به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ نمايش «پينوكيا» نوشته «استفانو بنني» نويسنده، شاعر و روزنامهنگار ايتاليايي، پنجشنبه(15 مرداد) به كارگرداني شهره سلطاني در تماشاخانه ايرانشهر و البته با گريم و ظاهر زننده بازيگران زن حاضر در آن روي صحنه رفت.
اين نمايشنامه به تبع اينكه خالقي اروپايي و مشخصات ايتاليايي به اسم «استفانو بنني» دارد، طبيعي است كه فضا و ميزانسنهايي با رويكرد و جهانبيني خالقش داشته باشد. اما نوع گريم و لباسهاي بازيگران اين نمايشنامه آنقدر زننده و غيرقابل توجيه است كه هيچ تفاوتي نسبت به اجراي همين نمايش توسط بازيگران غيرمسلمان و در كشوري غير از كشور خودمان- كه رعايت حدود و الزامات شرعي واجب و ضروري نيست- ندارد.
استفاده بازيگران زن اين تئاتر از كلاهگيسهايي به شدت طبيعي! و نوع پوشش ظاهريشان آنقدر طبيعي است كه واقعي به نظر ميرسند! سياوش طهمورث چند وقت پيش ضمن ابراز انتقاداتي درباره حوزه مديريتي تئاتر كشورمان گفته بود «در اين چند سال اخير برخي از دوستان به اسم كار مدرن مزخرفاتي روي صحنه ميبرند كه شرمآور است.
شما اول مدرنيته را تعريف كن بعد كار مدرن انجام بده.» گذشته از نكات درست و دقيقي كه در اظهارات طهمورث وجود دارد، ميتوان همين گفته وي را با شمايل اجراي نمايشي مثل «پينوكيا» و ظاهر غلطانداز و زشت بازيگران زن اين نمايشنامه تطبيق داد.
البته استفاده از اين نوع گريم و ظاهر در چند وقت اخير كه ظاهراً يك كشف جديد! براي بستن دهان قانون و منتقدان محسوب ميگردد، مصاديق و نمونههاي بسيار زيادي در حوزه تئاتر و ظاهر بازيگرانش به خصوص بازيگران زن پيدا كرده است. در اين نمايش شهره سلطاني و پرستو گلستاني به عنوان دو بازيگر زن حاضر در نمايش سعي كردهاند آنقدر ظاهري شبيه به اصل نمايش بگيرند كه فراموش كردهاند قرار است اين كار براي مخاطب ايراني و در كشور ايران اسلامي روي صحنه برود و اجرا شود!
قبحشكني در تئاتر به اسم گريم و وفاداري به متن
منطق اين استدلال تعميم و تبيين داشتن نگاه دگم نسبت به نمايشنامههاي خارجي نيست.
بلكه منظور اين است كه وفاداري به متن بسيار مهمتر است و ارجحيت دارد به ظاهرسازي! چه اينكه اگر قرار باشد بگوييم در اين نمايش از كلاهگيسهايي استفاده شده كه فرقي با موهاي واقعي بازيگر زن نمايشنامه ندارد! ميشود از فردا ديگر خانمهاي جامعه نيز با به سر كردن كلاهگيس و به بهانه اينكه گريم و پيرايش است به خيابانها بيايند! نكته اينجاست كه متأسفانه به اسم تئاتر در برخي از سالنهاي نمايش متعلق به زير مجموعههاي وزارت ارشاد، كارهايي روي صحنه ميرود كه انگار غايت و هدفي جز تقليد و بازتوليد رفتارهاي خلاف اخلاق و شرع موجود در نمايشنامه آن هم به اسم وفاداري به متن و چنين بهانههاي بلاوجهي نداشته و ندارد.
انتهای پیام/
منبع : روزنامه جوان
بادستای خودمون داریم ظهور پسر فاطمه(ع)را به تاخیرمی اندازیم
آقا یه بوم و دو هوا که نمیشه.
اون از وضع پوشش .. اینم از تئاتر و فیلم هاشون
چه مصیبتی
الهم عجل لولیک الفرج
بازیگران رو
کاش کلا بساط این بازیگرارو جمع کنن
من به عنوان تماشاگر خجالت می کشیدم دارم این کار ضعیف رو می بینم
بقول دوستمون فکر باید عوض شه نه چشم
کشور ما اسلامیه، معلومه که غیر از آدمای بی دین و ایمان بقیه از این حرکات بدشون میاد..و نه تنها نگاه نمیکنند بلکه ریشه این چیزا را هم میسوزانند
مرگ بر ایران خودرو و سایپا
شهدای هسته ای وفادار به پایان رساندن پروژه های هسته
از خون شهدا خجالت بکشند. وای بر ما...
از خون شهدا خجالت بکشند. وای بر ما...
فک میکنین اینا بلا نیس
آيا اين اعتراض به اون فيلم هم وارد نيست؟
دقيقا اين قضيه از همون جا شروع شد
گل گفتي