سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارشناسان اقتصادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران/

مقاومت خودرو سازان ایرانی برای فروش ماشین ارزان/تلاش شبکه های اجتماعی

بعد از جمع‌بندی توافقات هسته‌ای انتظار می‌رفت که قیمت برخی محصولات مثل خودروی داخلی پایین بیاید ولی عملا شاهد روندی مقاوتی در این صنعت هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از جمع بندی هسته‌ای فضای مجازی منتظر نماند و دست به کار شد تا مشوقی شود که مردم تمایلی به خرید ماشین گران نداشته باشند، بازار به این روند روی خوش نشان داد و قیمت خودروها را حتی پایین‌تر از شرکت‌های داخلی برای فروش گذاشت، در مقابل خودروسازان در همین زمان میل به گران شدن خودروها داشتند و در همین راستا با استفاده از ابزار تبلیغات وانمود کردند که قیمت‌ها رو به افزایش است و موجب بروز هیجان کاذب در مردم شوند و خریداران به سمت این شرکت‌ها هجوم آورند.

 بر این اساس، رقبای بازار خودروی ایران از این فرصت استفاده کرده و در این میان خودروهای چینی با کیفیتی همانند خودروهای داخلی به غول قیمت اخم نشان داده و کاهش 15 درصدی را تجربه کردند.

در همین راستا؛ هاشم یکه زارع مدیر عامل ایران خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قیمت خودور هر ساله به دلیل نرخ تورم، افزایش حقوق کارگران، مالیات برارزش افزوده و همینطور هزینه‌های تولید رو به افزایش است. گرچه رفع تحریم‌ها برخی از مشکلات پیش رو صنعت خودرو را حل می‌کند اما تحریم‌ها تنها بخشی از مشکلات این صنعت است با رفع تحریم‌ها روند تولید صعودی و مشکلات تولید برطرف می‌شود.

وی گفت: اما قیمت تمام شده محصول رو به افزایش است و باعث می‌شود نه تنها کاهش قیمت نداشته باشیم بلکه به مقدار جزیی افزایش قیمت را هم تجربه کنیم.

*رقبای خارجی مانع افزایش قیمت خودرو می‌شوند

بهرام شهریاری کارشناس خودور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص گفت: قیمت خودرو سلیقه‌ای نیست و توسط اشخاص تعیین نمی‌شود ما باید دلیل بالا بودن قیمت خودرو را در عوامل آن جستجو کنیم.

وی افزود: مواد اولیه که در دست دولت است و شرکت های دولتی به این موضوع بنگاهی و جزیره ای می‌نگرند و سود خود را با سودهای بین المللی مقایسه می‌کنند به عنوان مثال می‌خواهند فولاد داخلی را با قیمت فولاد انگلستان به فروش برسانند و بر این باورند که صادرات سود بیشتری دارد که در نتیجه همان خام فروشی می‌شود.

کارشناس خودروسازی اظهار داشت: بخش دیگر دستمزد و حقوق کارکنان می‌باشد ولی متاسفانه شاهد این هستیم که در کشور ما میزان حقوق دریافتی پایین است اما به دلیل دولتی بودن بخش خودروسازی، ناچارا نیازمند بکارگیری تعداد کثیری کارگر و کارمند در این بخش هستیم و از دلایل مهم آن عقب ماندگی تکنولوژی و صنعت اتوماسیون یا بحث‌های فرمایشی و دستوری بوده است.

شهریاری گفت: هزینه‌های مالی بخش دیگری از عوامل بالا بودن قیمت‌ها را شامل می‌شود و خودرو سازان معتقدند قیمت اعظمی از سود خود را به بانک‌ها می‌پردازند و خواستار کاهش بهره بانکی هستند.

وی خاطر نشان کرد: وابستگی به قطعات خودرو بالا رفتن نرخ ارز و بی‌تدبیری مدیران گذشته باعث شد تعامل با قطعه‌سازان داخلی کم‌رنگ شود و آنها را به شکل‌های مختلف حذف کنند در نتیجه مجاب به ارتباط با شرکت‌های خارجی(چینی)شدند که آنها هم وابسته به نرخ ارز بود.

کارشناس خودرو گفت: قیمت خودرو و توان افزایش ندارند زیرا رقبای خارجی ازجمله چین با تنوع در محصول، آپشن‌های مختلف، لیزینگ‌های متفاوت و بالا بودن سطح کیفی خود بازار را دست گرفتند.

شهریاری در پایان تصریح کرد: با شرایط به وجود آمده و توافق در مذاکرات، شرکت‌های خودرو ساز ما باید با شرکای جدید خود همکاری کنند تا حوزه رقابت واقعی شود و این صنعت باید خصوصی شده و مدیران بخش خصوصی در چهار چوب توسعه نظام اقتصادی حرکت کرده و نظارت مستمر دولتی باشد.

با عدم دخالت‌های بی‌جا شاهد شفافیت قیمت‌ها خواهیم بود

بیاتیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: افزایش قیمت خودرو ها توسط شورای رقابت تایید میشود و با مجوز شورای رقابت شاهد افزایش قیمت خودرو خواهیم بود در واقع هزینه های تمام شده باعث بالا بودن قیمت هاست.

وی افزود: با رکودی که در بازار شاهدیم و تحریم داخلی که مردم تمایل به نخریدن خودرو دارند ضرر و زیان را خودمان متحمل میشویم برای مثال در سایت شرکت سایپا حدود 10 هزار نفر مشغول به کار هستند که به صورت مستقیم و غیر مستقیم این رقم افزایش خواهد داشت.

بیاتیان اظهار داشت: با تغییر سلوک و شیوه های خود و عدم دخالت های بی جا در طولانی مدت شاهد شفافیت قیمت ها و شاهد هم کاهش نسبی و خیلی کم قیمت خودرو بود ولی با شرایط حال حاضر کاهش قیمت نخواهیم داشت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در پایان گفت: خودرو سازی های ما به رقابتی شدن رسیده‌اند و حرکت مردم در فضای مجازی حاکی از آن است که حاشیه های بازار را در دست دارند و می‌توانند تعیین کننده قیمت باشند.

حال باید دید با پافشاری شرکت های خودروسازی بر سر افزایش خودرو و شرکای جدید خود و از سوی دیگر نارضایتی مردم و رقبای چینی با کیفیتی همانند خودروهای داخلی این هیولای قیمت تبدیل به فرشته ای مهربان برای مردم ایران زمین خواهد شد؟؟!!

انتهای پیام/ 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۰:۴۸ ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
خرید ارابه مرگ ممنوع
سجاد
۱۳:۱۹ ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
نمیخرم تا به هدفمون برسیم
مهدی
۰۶:۱۹ ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
باسلام تو رو خدا نخرین بزار حساب کار دستشون بیاد من خودم. ثبت نام داشتم رفتم انصراف دادم فعلا قصد خرید ندارم،،
نونا
۱۹:۱۴ ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
من هزينه خريد و تعويض ماشين رو گذاشتم بانك
اگر واقعا همه مردم اين يكبار هماهنگ باشن مطمئنا نتيجه ميده
هموطناني كه خودرو لازم دارن كافيه يه دست دو تميز بخرن الان ارزون هم شده
به اميد ايمن شدن و تغيير شرايط خودروها
حامد
۱۷:۴۰ ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
ظلم آشکار به مردم توهین به شعور مردم خدا لعنت کند دستی که دست کنه تو جیب اینمردم و بخواد با پول این مردم سفره خارج بزنه کوفتشون بشه
ناشناس
۱۲:۵۰ ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
احسنت نخرید این لگنا رو دیگه ما ماشین ایرانی نمیخریمممممممممممممممممممممممم
باران
۱۰:۵۹ ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
نخرید لطفا نخرید
قادر
۰۰:۵۳ ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
من 405گرفتم چهارماه میشه صفرروغن سوزی افتاده مگه میشه مگه داریم .خودروداخلی نخرید
ناشناس
۰۰:۲۳ ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
پول مفت مزه میده دیگه!!!!!
علی
۲۱:۵۲ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
چرا همین خودرو در کشورهای همسایه بایدبه 1/4 قیمت داخل بفروش برسه اونوقت ما باید 4برابر قیمت واقعیش هزینه بپردازیم...
رضا
۲۱:۰۱ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
لطفا" نخرید نخرید نخرید.
ناشناس
۲۰:۵۴ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
لطفا نخرید
ناشناس
۲۰:۳۳ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
خودروی صفر ممنوع دست دوم بخرید
فرزاد
۲۰:۰۲ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
خودرویی که تو کشورهمسایه به قیمت 5/5 میلیون تومان عرضه میشه و کسی هم نمیخره ،چرا باید ما20 ملیون بخریم

مردم خودرو صفر نخرید
به امید ان روز که دوباره پراید رو 8/5 ملیون بخریم
علی
۱۹:۵۷ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
انشاالله به امید ظهور آقا امام زمان عج
میثم
۱۹:۴۷ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
سلام خوبتون میشه انشاا... انقد مردم نمیخرن تا کارخونهاتون انقد پر بشه از ماشین که قیمیت ماشینهارو ببرید به زمان احمدی نژاد...خخخخخخخمنکه حال کردم
ناشناس
۱۸:۵۲ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
وزیر صنعت معدن میگه پایین اومدن قیمت. خودرو منطقی نیست مگه. افزایش قیمتش. 3تا 4برابر منطقی بود.
ناشناس
۱۸:۰۹ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
من قصد خرید داشتم تا ارزان شدن صبر میکنم (ان الله مع الصابرین)
نیما
۱۷:۱۱ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
خرید خودرو صفر ممنوع
علي
۱۶:۳۵ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
به خاطر مردم عزيز كشورم امروز حواله دو تا پرشيا رو پس داديم من و پسر عموم
خودروي صفر ممنوع
ناشناس
۱۹:۴۸ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
درود بر شرفت
علی
۲۱:۵۵ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
ای ول داری داداش... منم قصد خرید داشتم فعلا منصرف شدم...
اکبر
۱۶:۰۷ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
اقا نخرید ..
masoud
۱۵:۵۰ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
اقا من به احترام شما مردم فهمیده حواله ثبت نامی تیبا دوگانه سوز سفیدی رو که تحویل ابان هست پس میدم و میرم از بازار دست دومشو میخرم به امید اینکه کمپین نتیجه بده.
ناشناس
۱۹:۴۸ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
فدایی داری.آفرین
بنده خدا
۲۱:۵۸ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
همه بایدتاارزان وباکیفیت شدن خودرو،خودروصفرنخریم
رضا
۱۵:۳۸ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
نه به خودرو
علی
۱۵:۳۶ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
ما ماشین صفرنمی خریم.
ناشناس
۱۵:۲۶ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
مردم بامقاومتشون تونستن آمریکا رو به زانو در بیارن،
حسین
۱۵:۱۴ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
نخرید
bamzi
۱۵:۰۱ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
همین مگانی که تو عکس گذاشتن یه زمانی با قیمت 17 تومن می فروختن الان شده 100 تومن
ناشناس
۱۴:۵۳ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
مردم عزیز بالا غیراتا بیان با هم خودرو نخریم .
ایلیا علیزاده فرد
۱۳:۴۵ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
حیف نیست یه جوان ایرانی تو حسرت یه خودرو اونم ساخت خودمون فنا شه ....
ناشناس
۱۳:۴۰ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
نخریییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییید
نخرید .
فقط نخرید
بدونید 50% باید بیاد پایین .
اگه................
تشکر .
علی
۲۲:۰۰ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
70% باید بیاد پایین.....
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
به همین راحتی! به همین خوشمزگی!
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
محصولات شما رو نمیخریم.
ابراهیم
۱۲:۴۳ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
مقاومت دربرابر مردم= ضرر
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
ما نمی خریم. من شش ماهه می خوام ماشین بخرم ولی بخاطر هموطنای عزیزم که حقشون این وضعیت نیست مقاومت می کنم.
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
نخواهیم خرید
نمیخریم نمیخریم نمیخریم یالا همه بگن نمیخریم نمیخریم نمیخریم نمیخریم نمیخریم نمیخریم نمیخریم نمیخریم نمیخریم نمیخریم نمیخریم نمیخریم بگو بلند بگو نمیخریم نمیخریم نمیخریم نمیخریم نمیخریم نمیخریم نمیخریم نمیخریم نمیخریم داد بزن نمیخریم نمیخریم نمیخریم نمیخریم نمیخریم نمیخریم
ناشناس
۱۲:۲۲ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
خودروی داخلی نخرید
جانم فدای وطن
۱۲:۱۰ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
هموطنان عزیز خواهش میکنم این لگنها رو نخرید .ما نمی خرییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییم.
Reza
۱۲:۰۹ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
دوستان خبر نگار منتظر گذارش تصویری شما و پخش از 20:30 هستیم
علی
۱۲:۰۲ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
قیمت اومد پایین یعنی میشه کمش کرد
ناشناس
۱۱:۵۵ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
من تو این فکرم اگه قرار مردم و خودرو ساز مستقیم سر قیمت کل کل کنن سازمان حمایت مصرف کننده و شورای قیمت گذاری واسه چیه تعطیلش کنن
احمد
۱۱:۳۷ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
هم در فضای مجازی وهم بصورت مستقیم همیشه مردم را به نخریدن خودروی صفر تشویق. میکنم. خرید خودرو صفر ممنوع100%
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
باید خودروسازان ایرانی رو ادب کنیم که فکر نکنن مردم نمیفهمن
ابراهيمم
۱۱:۳۱ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
خريد خودروي صفر توليد داخل ممنوع
سامی
۱۰:۵۲ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
خداوکیلی خودتون از این همه دروغگوئی خسته نشدین
ما فرغون نمیخواهیم
دزدان سر گردنه
۱۰:۴۵ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
قانونی هم هست چون هیات مدیره تصویب کرده و کاریش نمیشه کرد تنها راه برداشتن عوارض گمرک که باعث میشه ارزون کنند
مصطفی
۱۰:۴۵ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
یه پژو 405 slx خریدم مصرف سوخت این ماشین 12.8 توی هر 100 کیلومتر است . فقط دارم پول بنزین خرج این ماشین می کنم.حالا بقیه خرجش کنار که هیچ چیش رو اصول نیست.
ناشناس
۱۰:۴۳ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
هیچ کس خودروی صفر از این دو شرکت نخره کارشون ساخته است.
ناشناس
۱۰:۴۰ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
حالا که مردم خودرو نمیخرند چقدر خودتونو به در و دیوار میزنید و فلسفه بافی میکنید چقدر گزارش تهیه میکنید ؟
یه سوال وقتی قیمت خودرو بالا بره و نجومی می شه هیچ کسی این قدر گزارش در باره ی خودرو و حقوق مردم تهیه میکنه؟؟
ناهيد
۱۰:۲۲ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
مگه حقوق كارگران در سال چقدر افزايش پيدا مي كنه كه پرايد 7 تا 9 ميليوني يهو شد 21 ميليون؟؟؟
ماليات مگه سالي چند درصد افزايش پيدا مي كنه؟
منوچهر
۱۰:۱۷ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
مواداولیه هدرمیرود
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
صنعتی که سی ساله درست نشده دیگه هم درست نخواهد شد پس بهتره درش را ببندن تا هم ملت راحت شه ، هر روز یه بازی سر مردم در میارن و هر روز قلابی تر درست می کنند . کسی هم جلوشون را نمیگیره .
مصطفی
۱۰:۰۸ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
خودروی ایرانی نخرید تا حساب کار دستشون بیاد که مردم برده خودروسازان نیستند. به زودی قیمتا باید به مبلغ واقعی برسه. مطمئن باشید همه با هم میتونیم این موضوع رو حل کنیم و حق مردم را بگیریم. ما خودرو نمیییییییییییخریم.
ناشناس
۱۲:۱۸ ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
خدا عاقبتمونو بخیر کنه خخخخخخخخخخ.
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
نمی خریم از این بازار انحصاری ،یک سوم این قیمت هم قیمت واقعی این لگن ها نیست . کیلیویی چند حساب می کنند .
مسعود
۱۰:۰۰ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
انشاله با گزارش تصویری در اخبار کار خودرو ساز ها به پایان میرسه
مرام
۰۹:۵۲ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
آقا مگه خودرو ساز قطعات را به صورت عمده نمی خره که خیلی ارزانتر از بازاز هست. من هرچه فکرش رو می کنم اگه تو بازار به صورت خرید جزعی از لوازم یدکی فروشی ها کل قطعات یک خودرو خریداری بشه و بعد توسط مکانیک به هم متصل بشه با توجه به اینکه امکاناتشان بسیار کمه و از نرخ عمده قطعات هم استفاده نمیشه بازهم ارزانتر از تولید و فروش کارخانه در میاد!!!!
ناهيد
۰۹:۴۷ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
مگه حقوق كارگران در سال چقدر افزايش پيدا مي كنه كه پرايد 7 تا 9 ميليوني يهو شد 21 ميليون؟؟؟
ماليات مگه سالي چند درصد افزايش پيدا مي كنه؟
وحید
۰۹:۴۲ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
آخه خودرویی که واسه شما 4 تومن تمام میشه و تو کشورهای همسایه نهایتا 5 تومن بتونید بفروشید چرا واسه ما 40 تومن تموم بشه
وقتی نمیتونید خودروتون رو استاندارد و ارزون درست کنید نسازید
جمع کنید برید خونه هاتون
ممنون
عماد
۰۹:۳۶ ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
مردم خواهش میکنم نخریییییییید
تو رو خدااااااااا نخرید