها انجام نمی‌دهد و آنها به صورت خصوصی فعالیت می‌کنند، با این وجود ما توانایی رقابت با مک دونالد و شرکت‌هایی از این قبیل را داریم.

در ادامه با طرح این سوال که با وجود تاثیر مخرب، حضور این شرکت‌ها باعث رقابت پذیری می‌شود، وی گفت: با گشتی در سطح تهران و شهرستان های بزرگ متوجه خواهیم شد که ما واحدهای فست فود بسیار با کیفیتی داریم حضور این شرکت تاثیری بر روی بازار ما ندارد زیرا مردم حضور مک دونالد را نخواهند پذیرفت.

احمدی شهریور در پایان یادرآور شد: حضور مک دونالد در ایران در حد حرف است هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است. معمولا حرف و حدیث ‌هایی از قبیل فروش تابلو و برند و بازکردن حساب برای خرید برند مطرح می‌شود مردم مراقب باشند که اسیر این شایعات بی اساس نشوند.

گزارش:سمیرا اکبری

انتهای پیام/
برچسب ها: صنعت ، تهران ، بهداشت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۴
در انتظار بررسی: ۰
نسترن
۱۰:۵۱ ۰۲ شهريور ۱۳۹۴
مک دونالد تقلبی نیز به بازارمیاد
پیمان
۰۱:۳۵ ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
بازهم انحصارانحصارانحصار!اشتغال زاییتون پیش کش اشتغال زدایی نکنید!موانع روازسرراه مشاغل خردبرداریدتاجووناباامیدبه آینده ازدواج کنندوجمعیت روبه انقراض دوباره زیادبشه ازدخالت درتک تک وجزء به جزء زنگی مردم دست برداریدتامملکت پیشرفت کنه.فک نکنیدخودتون عقل کل هستیدومردم فاقدشعور!مردم همه چیزومیبینندوعادلانه قضاوت میکنند.
علیرضا
۰۱:۲۹ ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
با ورود شرکت های بین المللی رقابت افزایش یافته ، کیفیت خدمات بهبود می یابد و قیمت ها کاهش و حقوق مصرف کنندگان به میزان بیشتری در نظر گرفته میشه. دلیل اینکه صنف اغذیه فروش ها با ورود شرکت های خارجی مخالف هست صرفا منافع شخصی خودشونه .
ناشناس
۲۳:۵۷ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
همه مردم از طمع مک دونالد خوششون میاد
کاش هر چه زود تر باز بشه
خصم ظالم و عون مظلوم
۲۳:۴۲ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
وقتی تصور میکنم که این آمریکاییا بیان تو ایران و بخوام پولمو بریزم تو جیب اونا . از اون ور پولم از تو جیب داعش و تکفیریها و دشمنان ملتهای مظلوم دربیاد, کهیر میزنم.خدا نیاره اون روزها رو.
مجید
۲۲:۰۸ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
با اصل رقابت موافقم.....البته در همه ای محصولات یعنی چی که مردم را مجبور به خرید و اجناس بی کیفیت می کنید ...تا رقابتی نشه محصولات داخلی هم رشد نمی کنه اینو بفهمید مسئولین شاید هم مدونید و خودتون را زدین به کوچه علی چپ............چون بر خلاف منافع شماست...این یه اصل ساده اقتصادی/
صابر
۲۲:۰۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
اقای احمدی شما جای مردم تصمیم میگیرید
elyas
۲۱:۴۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
چرا نیاد ؟
چرا تو همه کشورها هاستش ولی ایران نیاد چرا همیشه باید واسه مردم ایران محدودیت بزارین
لطفا آقای احمدی شما خواهشا واسه مردم ایران تصمیم گیری نکنین باتشکر
علی
۲۱:۳۶ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
مردم ایران فقط یه عده شکم پرست و خوشگذران نیستن.مردم ایران یعنی شهدای غواص.یعنی شهدای هسته ای.یعنی جانبازان جنگ.یعنی 8سال دفاع در برابر گردن کلفتی آمریکا. آرزوی ورود مک دونالد رو تو ایران به گور خاهند برد.به قول آقا: به آمریکاییها نه اجازه فعالیت سیاسی نه اقتصادی نه اجتماعی و... نخاهیم داد. هنوز خلیج فارس از خون شهدای هواپیمای مسافربری که ناو آمریکا هدف قرارش داد قرمزه. خوشا به غیرت کسایی که به راحتی از کنار این جایتها میگذرن.بهتره برن محصولات غذایی مک دونالد رو تو سواحل خلیج فارس نوش جان کنن شاید کمی به خودشون بیان.تا دنیا دنیاست مرگ بر آمریکا.
ناشناس
۲۱:۲۱ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
ساننرفیوژ تقدیم کردیم ساندویج تحویل میدن عجب برررررررد بردی؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
۲۰:۲۱ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
توجه داشته باشید حضور مک دونالد در ایران یعنی اهتزاز پرچم آمریکا دراقصی نقاط کشور ما.
مهدی
۱۸:۵۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
خخخخ
خوشم میاد خیلی با اعتماد به نفس نوشته تولید ملی ضرر مبینه
خخخ تولید ملی!!!!
مگه داریم
ناشناس
۱۸:۲۱ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
آخه شما مک دونالد دوست دارید.
ناشناس
۱۵:۳۳ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
به نظر من باید اجازه داده بشه که این شرکت ها به راحتی در ایران فعالیت داشته باشند.اگر کیفیت کار پایین بود و یا مردم به آمریکا بی اعتماد بودند خودشان به روند زیاندهی وارد شده و بسته می شوند.تولید کنندگان داخلی نیز در فضای رقابتی با بهبود کیفیت محصولاتشان باعث پیشرفت کشور می شوند.
sara
۱۵:۲۱ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
من یکسال پیش فیلمی دیدم که نشان میداد شرکت مک دونالد چطورمواد غذایی خود را فراهم میکند.. آزار وحشتناکی به حیوانات میدادند تا بیشتر بخورند و آماده طبخ بشن... مخصوصا الان اردک ها توی ذهنم هست..وحشتناک بود... حیوان این قدر وحشی نمیشود
حالا نمیدونم واقعیت داشت یا نه.. به نظر مستند بود. اما با یک تحقیق ساده میشه فهمید. خارج از مسایل سیاسی تو روخدا به این مسیله هاشم فک کنید ب
ناشناس
۱۵:۲۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
((حضور مک دونالد در ایران اظهار داشت: قطعا مک دونالد جایگاهی در ایران نخواهد داشت زیرا ملت ایران به آمریکا بدبین هستند و حاضر نیستندکه این شرکت در ایران شعبه بزند و در آمدهای مردم تو جیب این شرکت برود ))
اين حرف يعني چي
خو ملتم همون مردمن ديگه
يني اول به امريكا بد بينن و نميزارن وارد كشور بشه
بعد وارد شد ميرن پول ميريزن تو جيبشون:|
ناشناس
۱۵:۰۸ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
اقاي احمدي شما جاي مردم تصميم ميگري كه ميگي مردم دوست ندارن مك دونالد باز شه؟؟؟؟
ناشناس
۲۰:۴۱ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
یعنی فقط مشکلت ساندویجه؟؟؟؟ مک دونالد سبک زندگی غربی و نماد سبک زندگی غربیه عایا سبک زندگی ایرانی اسلامی و غذاهای خودمون مشکلی داره ؟؟؟ که بدنبال چنین چیزی باشیم کمی فکر کردن خوبه...
ناشناس
۱۵:۰۲ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
ما با افراطیون امریکا تا ابد مشکل خواهیم داشت اما نباید این مشکل را به شرکتهای قوی و بزرگ مانند شورولت یا مک دونالد بکشانیم. ما باید با امریکا تجارت خوب وسالمی داشته باشیم
نیما
۱۵:۰۱ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
باید دید که بعد از اومدن مک دونالد به کشورمون،خود مسوولین که میگن خوب نیست ازش استفاده میکنن یا از رستوران های خودمون.
من باورودش نه موافقم و نه مخالف،موافقم از این بابت که باعث ایجاد رقابت بین رستوران های زنجیره ای بزرگ ایران و این شرکت میشه که باید دید کدوم تو این راه موفقه(منظور ایجاد حس رضایت مردم نسبت به نوع غذا و طعم و ...).
مخالفم از این بابت که ممکنه باعث ضربه زدن به اقتصاد داخلی بشه از این جهت که وقتی از این شرکت غذا خریداری بشه،پول از کشور خارج میشه و در داخل گردش پیدا نمیکنه.
بنده صرفا نظرم رو گفتم،به نظرم خود مردم باید انتخاب کنند.
یا علی
ناشناس
۱۴:۴۹ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
Mc donaldsداداش موافقم بزن لایک مگه میشه مگه داریم
بتا
۱۴:۰۲ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
امیدوارم مک دونالد توی ایران باز بشه
نیما حمید نژاد
۱۳:۲۵ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
مرگ بر امریکارو تا ابد خواهم گفت به یاریه الله
ناشناس
۱۳:۲۴ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
ایشالا برگرده بزن لــــــایکو
شهروند
۱۳:۱۴ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
چه گیری دادی به این موارد پوچ
حالا بیاد یا نیاد اومد ملت خودشون مختارن برن استفاده کنن یا نرن به من و شما چه!!؟؟
ناشناس
۲۰:۴۳ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
چون نمیفهمی حضور مک دونالد در ایران یعنی چه پس چیزی نگو ... اونقدر به همه مسایل سطحی نگاه کردیم که نحوه زندگی ایرانیمون تغییر کرده و شبیه غربی ها شدیم
ناشناس
۱۳:۱۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
اقاي احمدي شما جاي مردم تصميم ميگري كه ميگي مردم دوست ندارن مك دونالد باز شه؟؟؟؟
یه غریبه
۱۳:۰۵ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
عرضه ندارید که اشتغال زایی کنید چرا پای مردم رو وسط میکشید؟؟
ناشناس
۱۲:۵۶ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
کور خوانده اند
ناشناس
۱۲:۴۷ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
اتفاقا باید بیاد تا بعضی از شرکت ها غذایی برای ماندن در رقابت مجبور به افزایش کیفیت بشن
تا کی سوسی کالباس و همبرکر غیر بهداشتی بخوریم؟
ناشناس
۱۵:۵۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
نیست مک دونالد خیلی بهداشتیه؟ تازه از کجا معلوم غیر شرعی هم نباشه
amin
۱۲:۳۵ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
مردم ایران همیشه نشون دادند بیشتر دنبال کیفیت اند .اگه به قول شما برندهای ایرانی بتونه جلوی برند های خارجی حرفی داشته باشه مطمئنا مردم انها رو انتخاب میکنند.
پس خواهشا سنگ جلوی کار ورود برند های خارجی نندازین
ناشناس
۱۴:۲۱ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
مردم ایران فقط به دنبال مارک و خارجی بودنن
ناشناس
۱۲:۰۴ ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
نزدیک به شصت میلیارد تومان سرمایه فقط برای گرفتن نام مک دونالد می خواهد. مغازه حتما باید برای خودت باشد. پنج تا هم مغازه حداقل. نزدیک یک تومان هم تجهیزات. کار هر کسی نیست.