سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یادداشت حجت الاسلام میرلوحی؛

داعش ادامه راه خوارج است

جنبش‌های تروریستی دهه اخیر که بیشترین جنایات و خباثات را مرتکب شدند، شباهت‌های بسیاری با اسلاف خود دارند.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پس از تکمیل دین در روز غدیر با آغاز جریان امامت، خدای متعال برای امت اسلامی یک ضمانت بسیار مهمی را مطرح فرمودند که مسلمانان تا ابد می توانند سرخوش از این بیمه ی الهی باشند و مطمئن به وعده ی او طی طریق کنند.
آنهم این آیه شریفه از سوره ی مائده است که فرمود: الیوم یئس الذین کفروا و لا تخشوهم. امروز دیگر دشمن خارج از امت اسلامی از ضربه زدن به امتی که درون آن ولایت علوی باشد ناامید شد پس دیگر از خطرات آنها نترسید.در نگاه ابتدایی ممکن است این نگاه پیش بیاید که خب، پس دیگر ما تا ظهور حضرت هیچ خطری متوجه خود نخواهیم دید، اما این نگاه ناقص است و ما باید ادامه آیه را نیز مطالعه کنیم که می فرماید : "و اخشون" یعنی از من بترسید. شهید مطهری رضوان الله تعالی علیه در آثار خود تفسیر فرمودند این آیه را به اینکه، یعنی از دشمنان درون امت اسلامی، ضعیف الایمان ها و سست عقیده ها و منافقین بترسید.

به جرئت می توان گفت ضربه ی اصلی که امت اسلامی از صدر اسلام تاکنون خورده است، فرقه های منشعب داخل اسلام – البته بحسب ظاهر  – منافقین و ضعیف الایمان ها بوده است. همانطور که امروز هم عالی ترین فرماندهان ما در خط مقدم جبهه مقاومت بدان اذعان داشته اند.

در این بین یکی از پرخطرترین و پر زحمت ترین تفکرات، تفکرات خوارج است. یک تفکری که امیرالمومنین (ع) فاتح بسیاری از فتوحات و قاتل کثیری از پهلوانان کفر وقتی آنها را در یکی از نبردها نابود می کند می فرماید: «اى مردم! من چشم فتنه را کور کردم و کسى جز من بر این کار جرأت نداشت، بعد از آنکه ظلمتِ فتنه ها، در همه جا گسترده شد و به آخرین درجه شدّت رسید!». (أَمَّا بَعْدَ حَمْدِ اللهِ، وَ الثَّنَاءِ عَلَیْهِ، أَیُّهَا النَّاسُ! فَإِنِّی فَقَأْتُ عینَ الْفِتْنَةِ، وَ لَمْ یَکُنْ لِیَجْتَرِىءَ عَلَیْهَا أَحَدٌ غَیْرِی بَعْدَ أَنْ مَاجَ غَیْهَبُهَا،وَ اشْتَدَّ کَلَبُهَا»

اما این اشتباه است که خیال کنیم دیگر تفکر خوارج ادامه پیدا نکرد و امت اسلامی از چنین تفکری آسوده ماند، در طول سالیان تاریخ اسلام فتنه هایی و فرقه هایی از این دست سر از وادی اسلام بی ولایت درآورده است و مایه زحمت جامعه انسانی شده است.

در این بین جنبش های تروریستی دهه اخیر که بیشترین جنایات و خباثات را مرتکب شدند، شباهت های بسیاری با اسلاف خود داشتند از جمله این گروه ها، دولت اسلامی! عراق و شام ، داعش است . در زیر به برخی شباهت های خوارج و داعش اشاره می کنیم:

1. آلت دست بودن کفار: همانطور که بصورت خاص در زمان معاویه از اصلی ترین دلائل تحمیل صلح به امام حسن (ع) ضعیف الایمان های خوارج بودند که تحت تاثیر حرفهای معاویه و دستگاههای اطلاعاتی معاویه قرار گرفته بودند، بلاشک در سطح کلان امروز داعش مورد حمایت، سیاست گذاری و تشویق دستگاههای جاسوسی و اقتصادی امریکایی است.

2. رعایت شدید ظواهر اسلامی و دوری از باطن: ابن عباس ، خوارج را چنین وصف کرد: "لهم جباه قرحة لطول السجود، و أید کثفنات الابل، علیهم قمص مرحضة و هم مشمرون؛ دوازده هزار نفر که از کثرت عبادت پیشانیهایشان پینه بسته است. دستها را از بس روی زمینهای خشک و سوزان زمین گذاشته اند و در مقابل حق به خاک افتاده اند، همچون پاهای شتر سفت شده است. پیراهنهای کهنه و مندرسی به تن کرده اند اما مردمی مصمم و قاطع" .نیز الان شما وقتی تصاویر بدست آمده از برخی نقاط مورد سلطه اینها را می بینید نشان می دهد چقدر می خواهند ظواهر را رعایت کنند، مثلا فردی که روز جمعه موقع نماز جمعه خرید و فروش کرده را با تازیانه تعزیر کردند. البته واعظان کاین جلوه بر محراب و منبر می کنند، چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند!

3. تکفیر: تفکر تکفیر، یعنی هرآن کس غیر از ماست اولا باطل است ثانیا باید کشته شود. ناگفته نماند، شیعه نیز معتقد است تنها راه سعادت پذیرش طریق اهل البیت علیهم السلام است و این با قرآن نیز قابل اثبات است اما هیچگاه معتقد به کشتن مخالف خود در داخل امت اسلامی نیست. لذا جمهوری اسلامی ایران یکی از والاترین آرمانهای خود را حمایت از فلسطین که لزوما هم شیعی نیست قرار داده است.

 خوارج می خواستند علی را بکشند، چون علی با آنها هم عقیده نبود. در چه موضوعی؟ واقعا از خنده های تلخ روزگار است که  خوارجی که خود روزی علی را مجبور به حکمیت کردند حالا پشیمان شدند و می گویند علی باید توبه کند که حکمیت کرده، حالا هم که قبول نمی کند باید او را بکشیم. امروز هم داعش معتقد است مساله زیارت، شفاعت، توسل به اهل البیت علیهم السلام شرک است و هرکس معتقد به این ها باشد باید کشته شود. باید سر بریده شود و جگرش مثل جگر حمزه سیدالشهدا توسط هند آکله الاکباد به دندان گرفته شود.

4. حماقت: همانطور که خوارج در بسیاری از صحنه های تاریخ اسلام به خیال خودش داشت به اسلام خدمت می کرد اما بدلیل عدم آگاهی های سیاسی و اخبار روز ضربات سنگینی به پیکره ی اسلام وارد می کرد. یکی از موارد آن این است که با نشان دادن چهره ای خشک و خشن و بی رحم از اسلام چهره ی اسلام را در عالم مکدر می کرد، امروز ظواهر داعشیان از محاسن بلند جنگل گونه تا انفجار در حرمها و سربریدن طفل سه ساله کار را برای تبلیغ اسلام بشدت سخت کرده است.

5. روحیه مبارزه: یکی از ویژگی های مثبت مشترک بین خوارج و داعش که اتفاقا برخی بررسی های جامعه شناسانه عامل موفقیت عضو گیری داعش در کشورهای غیراسلامی شده است ، روحیه مبارزه و ایستادن پای عقاید است. همانطور که گذشت اگر خوارج عقیده پیدا می کرد به غلط بودن حکمیت تمام عالم هم در مقابلش می ایستادند او کوتاه نمی آمد و تا ریخته شدن خون خود استقامت می کرد و البته تصورش این بود که با این کشته شدن سر سفره رسول خدا ص متنعم می شود امروز هم داعشیان اهل مبارزه و کشته شدن هستند و جمعی از آنها واقعا از مرگ هراسی ندارند . در برخی از بررسی ها دیده شده در جیب آنها موقع کشته شدن قاشق قرار دارد. این مساله موجبات تعجب را فراهم کرده و پس از تحقیق متوجه شدند که اینها تصورشان این است که پس از کشته شدن برای همسفره شدن با پیامبر رحمت نیازمند قاشق هستند!

6. سوء استفاده از قرآن: شعار خروج اینها علیه علی بن ابی طالب آیه ان الحکم الا لله بود. یعنی حکومت تنها از آن خداست. بارها موقع منبر و محراب علی این آیه را می خواندند، یعنی علی برو کنار و خدا تنها حاکم است. این فقط دیدن یک تکه از قرآن و سوء استفاده از آن است. در صورتی که در جای دیگر آیه ولایت یا آیه اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم را داریم.امروز هم داعشیان با تکه تکه کردن قرآن مثلا درمورد مساله شفاعت می گویند چون قرآن می فرماید لایقبل منها شفاعة پس ما شفاعت نداریم لذا باید معتقدان به این قضیه را از دم تیغ گذراند در حالیکه در آیات دیگر می فرماید: و لایشفعون الا لمن ارتضی.

در پایان امیدوارم خداوند این توفیق را به ما دهد که بتوانیم با شبهه پراکنی های این خوارج زمان مقابله کنیم و منشأ اصلی رشد و نمو اینها که همانا آل سعود یهود باشد را نابود و بقیع مظلوم را  که توسط اسلاف همین تفکرات با خاک یکسان شد را با تعجیل در ظهور صاحبمان بقیه الله الاعظم آباد نماییم.


یادداشت از : حجت الاسلام فرید میر لوحی، کارشناس و پژوهشگر مذهبی





انتهای پیام/
برچسب ها: داعش ، خوارج ، ولایت ، کفار ، تکفیر ، قرآن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.