سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تغییر روش‌های آبیاری سنتی به نوین در حد حرف / لزوم اختصاص بودجه 10 میلیارد تومانی

دولت‌ برنامه‌هایی در رابطه با تغییر روش‌های آبیاری سنتی به روش‌های نوین آبیاری ارائه کرده که متأسفانه این برنامه‌ها در حد شعار و حرف باقی مانده زیرا اعتبارات کافی در این زمینه اختصاص پیدا نکرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بخش کشاورزی بیشترین تلفات آب را به خود اختصاص داده که به منظور مقابله با بحران کم‌آبی و ممانعت از متضرر شدن کشاورزان استفاده از روش‌های نوین آبیاری تأثیر بسزایی در جلوگیری از هدر رفت و بهره‌وری اراضی کشاورزی دارد.

بنابراین گزارش؛ دولت‌ برنامه‌هایی در رابطه با تغییر روش‌های آبیاری سنتی به ر وش‌های نوین آبیاری را ارائه کردند که متأسفانه این برنامه‌ها در حد شعار و حرف باقی مانده زیرا اعتبارات کافی در این زمینه اختصاص پیدا نکرده است. حال با توجه به متضررشدن کشاورزان استان زنجان به دنبال مسئله بحران آب با وجود پیگیری فراوان آنها اما خبری از وام‌های بلاعوض دولت و وام بانکی با توجه به آغاز شروع فصل کشت برای افزایش بهره‌وری محصول وجود ندارد.

 در این راستا علی ایرانپور عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در این خصوص اظهار داشت: با توجه به اقلیم آب و هوایی مناسب قاره‌ای کشور برای اینکه بتوانیم از اراضی مستعد کشاورزی در گوشه و کنار برای تولید محصولات کشاورزی استفاده کنیم نیازمند اصلاح روش‌‌های آبیاری هستیم.

وی افزود: دولت‌ها در این رابطه برنامه‌هایی با وجود متقاضیان فراوان برای اجرای روش‌های نوین آبیاری اراضی کشاورزی ارائه دادند که متأسفانه به سبب عدم تخصیص اعتبارات در حد شعار و حرف باقی مانده است.

ایرانپور خاطرنشان کرد: سیاست بانک کشاورزی مغایر با حمایت از کشاورزان بوده و از سویی دولت هم نتوانسته به تعهدات خود عمل کند که این امر کشاورزان را دچار سردرگمی کرده است.

عضو کمیسیون کشاورزی درادامه بیان کرد: امیدوارم بانک کشاورزی در ارائه تسهیلات، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت برنامه‌ریزی به رسالت خود عمل کنند واز طرفی دولت در برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه 95 با افزایش اعتبارات اصلاح روش‌های آبیاری را افزایش دهند زیرا اختصاص بودجه یک الی 2 میلیارد تومانی با توجه به گستردگی این بخش کارآیی ندارد و با حداقل اختصاص بودجه سالیانه 10 میلیارد تومانی طی چندین سال می‌توانیم اصلاح روش‌های آبیاری را طی یک برنامه زمابندی شده سر و سامان دهیم.

وی در پایان تصریح کرد: بنابراین در حال حاضربرای اصلاح روش‌های آبیاری و کارهای زیربنایی می‌توان با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و منابع بلوکه شده در خارج از کشور امیدوارم مشکلات کشاورزان در این زمینه حل شود.

بر اساس این گزارش؛ دولت با حداقل اختصاص بودجه سالیانه 10 میلیارد تومان در لایحه بودجه 95 و بازگشت پول‌های بلوکه شده به کشور طبق توافق می‌تواند به وضعیت و مشکلات کشاورزان در پی مسئله بحران آب و اجرای روش‌های نوین آبیاری سر و سامان دهد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.