سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارخانه: ارائه اطلاعات محرمانه به آژانس، اشتباه استراتژیک است

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موظف است از اطلاعات محرمانه‌ای که با کشور‌های گوناگون رد و بدل می‌کند، محافظت کند.

"ابراهیم کارخانه‌" در گفتگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان در مورد نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حفظ اطلاعات پرونده هسته‌ای کشورها، اظهار داشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موظف است که از اطلاعات محرمانه‌ای که با کشور‌های گوناگون رد و بدل می‌کند، محافظت کرده و آنها را در اختیار کشورهای دیگر قرار ندهد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در متن برجام با صراحت اعلام شده که آژانس موظف است که از اطلاعاتی که در رابطه با ایران بدست می‌آورد،‌ مانند اسناد محرمانه حفاظت کند اما متأسفانه در طول بررسی پرونده هسته‌ای طی این مدت 12 سال مذاکرات هسته‌ای ایران، بارها شاهد بودیم که آژانس اطلاعات را محرمانه جمهوری اسلامی ایران را در اختیار دیگر کشورها قرار داده است.

کارخانه تصریح کرد: حتی در رابطه با مسئله ترور دانشمندان هسته‌ای عنوان می‌شود که اطلاعات لازم در رابطه با شناخت دانشمندان در اختیار آژانس قرار گرفته بود و این ارگان اطلاعات محرمانه دانشمندان ایرانی را در اختیار آمریکا و سرویس‌های جاسوسی اسرائیل قرار داده بود.

نماینده همدان اذعان داشت: آژانس نهادی بی‌طرف نیست، چرا که بازرسان آن از طرف کشورهایی انتخاب می‌‌شوند که سابقه دیرینه‌ای در ضدیت با ایران دارند.

وی تاکید کرد: در نشست وین "صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نشستی با "آمانو" مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشت و در آنجا یک شیوه نامه 10 ماده‌ای را امضا کردند که مفاد آن محرمانه بود.

این نماینده مجلس نهم اظهار داشت: آژانس باید مفاد محرمانه این شیوه نامه را نزد خود نگه دارد و حق ندارد که این اطلاعات را در اختیار کشور دیگری قرار دهد،‌ هرچند ما باید بدانیم چون این نهاد قابل اعتماد نیست اطلاعات محرمانه را با آن در میان گذاشتن، یک اشتباه استراتژیک است، ولی با این وجود می‌بینیم که وندی شرمن مذاکره کننده ارشد آمریکایی با صراحت اعلام می‌کند که ما پیش‌نویس این اطلاعات محرمانه را بدست آورد‌ه‌ایم.

وی افزود: لذا ما باید مراقب باشیم و بدانیم مطلب محرمانه‌ای در آژانس محفوظ نمی‌ماند چرا که اعضا و کارشناسان این نهاد مشخص است که از کجا انتخاب شده و از کجا آموزش داده می‌شوند.

کارخانه افزود: اگر آژانس توافق محرمانه‌ای را که با ایران داشته در اختیار کنگره آمریکا قرار دهد، ایران باید تکلیف خودش را با این نهاد بین‌المللی روشن کند،‌ زمانی که مطلبی تحت عنوان سری یا محرمانه بین دو نهاد مطرح می‌شود، هر دو نهاد باید پایبند به تعهدات فی‌مابین باشند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در مورد تهدیدات مکرر نظامی مقامات آمریکایی علیه ایران، اظهار داشت: آمریکا باید دست از توطئه‌هایش بردارد چرا که آنها مسائل هسته‌ای را به عنوان یک محور توطئه برای خودشان قلمداد می‌کنند تا از این کانال بتوانند تمام توطئه‌های دیگرشان را ساماندهی و مدیریت کنند.

کارخانه تاکید کرد: براساس ماده 28 برجام ایران و گروه 1+5 متعهد شده‌اند که این توافق نامه را با حسن نیت در فضایی سازنده و بر مبنای احترام متقابل اجرا شود، ولی برخلاف مفاد برجام،‌ می‌بینیم که آمریکایی‌ها دائما ایران را تهدید به جنگ می‌کنند؛ پس اگر برجام ارزش دارد و آنها این توافقنامه را پذیرفته‌اند چرا دائم حرف از تهدید و جنگ می‌زنند؟

وی تصریح کرد: وقتی مقامات آمریکایی از هم اکنون که مراحل برجام در حال طی شدن است مفاد صریح آن را زیر پا می‌گذارند، مشخص است که بعد از تصویب نهایی این توافق نامه نیز مفاد آن رعایت نخواهد شد. به طور مثال جان کری با صراحت و به نحو وقیحانه‌ای اعلام می‌کند که ما به دنبال خلع سلاح ایران هستیم و برجام این تضمین را به ما می‌دهد و این سخن خیلی تعجب آور است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس متذکر شد: دستگاه دیپلماسی ایران باید قدرتمندانه عمل کند و جواب قاطع و دندان شکنی به اظهارات جنگ طلبانه مقامات آمریکایی بدهد.
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.