سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارومیه؛

150هکتار نهالکاری برای تثبیت شنهای روان سواحل دریاچه ارومیه

کارشناس مسئول زیستگاههای خشک و امور مناطق اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی گفت: 150 هکتار از سواحل دریاچه ارومیه در جهت اجرای طرح تثبیت شنهای روان در حاشیه این دریاچه نهالکاری شد.

  به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، حجت جباری گفت: عملیات تثبیت شنهای روان به صورت بیولوژیکی و به صورت پایلوت در این منطقه آغاز شده است.

کارشناس مسوول زیستگاههای خشک و امور مناطق اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی بیان کرد: اراضی کشاورزی در معرض خطر شنهای روان در این منطقه 58 هزار هکتار است که به صورت مستقیم تحت تاثیر این پدیده هستند.

وی با ارائه گزارشی از میزان پیشرفت طرح تثبیت بیولوژیک شنهای روان با کاشت گونه های درختی و درختچه ای در منطقه جبل اظهار کرد: این پروژه که از پروژه های مصوب ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه می باشد ، با اعتبار 30 میلیارد ریال از ابتدای سال 94 در 400 هکتار از اراضی بحرانی داخل دریاچه ارومیه در حال اجراست.

جباری ادامه داد: از آغاز شروع پروژه تاکنون علاوه بر 150 هکتار نهال کاری 186 هکتار چاله کنی و 240 هکتار نقشه برداری نیز در این منطقه اجرا شده است.

وی گفت: پیش بینی می شود تا سه ماه آینده این پروژه به اتمام برسد و با اتمام این پروژه ، کمربند سبزی از درختچه های گز در طول هشت کیلومتر به موازات ساحل دریاچه و به عمق500 متر در پهنه دریاچه ارومیه ایجاد شود که می توان به این طریق حرکت شن های روان را به سمت اراضی و روستاهای اطراف مهار کرد.

کارشناس مسوول زیستگاههای خشک و امور مناطق اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی اظهار کرد: ارتفاع تپه های شنی در این منطقه از 1.5 تا 2.5 متر برآورد می شود که با توجه به این امر مهم ، تعریف پروژه تثبیت شنهای روان امری ضروری است.

رییس اداره محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز در این جلسه با ارایه گزارشی از روند اجرای پروژه های حفظ و احیای تالابهای جنوب استان و اقدامات انجام یافته افزود: اقدامات انجام شده در راستای جلب مشارکتهای مردمی برای حفاظت ، مدیریت و بهره برداری پایدار از تالابها در قالب پروژه های حفظ و احیای تالابها بوده است.

حمید رعناقد گفت: امسال چهار میلیارد ریال برای پروژه های حفظ و احیای تالابها هزینه شده ، همچنین ساختمان پرنده نگری تالاب بین المللی کانی برازان آماده بهره برداری و محیط بانی گرده قیط و میمند در حوزه شهرستان نقده نیز فعال شده است.

دریاچه ارومیه در خطر خشک شدن کامل قرار دارد و در 17 سال گذشته شش متر کاهش سطح داشته و تا تیر ماه سال 1392 بیش از 75 درصد از آب آن خشک شده بود.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ، برنامه ریزی های خوبی در راستای کاهش مصرف آب در این حوضه آبی و افزایش تراز این دریاچه تا رسیدن به تراز اکولوژیک انجام شده است.

تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه 1274.1 متر است.

تراز فعلی آب دریاچه ارومیه حدود 1270.22متر از سطح آبهای آزاد است.

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.