به گزارش خبرنگار
گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ولی آذروش گفت: طرح زوج و فرد به علت تاثیر کم در کاهش آلودگی هوا در چند سال اخیر مدیریت شهری به این نتیجه رساند که تردد خودروها در مناطق پرتردد بایستی بر اساس میزان انتشار آلایندگی آنها دسته بندی و محدود گردد. در طرح زوج و فرد که در چندسال اخیر اجرا شده، خودرو با هر شرایط سنی و میزان آلایندگی تنها با ملاک قرار دادن شماره پلاک امکان تردد در مناطق زوج و فرد را داشته اند. در طرح LEZ محدودیت تردد براساس سه شاخص تکنولوژی ساخت، سن خودرو و معاینه فنی برنامه ریزی خواهد گردید، که مهمترین و اصلی ترین شاخص آن معاینه فنی خودرو است.
وي در ادامه افزود : اجرای صحیح این طرح ملزم ایجاد زیر ساختها و همکاری هرچه سریعتر پلیس در این ارتباط می باشد. در حال حاضر سامانه یکپارچه ملی معاینه فنی توسط وزارت کشور در دست تکمیل بوده که پس از طی دوره آزمایشی و برطرف شدن ایرادات آن در کلیه مراکز معاینه فنی کشور نصب و کلیه مراکز در یک چارچوب نرم افزار واحد عمل خواهند کرد و در نهایت کلیه اطلاعات خودروهای معاینه فنی شده در یک دیتا سنتر مرکزی تجمیع خواهد شد و پلیس محترم راهور می تواند مطابق مصوبه آیین نامه اجرایی نحوه انجام معاینه فنی هیات محترم وزیران، نسبت به اعمال قانون به صورت نرم افزاری اقدام نماید.بدیهی است پلیس نیز جهت اجرایی شدن هرچه سریعتر این طرح بایستی نسبت به ارتباط دیتا بانک خود با سامانه ملی اقدام نماید. دراین طرح ثبت تخلفات همسان با طرح زوج و فرد کاملا به صورت سیستماتیک و نرم افزاری توسط دوربین های ثبت پلاک که در محدوده طرح نصب گردیده انجام خواهد شد.
دبیر معاینه فنی کلان شهرهای کشور جهت اثر بخش بودن طرح بيان كرد: اصلاح معافیت معاینه فنی خودروهای نو توسط مجلس محترم شورای اسلامی بنا بر نظر کارشناسان و پلیس محترم راهور می تواند یکی از مهمترین اقدامات در این ارتباط باشد، در خودروهای نو با گذشت دو تا سه سال میزان آلایندگی به علت خرابی قطعه کاتالیست به شدت افزایش یافته و جهت کنترل وضعیت آلایندگی خودرو و تطابق آن با شرایط تولید، نیاز به انجام معاینه فنی می باشد.
اینجانب به عنوان دبیر ستاد های معاینه فنی کلانشهرهای کشور اعلام می دارم دراین 4 سال اخیر پس از افزایش معافیت خودروهای نو از دوسال به پنج سال این تصمیم غیر کارشناسانه هیچ کمکی به وضعیت کیفی خودروها، گره گشایی مشکلات مردم در خصوص اخذ معاینه فنی و ارتقا کیفی و کمی معاینه فنی نکرده و تنها عامل این مسئله شده است که میزان مراجعات در سال93 در مقایسه با سال90 در مراکز 14 گانه شهر تهران 56% کاهش یافته است. خدماتی که براساس تحقیقات کشورهای پیشرفته می تواند یکی از راهکارهای موثر در کاهش آلودگی هوا باشد.عدم اصلاح این قانون قطعا به زودی موجب تعطیلی مراکز در کشور و تنزل کیفی ارائه خدمات و به طبغ افزایش آلودگی هوا خواهد گردید.
آذروش با اشاره به امکان ازدحام در مراکز معاینه فنی پس از اجرای طرح گفت : اجرای صحیح هر طرح در وهله اول نیاز به همکاری شهروندان دارد. رعایت قانون بایستی به عنوان یک مطالبه عمومی در شهروندان پیگیری و درخواست شود. ایجاد صف در بعضی از ماه های سال نتیجه عدم مراجعه خودروها در طول سال است متاسفانه شهروندان هر روز آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را مشاهده می کنند و لی بازهم برای رعایت وظیفه شهروندی خود نسبت به دیگران حاضر به مراجعه به مراکز معاینه فنی نیستند در حال حاضر در مراکز معاینه فنی شهر تهران امکان پذیرش 6000 دستگاه خودرو در یک شیف کاری به صورت روزانه وجود دارد و هرخودرو در کمتر از 15 دقیقه در صورت سلامت، معاینه فنی خود را اخذ خواهد کرد.
وي در پایان عنوان كرد : در صورت افزایش مراجعات و کافی نبودن ظرفیت مراکز جای هیچگونه نگرانی برای شهروندان نیست و بدون تردید ستاد آمادگی دارد جهت ارائه هرچه بهتر خدمات به شهروندان نسبت به افزایش شیفت کاری و شبانه روزی کردن مراکز اقدام نماید.
انتهاي پيام/