سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لاریجانی در همایش بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی:

تاثیری از حقوق بشر در ساحت سیاسی مشاهده نمی‌شود

رئیس مجلس گفت: حقوق بشر در صحنه سیاست قدرت، حرف اول را می‌زند، چراکه حقوق طبیعی و حقوق انسان نتوانسته در این بخش معنا پیدا کند.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز چهارشنبه (14 مرداد ماه) طی سخنانی در همایش بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت اسلامی، گفت: تأثیر حقوق بشر در ساحت سیاست مشاهده نمی‌شود، چرا که این حقوق با قدرت آمیخته شده و حقوق جوامع در سایر موارد زندگی ناموفق است.

وی افزود: شرایط عمومی دنیا از لحاظ حقوق بشر شرایط امیدوارکننده‌ای نیست اما بیداری که در ملل اسلامی بوجود آمده نوید بخش این موضوع است که می‌توان بر روی موضوع حقوق بشر اسلامی کار و این موضوع را به خواسته ملل اسلامی تبدیل کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به نقاط ضعف سند حقوق بشر اسلامی گفت: همواره ضعف در مشارکت مردم در سرنوشت سیاسی خود در سند حقوق بشر اسلامی به خوبی دیده نشده است که اگر این مسئله به خوبی در این سند گنجانده می‌شد، مسلما انگیزه جوامع در برخی کشورها تغییر پیدا می‌کرد.

لاریجانی با بیان اینکه پس از جنگ جهانی این ضرورت احساس شد تا در عرصه بین‌المللی حقوق بشر تثبیت شود تصریح کرد: این موضوع بیش از پیش در جهان غرب مطرح بود چرا که در جهان غرب مواردی از خشونت وجود داشت که مسائل بردگی از جمله مسائل و موضوعات مربوط به بردگی از جمله آنهاست و همچنین علاوه بر این موارد بسیاری از طوایفی چون طیف زنان از حقوق رأی برخوردار نبودند. بنابراین تمام مشکلات حقوق بشر در برخی از موارد مربوط به شرق و در برخی موارد مربوط به غرب بود که با هم تفاوت داشت.

وی با اشاره به ضرورت تصویب سند حقوق بشر اسلامی گفت: در حال حاضر در این سند نقایصی وجود دارد که ضروری است بررسی شود و همچنین نقاط قوت آن مورد ارزیابی و تأکید قرار گیرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: در هر حال سند حقوق بشر اسلامی نقاط مثبتی زیادی دارد که می‌توان بعنوان یک حرکت رو به جلو در حوزه حقوق بشر تلقی شود. 

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ضرورت دارد پس از 60 الی 70 سال در زمینه حقوق بشر ارزیابی صورت گیرد تأکید کرد: به هر حال امروز نمی‌شود گفت که خشونت و جنگ در جوامع کمتر شده چرا که در دو دهه اخیر شاهد جنگ‌های بزرگی در افغانستان، سوریه، عراق، لیبی و مصر بودیم که پیرامون این جنگ‌ها خشونت‌های زیادی پدید آمد و این خود نشان دهنده این است که اصول حیاتی حقوق بشر در برخی از موارد رعایت نشده است.

وی با اشاره به ماده 3 حقوق بشر اسلامی تأکید کرد: این ماده همواره تأکید بر این نکته دارد که اگر جنگی رخ داد کودکان و زنان در پی این جنگ مصونیت داشته باشند و جانشان به خطر نیفتد و لازمه این امر این است که حداقل ماده 3 حقوق بشر اسلامی رعایت شود.

وی افزود: همچنین بنده در چند روز اخیر مطلع شدم که هواپیمای سعودی بیش از 400 بار برخی از مناطق یمن را بمباران کردند که این امر می‌تواند نقض سند حقوق بشر اسلامی باشد.

لاریجانی با اشاره به مفاهیم حقوق بشر در عرصه بین‌المللی گفت: حقوق بشر در صحنه بین‌المللی هم به شکل برخی از فجایع است چرا که فجایعی که در فلسطین رخ می‌دهد فجایع ساده‌ای نیست و آخرینش این بود که کودکی را در فلسطین به آتش کشیدند و پس از آن آمریکایی‌ها را مشاهده می‌کنیم که به رژیم صهیونیستی افتخار و از این رژیم شرور همچنان حمایت می‌کنند و با صدای بلند اعلام می‌دارند که امنیت اسرائیل امنیت ماست. حال سوال این است که آیا اقدامات حقوق بشر با چنین فجایعی در رژیم صهیونیستی رعایت می‌شود و یا خیر چرا که این کشور مصیبت‌های زیادی را برای فلسطین ایجاد کرده است.

لاریجانی در ادامه با اشاره به سایر فجایع حقوق بشر در عرصه بین‌المللی گفت: همچنین مهمتر از موارد مطرح شده مشاهده می‌کنیم که در عرصه بین‌المللی شنودهایی از بسیاری از کشورهای اروپایی انجام می‌شود و وقتی از صدراعظم و رئیس جمهور یک کشور شنود می‌شود آن وقت چگونه می‌توان امیدوار بود که از مردم عادی تحت حقوق بشر حمایت شود.

وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی تنها کشوری بود که از ملت عراق در این زمینه حمایت کرد،‌ ادامه داد: در دیداری از آقای جلال طالبانی رئیس‌جمهور سابق عراق پرسیدم این آدرس‌هایی که آقای کالین پاول وزیر خارجه اسبق آمریکا درباره محل تولید سلاح اتمی در عراق پیش از حمله به این کشور می‌داد را بررسی کردید؟ که وی پاسخ گفت، ما بررسی کردیم و یک مورد آن طویله‌ای در منطقه کردستان عراق بود که به آن بهانه به آن حمله کردند.

لاریحانی به موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اشاره و تاکید کرد: پایه بحث هسته‌ای ایران که 12 سال است در آن مشاجره می‌کنند چه بود؟ آیا ایران حق استفاده از فناوری صلح آمیز هسته‌ای را نداشت؟ وقتی ما عضو NPTشدیم از این حق برخوردار شدیم و در مذاکرات نیز این حقوق ما را تأیید کردند اما از زمان مذاکرات سعدآباد تا امروز ایران را تحریک کرده و مشکل ایجاد کردند چرا که اساس کارشان قدرت بود و می‌گفتند که ما نگرانیم، به همین دلیل شما از حقوق هسته‌ای خود استفاده نکنید؛ کجای این حرف با حقوق بشر سازگار است؟



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.