سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سین جیم باشگاه خبرنگاران جوان؛

بازی سازی در ایران طفلی بیش نیست/ بازار غیر مجاز را نصف کنیم هنر کردیم

رئیس بنیاد ملی نخبگان میهمان اتاق آبی باشگاه خبرنگاران بود و به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران، صنعتی که امروزه می تواند بیش از 20 میلیون مصرف کننده ایرانی داشته باشد؛ چرخ تولید آن در کشور راه اندازی نشده است لذا از حسن کریمی قدوسی رئیس بنیاد ملی بازی های رایانه ای دعوت کردیم تا با عملکرد این نهاد بیشتر آشنا شویم. 

سین: برای شروع، بنیاد ملی بازی های رایانه ای را معرفی کنید؟

جیم:  فعالیت بنیاد از سال 1385 و طی مصوبه 584 شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شدکه ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت. در ابتدای امر حمایت و جریان سازی بازی های  رایانه ای جزء وظایف اصلی بنیاد بود و طی اصلاحیه ای که سال 1389 انجام شد بحث نظارت بر بازی های رایانه ای هم به بنیاد واگذار شد.

سین:با تأسیس بنیاد چه اقدامات مؤثری در زمینه بازی های رایانه ای و بازسازی صورت گرفته است؟

جیم:طی سالیان اخیر در طول مدیریت قبلی بنیاد تدوین نظام رده بندی بازی های رایانه ای اجرا شد لذا  اولین کشور در خاورمیانه هستیم که رده بندی سنی بازی های رایانه ای را اجرا می کند،یکی دیگر از کارهایی که بنیاد ملی بازی های رایانه ای تأسیس انیستیتو بازی ملی بوده که بیش از 900 دانشجو و دانش پژوه داشته و از این آموزشگاه فارغ التحصیل شده اند.

همچنین بنیاد از پروژه های مختلفی حمایت کرده است از جمله بازی گرشاسب و بازی های مشابه که مورد اقبال عمومی واقع شد.

سین: شنیده‌ایم که بودجه بنیاد کاهش پیدا کرده است، مبلغ دقیق بودجه چقدر است؟

جیم: بودجه بنیاد قرار بود حدود هفت میلیارد تومان باید باشد که با توجه به مشکلات عدیده بودجه دولت به 3.5میلیارد کاهش پیدا کرد که 75 درصد آن تخصیص پیدا می کند.

سین: چه برنامه ریزی برای 3.5 میلیار بودجه بنیاد دارید و به چه فعالیت هایی قرار هست پرداخته شود؟

جیم: مانند سال های گذشته به 3 مبنای مهم می پردازیم: 1.هدایت و جریان سازی 2.حمایت 3.نظارت

سین: ایران در چه رتبه ای از نظر درآمد صنعت بازی سازی قرار دارد؟

جیم: صنعت بازی های رایانه از نظر در آمد زایی در رتبه 49 دنیا قرار دارد که جایگاه مطلوبی نیست و علت این امر جدی نگرفتن بازی های رایانه ای در کشور است و باید به این موضوع  توجه داشته باشیم که اگر از تولید داخلی حمایت نشود و تولید داخلی ضعیفی را بهمراه داشته باشیم ضربه های وحشتناک فرهنگی خواهیم خورد.

سین: آیا اقدامی در جهت ساخت بازی های کنسولی صورت گرفته است؟

جیم: بنیاد همیشه با بحث تحریم روبه رو بوده و به همین خاطر قادر به ساخت بازی های کنسولی نبوده چراکه ساخت این بازی ها نیازمند سخت افزارهایی است که از طرف شرکتهای سونی و میکرو برای بازی سازان سرار دنیا ارسال می شود.

سین:عمر بازی سازی در ایران چقدر است و چقدر زمان برای به ثمر رسیدن این صنعت نیاز است؟

جیم: عمر بازی سازی 10 سال است و این صنعت در ایران طفلی نوپا بیشتر نیست این در حالی است که این صنعت در دنیا سابقه ای بیش از 40 سال دارد و باید بدانیم که مدت زمانی باید صبر کنیم تا صنعت نو پا به بلوغ برسد.

سین: چرا بازی های رایانه ای با فرهنگ ما همخوانی زیادی ندارد؟

جیم: اینکه بازی هایی که در بازار تولید می شود چرا با فرهنگ ما همخوانی ندارد باید به این موضوع برگردیم که که بازی سازهای ما از کجا آمده اند.

از انجا که مخاطبان بازی در بازار از سالها پیش از بازی های خارجی استفاده می کردند در نتیجه بازی سازان ما تمایل بیشتری به کپی از بازی های خارجی برای جلب مخاطب بیشتر دارند.

سین: چه تعداد متخصص بازی سازی در ایران داریم؟

جیم: ما در کشور کمتر از 100 فعال و متخصص بازی سازی داریم.

سین: چرا استقبال از بازی های خارجی بیشتر از بازی های ایرانی است؟

جیم: تمایل مخاطب ایرانی به سمت بازی های غربی است و بزرگترین مشکل عدم وجود نسبت قیمت به کیفیت در بازار است.

سین: برای انتشار بازی های منطبق با فرهنگ ایرانی و جذب مخاطب چه اقداماتی انجام شده است؟

جیم: هدف اول ما در بنیاد فرهنگ سازی است یعنی محصولات ایرانی که بتواند فرهنگ سازی درست را انجام دهد اما تا زمانی که صنعت در کشور شکل نگیرد این فرهنگ سازی اتفاق نمی افتد و تا زمانی که زیرساخت های صنعت شکل نگیرد هیچ گاه محصول ایرانی به مخاطب نمی رسد.

سین: برای فراهم سازی زیرساخت چه کارهایی انجام شده است؟

جیم: برنامه بنیاد برای فراهم کردن زیرساخت را انتهای شهریور به صورت مکتوب و مدون به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارائه می کنیم.

سین: مخاطبان از چه طریقی می توانند به بازی های ایرانی و هزینه ساخت و فروش آنها دسترسی پیدا کنند؟

جیم: در سایت بنیاد، بازی هایی که تولید شده کم و بیش موجود است لذا انتهای مرداد  سایت جدید آماده بهره برداری خواهد بود اما هیچ آماری از هزینه های تولید و درامدها در دست نیست.

در حال ورود اطلاعات صنعت بازی سازی کشور در ویکی پدیا هستیم که انتهای شهریور ماه به زبان انگلیسی و فارسی به بهره برداری می رسانیم .

سین: چرا هیچگونه اطلاعاتی از هزینه ساخت و در آمد بازی سازها در دست نیست؟

جیم: تولیدکننده ها تمایل به ارائه اطلاعات نداشتند و باید در نظر داشته باشید که درآمد فروش بازی ها را ناشر باید اعلام کند که ناشرین از این کار سر بار می زنند.

سین: برای مشخص کردن میزان فروش چه برنامه ای دارید؟

جیم: برای فروش بازی ها طرحی داریم به نام قفل ملی بازی های رایانه ای ایرانی که کار تحقیق آن در حال اجراست و با هدف مشخص کردن میزان فروش هر بازی این طرح عملی می شود.

سین: چه اقداماتی برای نظارت بر توزیع و فروش در بازار فروش بازی های رایانه ای صورت گرفته است؟

جیم: طرحی در بنیاد به عنوان سابر ایجاد کردیم (ساماندهی انتشار بازی های ریانه ای)، برای اجرای این طرح لازم بود از سال 89 تا 93 کل آمار بنیاد را تحلیل کنیم که آمار تا قبل از سال 93 کمتر از 50 درصد درست بوده و تقریبا از مهر گذشته نظارت بر الصاق هولوگرام اجرا شد لازم بذکر است اواسط امسال آمار این یکسال اجرای طرح را در وبسایت بنیاد قرار می دهیم.

سین: خلا نشر دیجیتال در زمینه توزیع بازی های رایانه ای احساس می شود برای ساماندهی این امر کاری انجام شده؟

جیم: بزرگترین پروژه امسال بنیاد به نشر دیجیتال تعلق دارد وجود ؛کار ساخت اولین سامانه نشر دیجیتال؛ با همکاری معاونت علمی-فناوری ریاست جمهوری و یک شرکت خصوصی شروع شده و امیدواریم تا انتهای امسال به بهره برداری برسد.

سین: شعب انیستیتو بازی که به آن اشاره کردید در شهرستان ها هم وجود دارد؟رشته دانشگاهی در این زمینه در نظر گرفته شده است؟

جیم: شعب انسیتو در شهرستان ها به علت اختصاص نیافتن اعتبارهای کافی تاسیس نشدو رشته مجازی بازی، با همکاری دانشگاه علم و صنعت در کشور راه اندازی می شود وپیش بینی می کنیم از کل کشور بتوانیم 200 دانشجو بگیریم.

سین: رویکرد جشنواره بازی سازان مستقل که بهمن ماه برگزار شد چگونه بود؟ فکر نمی کنید با جشنواره ای که با همین عنوان مهر ماه از جانب بخش خصوصی برگزار شد موازی کاری صورت گرفته است؟

جیم: رویکرد جشنواره بهمن 93 یک جشنواره 3 روزه بود که 6 کارگاه آموزشی داشتیم با سابقه داورهای مسابقات جشنواره خارجی بودند چون می خواستیم سطح جشنواره را بالا ببریم و جشنواره امسال بین المللی خواهد بود؛ حضور مدرس های خارجی برای برگزاری کارگاهها را در برنامه داریم و هدف ما صرف جایزه دادن نیست بلکه هدف اصلی کمک به بازی سازی مستقل در صنعت بازی سازی است. 

سین: نظارت بر بازار بازی های رایانه ای در چه سطحی صورت می گیرد؟

جیم: از آذر گذشته ، نظارت بر بازار به بنیاد واگذار شده و ما ستاد مبارزه با بازی های رایانه ای غیرمجاز تشکیل دادیم. با 21 استان هماهنگ شده و 21 ستاد فرعی با حضور نیروی انتظامی پلیس اماکن و پلیس امنیت اخلاقی تشکیل شد که ستاد مرکزی در تهران قرار دارد.

سین: هدف از  برنامه های نظارتی بنیاد چیست؟

جیم: اگر قادر باشیم بازارغیرمجاز را نصف کنیم هنر کرده ایم.

سین: طرح رده بندی بازی های رایانه ای در چه مرحله ای قرار دارد؟

جیم: یک جلسه داشتیم با شورای فرهنگ عمومی وزارت ارشاد که قرار شد طی دو ماه آینده طرح رده بندی سنی بازی های رایانه ای مصوب این شورا شود و به صدا و سیما ابلاغ شود و امیدواریم بعد از این اتفاق برای استفاده صحیح خانواده ها از بازی ها فرهنگ سازی شود.

سین: اطلاع دارید بخش عربی و انگلیسی سایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای مدت هاست که بروز نشده است؟

جیم: این قسمت اصلا بروزرسانی نمی شود و خود من از زمانی که به سمت مدیریت منصوب  شده ام وارد قسمت انگلیسی و عربی سایت خود نشدم با تلاش بنیاد تا انتهای مرداد یا شهریور سایت جدید حاضر خواهد شد.

سین: به عنوان سوال آخر خود شما چقدر زمان برای بازی های رایانه ای صرف می کنید و چه بازی را ترجیح می دهید؟

جیم: فیفا 2015 را روی کنسول PS4 و به صورت آنلاین بازی می کنم و در هفته حدود 7 ساعت برای بازی وقت می گذارم.


مصاحبه: هانیه میرزاهدایتی

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.