سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لرستان؛

ثبت ملی چشمه آب گرم شهرستان دلفان لرستان

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان از ثبت ملی چشمه آب گرم شهرستان دلفان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ امانی افزود :چشمه آب گرم دلفان به علت قرار گیری در منطقه مرزی استانهای لرستان و کرمانشاه در 19 اردیبهشت امسال به صورت مشروط به نام لرستان به ثبت رسیده بود .

وی گفت : این در حالی است که با جمع آوری مستندات و ارائه مدارک توسط همکاران ما در واحد ثبت اداره کل و همکاری برخی دستگاههای اجرایی استان به نام استان لرستان به ثبت رسید.

امانی گفت: پس از حدود سه ماه از ثبت اولیه این اثر طبیعی ارزشمند، با پیگیری مجدانه و تلاشهای واحد ثبت آثار اداره کل و همچنین حمایت برخی دستگاههای اجرایی، معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان، اداره کل منابع طبیعی استان و اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان دلفان، چشمه آبگرم دلفان به نام استان لرستان با شماره 260 به ثبت رسید.

وی افزود : قرارگیری این چشمه در نزدیکی برخی آثار طبیعی و تاریخی از جمله پل تاریخی «گرم آبه»، پوشش گیاهی متنوع، توپوگرافی و چشم انداز زیبا، این پدیده را از چند ویژگی طبیعی، فرهنگی و تاریخی برخودار کرده است.

امانی گفت :چشمه آب گرم دلفان به لحاظ ترکیبات شیمیایی و دمای بالای 44 درجه سانتیگرد، از نظر عامه مردم ساکن استان های لرستان و کرمانشاه دارای خاصیت درمان بخشی برای بیماری های پوستی، دردهای استخوانی و بسیاری از بیماری های مزمن دیگر است.

مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت :همچنین آزمایش شیمیایی آب چشمه به همت شرکت آب و فاضلاب روستایی استان، مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و اداره کل محیط زیست استان لرستان انجام شده است.

این چشمه دربخش غربی شهرستان دلفان بخش کاکاوند، دهستان کاکاوند غربی حاشیه رودخانه «سیمره» و محل تلاقی آن با رودخانه گیزه رود قرار دارد.

چشمه آبگرم دلفان با آبدهی 30 لیتر در ثانیه و دمای 60 درجه سانتی گراد از دامنه کوه گله از اعماق زمین می جوشد و توسط اهالی این منطقه یک حوضچه کوچک سیمانی برای استفاده از آن احداث شده است.

به گفته کارشناسان بهداشتی و میراث فرهنگی، این چشمه طبیعی به لحاظ داشتن مواد معدنی در التیام دردهای مزمن موثر است و بسیاری از بیماران برای درمان با استفاده از این چشمه معدنی به این منطقه سفر می کنند.

این چشمه با غلظتی بیش از 700 میلی گرم در لیتر و ترکیبات سولفات کلسیم، گوگرد، سولفور، دی کربنات منیزیم در درمان بیماری های مفصلی عفونی و امراض جلدی اثربخش است.

انتهای پیام/پ
برچسب ها: ثبت ، ملی ، چشمه ، آب گرم ، لرستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.