سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طیب نیا در دیدار با وزیر اقتصاد و توسعه ایتالیا:

حجم مبادلات تجاری ایران و ایتالیا دو برابر می‌شود/افرایش خرید نفتی ایتالیا از ایران

وزیر اقتصاد در دیدار با وزیر توسعه و اقتصاد ایتالیا گفت: هم اکنون حجم مبادلات دو کشور 1.5 میلیارد دلار است که به سادگی می‌توان این رقم را به دو برابر افزایش داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در دیدار با وزیر توسعه و اقتصاد ایتالیا اظهارداشت: روابط سیاسی و اقتصادی ایران و ایتالیا همواره مثبت و سازنده بوده است و به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و کشورهای 5+1 در زمینه انرژی هسته‌ای موجب فراهم شدن زمینه برای گسترش روابط اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای اروپایی می‌شود.

وزیر اقتصاد افزود: پس از حذف تحریم‌ها روابط ایران با کشورهای اروپایی به خصوص کشور ایتالیا افزایش خواهد یافت چرا که ایتالیا برای ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و روابطی که در گذشته داشتیم و سفرهایی که در دوره‌های اخیر صورت گرفت چهره ایتالیا را در افکار عمومی ایران ممتاز کرده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حجم مبادلات همکاری دو کشور 1.5 میلیارد دلار است که به سادگی می‌توان این رقم را به دو برابر افزایش داد.

طیب نیا افزود: در زمینه همکاری‌های اقتصادی و به خصوص  سرمایه‌گذاری مشترک زمینه قابل توجهی برای گسترش روابط دو کشور وجود دارد.

به گفته طیب نیا در گذشته نقش شرکت‌های ایتالیایی در اجرای برخی از طرح‌های صنعتی و تامین مالی برخی از پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری قابل توجه بوده است.

ایتالیا خرید نفت خود را از ایران افزایش می‌دهد

وی همچنین در جمع خبرنگاران گفت:در جمع خبرنگاران گفت: ما حساسیت داریم که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را پس از حذف تحریم‌ها به‌صورت جدی ادامه دهیم. قرار نیست این فرصت‌ها به گسترش واردات و سرکوب تولید ملی بینجامد بلکه قرار است در خدمت افزایش تولید و سرمایه گذاری باشد.

وی افزود: باید از فرصت‌های جدید عمدتاً برای افزایش سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی داخلی و خارجی و به‌ویژه تولیدات صادراتی استفاده کنیم.

طیب‌نیا با بیان اینکه در گذشته حجم روابط ایران و ایتالیا 7 میلیارد دلار بود، گفت: به‌دلیل محدودیت‌های اخیر، این رقم به یک و نیم میلیارد دلار کاهش یافت که در جلسه امروز با وزیر ایتالیایی بر گسترش مبادلات تجاری به‌ویژه سرمایه گذاری در ایران و ارتقای روابط دو کشور تفاهم کردیم.

وی گفت: همچنین توافق کردیم که با حذف تحریم‌ها، ایتالیا خرید نفت خود از ایران را افزایش دهد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: دو طرف همچنین بر سرمایه گذاری مشترک به‌خصوص درحوزه صادراتی تأکید کردند.

همچنین وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا با اشاره به امضای قرارداد شرکت ایتالیایی بیمه ساچه با وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران گفت: رقم این قرارداد 2 میلیارد یورو است که امیدواریم بتوانیم آن را زودتر اجرایی کنیم.

خانم فدریکا گوییدی پس از امضای این یادداشت تفاهم در جمع خبرنگاران افزود: این یادداشت تفاهم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی اضافه کرد: باید به زیرساخت‌های همکاری دو کشور اهمیت بدهیم و این زیرساخت‌ها در واقع بازکردن کانال‌های جدید بانکی و بیمه‌ای میان دو کشور است.

وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا گفت: کمیته مشترک اقتصادی دو کشور طی ماه‌های آینده برای توسعه همکاری‌های مشترک ایران و ایتالیا تشکیل می‌شود و راه‌های افزایش مبادلات را بررسی خواهد کرد.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.