سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پوکی استخوان سلامتی افراد کمتر از 40 سال را تهدید می‌کند

شواهد موجود نشان می‌دهند که سن ابتلا به پوکی استخوان در سالهای اخیر کاهش یافته و درحال حاضر، این بیماری سلامتی افراد کمتر از 40 سال را تهدید می‌کند.

احمد علی محمدی متخصص ارتوپدی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: پوکی استخوان یا استئوپروز بیماری بسیار شایع در بین کشورهای مختلف جهان است که در ایران نیز شیوع بالا و گسترده‌ای دارد. 

وی افزود: به پوکی استخوان بیماری خاموش نیز گفته می‌شود چرا که فرد در حالیکه با افزایش سن و گذشت زمان، تراکم استخوانی خود را از دست می‌دهد، به هیچ عنوان متوجه بیماری خود نمی‌شود و در واقع هنگامی که از بیماریش اطلاع می‌یابد که در نتیجه یک آسیب نه چندان شدید، دچار شکستگی استخوانی می‌شود. 

علی محمدی با بیان اینکه استخوان‌های مچ دست، بازو، ساعد، شانه، ران، لگن، مچ پا و حتی ستون فقرات و کمر در نتیجه پوکی استخوان بیشتر دچار شکستگی و آسیب می‌شوند، اظهار داشت: اغلب افرادی که دچار این آسیب‌ها می‌شوند در سنین بالای 50 سال هستند ولی این آسیب‌ها در جوانان نیز به وفور مشاهده می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه موضوع کاهش سن ابتلا به پوکی استخوان بسیار جدی است، تاکید کرد: شواهد موجود نشان می‌دهند که سن ابتلا به پوکی استخوان در سالهای اخیر کاهش یافته و در حال حاضر، این بیماری سلامتی افراد کمتر از 40 سال را تهدید می‌کند. 

علی محمدی گفت: بررسی‌های مختلف نشان دهنده این است که در سالهای اخیر به دلایل مختلف میزان و تراکم توده استخوانی در بین افراد جوان و میانسال کاهش یافته و این موضوع آنها را مستعد ابتلا به پوکی استخوان و آسیب‌های ناشی از این بیماری می‌کند. 

وی یادآور شد: البته موضوع کاهش سن ابتلا به پوکی استخوان اگرچه در بین زنان قابل ملاحظه‌تر و شدید‌تر است، اما مردان نیز از این خطر بی‌نصیب نمانده‌اند و این بیماری در مردان نیز در حال شیوع است. 

علی محمدی خاطر نشان کرد: مصرف کم مواد حاوی کلسیم به ویژه شیر و فرآورده‌های آن و همچنین ورزش نکردن و نداشتن تحرک بدنی، از دلایل اصلی کاهش سن پوکی استخوان و شیوع آن در افراد کمتر از 40 سال بوده است. 

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.