سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حدود 15 تا 20 درصد ایمپلنت‌های دندانی استاندارد لازم را ندارند

رئیس سمپوزیوم ایمپلنت‌های دندانی گفت: بنظر می‌رسد حدود 15 تا 20 درصد ایمپلنت‌های دندانی مورد استفاده در کشور استاندارد لازم را ندارند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان دکتر محمد علی همتی رئیس سمپوزیوم ایمپلنت‌های دندانی امروز 13 مرداد در نشست خبری اولین سمپوزیوم ارتو ایمپلنت گفت: ایمپلنت‌های دندانی به عنوان درمان جدید برای جایگزینی دندان از دست رفته به کل دنیا معرفی شده که قدمت آن در دنیا به بیش از 50 سال و در کشور ما نیز این رشته بین 20 تا 25 سال سابقه دارد.

وی با بیان اینکه ایمپلنت به معنای هر قطعه و وسیله‌ای است که در داخل بدن قرار می‌گیرد تا در عضو موردنظر کمک کننده باشد، افزود: بر اساس اینکه در کدام عضو قرار می‌گیرد محسوس هستند که در این بین ایمپلنت‌های دندانی هم بخشی از ابزار دندانپزشکی محسوب می‌شوند. در حال حاضر همه دندانپزشکان با ایمپلنت آشنایی دارند و دندانپزشکی را نداریم که نداند ایمپلنت چیست.

همتی عنوان کرد: استفاده از ایمپلنت از کشیدن یک دندان و جایگزینی آن با ایمپلنت تا افرادی که به دلیل سانحه تصادف یا جانبازان شیمیایی به خاطر ضایعات شدید دندانی از ایمپلنت استفاده می‌کنند، گسترده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به واردات ایمپلنت در کشور اشاره و تاکید کرد: در حال حاضر تنوع بسیار زیاد ایمپلنت‌ها در دنیا بسیار زیاد است و کشور‌های زیادی اقدام به تولید ایمپلنت‌های دندانی می‌کنند اما متاسفانه ما در کشورمان تولید ایمپلنت دندانی نداریم چرا که تولید ایمپلنت به تکنولوژی بسیار پیشرفته و مواد اولیه نیاز دارد که امکان تولید آن در داخل کشور وجود ندارد اما امیدواریم به خاطر شرایط سیاسی خوب فعلی که در کشور حاکم شده بتوانیم ابزار و مواد آنرا وارد کشور کنیم و به سمت تولید آن حرکت کنیم.

همتی با اشاره به اینکه درمان ایمپلنت نسبت به درمان‌های دیگر دندانپزشکی قیمت بالاتری دارد گفت: همین قیمت بالا باعث شده که خیلی از افراد نتوانند برای رفع دندان از دست رفته‌شان از این تجهیزات استفاده کنند.

رئیس سمپوزیوم ایمپلنت‌های دندانی به اولین سمپوزیوم ارتو ایمپلنت اشاره و تاکید کرد: این سمپوزیوم که مشترکا با انجمن ارتودنسی برگزار شده است در طی سه روز علاوه بر سخنرانی مباحثی مربوط به این حوزه به صورت تئوری و نظری ارائه می‌شود، همچنین پایگاه عملی به صورت سه عمل جراحی زنده بر روی سه بیمار انجام می‌شود تا دندانپزشکان حاضر در این سمپوزیوم به تبادل اطلاعات بپردازند.

وی ادامه داد: تکنسین‌های دندانپزشکی نیز که در کارهای لابراتوار و ساخت روکش کار می‌کنند نیز در این سمپوزیوم شرکت می‌کنند تا با مواد و تکنولوژی‌های جدید حوزه کاری خود آشنا شوند.

همتی در خصوص قیمت‌های بالای ایمپلنت عنوان کرد: ایمپلنت نه تنها در کشور ما بلکه در کشور‌های پیشرفته نیز قیمت‌های بالایی دارد. در حال حاضر تنها سه تا چهار کشور صاحب کمپانی‌های معتبر تولید ایمپلنت هستند اما مشکل اینجاست که برخی از کشور‌های اروپای شرقی و برخی از کشور‌های آسیایی نیز وارد این بازار شده‌اند که البته بخشی از ایمپلنت را بعد از تولید به کشور‌های صاحب این تکنولوژی ارسال می‌کنند تا بعد از انجام فرآیند موردنظر دوباره ایمپلنت به کشور مبدا ارسال می‌شود تا بسته‌بندی صورت گیرد.

وی عنوان کرد: باید توجه داشت که برخی از ایمپلنت‌ها از مبادی غیررسمی وارد می‌شوند. با توجه به اینکه سالانه بطور تقریبی در کشور 100 هزار ایمپلنت دندانی مصرف می‌شود و این نشان‌دهنده افزایش تقاضا است برخی از افراد سود‌جو با توجه به این تقاضای بالا ایمپلنت‌های قاچاق و بدون کیفیت را بدون نظارت وارد کشور می‌کنند.

همتی با تاکید بر اینکه ایمپلنت به خاطر قرارگیری در فک مثل دیگر ایمپلنت‌ها از لحاظ کیفیت باید بسیار بالا باشد، افزود: استریلیزاسیون ایمپلنت بسیار مهم است چرا که ما با مواردی از بیماران برخورد داشتیم که به خاطر استفاده برخی از دندانپزشکان از ایمپلنت‌های نا‌مرغوب و قاچاق دچار عوارضی همچون عفونت فک، لثه، سینوس، کف جمجمه و حتی از دست دادن فک بودیم.

وی ادامه داد: عمر متوسط یک ایمپلنت بین 30 تا 50 سال است و کمپانی‌های معروف و معتبر در زمینه ایمپلنت این ضمانت را برای ایمپلنت‌های تولیدی خود در صورت نیاز به تعویض قطعات ارائه می‌دهند اما متاسفانه 15 تا 20 درصد ایمپلنت‌هایی که در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند استاندارد‌های لازم را ندارند و همین امر باعث می‌شود که فرد بعد از چند سال نیاز به تعویض قطعات ایمپلنت یا خود ایمپلنت پیدا کند.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.