سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان؛

52سال نقاره زنی پیرمرد شهدادی به عشق امام رضا(ع)

پیرترین نقاره زن شهداد که از 52سال قبل هر صبح وشام به عشق امام هشتم در کویر شهداد نقاره زنی می کند، درغرفه لوت جشنواره فرهنگی و اقتصادی کرمان در برج میلاد حضور دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان  از کرمان، همزمان با برگزاری جشنواره فرهنگی و اقتصادی کرمان در برج میلاد تهران غرفه بسیار زیبای لوت با معرفی کویر زیبای شهداد ولوت مرکزی نیز برپاشده است.

علی کرم شجاعی پیرمرد 90ساله شهدادی است که 52سال است به عشق امام رضا(ع) هر صبح و شام در امامزاده زید شهداد به نقاره زنی می پردازد.

جشنواره بزرگ فرهنگی و اقتصادی کرمان در غرفه لوت خود شاهد حضور این پیرعاشق است، مردی که سن طبل های نقاره زنی اش از خودش بیشتر است 4طبل بزرگ و کوچک یار صبح و شام علی کرم شجاعی هستند و وی در هر طلوع وغروب خورشید با نقاره زنی به یاد حرم امام رضا(ع) شرایط معنوی دلچسبی در امامزاده زید ایجاد کرده است.

وی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان می گوید: 52سال است نقاره زنی می کنم ومدتها بود کسی در امامزاده زید که در نزدیک لوت مرکزی ایران در شهر شهداد سکوت بیابان را نشکسته بود اما از 52سال قبل تاکنون علی کرم و فرزندان ونوه هایش هیچ صبح وشبی را برای نقاره زنی و بیدارباش و اعلام زمان طلوع وغروب خورشید فراموش نکرده اند.

وی بعد از نقاره زنی صبحگاهی راهی باغ و کشاورزی روزانه خود می شود و شامگاهان نیز بربالای مناره رفته و نقاره زنی می کند.

از وی سوال می کنم نقاره زدن شما تفاوت خاصی با نقاره زنی حرم امام رضا(ع) دارد ،می گوید: ما نسبت به نقاره زنی در حرم امام هشتم یک چوب بیشتر می زنیم و به عبارت نقاره آقا رضا که در مشهد به احترام همشهری بودن با امام رضا گفته می شود در نقاره زنی شهداد نیست.

علی کرم پیرمرد ریز نقش شهدادی است که گرمای نگاه مهربانش باعث شده تاکنون تمام طبل هایی که با آنها به عشق امام رضا نقاره زنی می کند از مال حلال تهیه شود.

از وی میپرسم چگونه می دانی پوست گاوی که در طبل شما بکار رفته حلال است می گوید: هر وقت پوست گاو از مال شبهه ناک تهیه شده باشد تنها یکی دو روز یا کمتر دوام می آورد و بعد پاره می شود .

پسر وی که مرد میانسالی است می گوید: تمام مردم خانواده ما ونقاره زنی ما در امامزاده را می شناسند و پوست گاوهای نذری خود را برای تهیه طبل ها برای ما می فرستند.

عمده میهمانان کویری و تمام کویرنوردان علی کرم را می شناسند و تمام خارجی هایی که به کویر می آیند حتما به وی و امامزاده زید ونقاره زنی وی سری می زنند و حتی وی در تمام سایت های جهانی و سایت های کویرنوردی چهره شناخته شده ای است.

وی می گوید: در ماه مرحم به شکل متفاوت تر از ماه رمضان و متفاوت تر از ایام شادی و عید نقاره می زنم.

علی کرم شجاعی را به خاطر بسپارید زیرا تنها نقاره زنی است که سکوت کویر لوت صدای طبل های وی را دوست دارند و هر صبح وشام تنها کسی که جرات شکستن سکوت کویری شهداد را دارد وی است.

البته در سال 85مستندی اززندگی علی کرم شجاعی توسط اسلامی مستند ساز کشورمان ساخته شد و در شبکه های مختلف پخش شد.

نقاره ای که با عشق به امام رضا نواخته می شود قطعا بردل می نشیندو عشق 52ساله علی کرم شجاعی به امام هشتم برای همه شهدادی ها و حتی توریست های خارجی و داخلی آشنا است.

حالا غرفه شهداد ولوت در جشنواره فرهنگی و اقتصادی استان کرمان در برج میلاد میزبان این پیر مهربان است وهر صبح وشام نقاره زنی وی متناسب باشرایط شادی و عزا شنیده می شود

اگر وقت ندارید به شهداد سفر کنید حتما به برج میلاد بیاید و نقاره زن عاشق امام رضا را از نزدیک ببیند.

گزارش از مرضیه السادات حسینی

انتهای پیام/پ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.