سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

پایان مرمت دیوار نگاره های تالار مرکزی مجموعه جهانی کاخ چهلستون در اصفهان

طرح مرمت دیوار نگاره های (نقاشی های دیواری) تالار مرکزی مجموعه جهانی کاخ چهلستون به اتمام رسید.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، منصور زیرک مسوول گروه امانی اداره کل میراث فرهنگی استان در این رابطه افزود: نقاشی های دیواری تالار مرکزی کاخ چهل ستون یکی از نفیس ترین گنجینه های هنر نگارگری ایرانی است و عملیات مرمت این نقاشی ها با دقت و حساسیت زیادی به انجام رسید .

زیرک در ادامه افزود : تعداد 32 عدد تابلوهای نقاشی های دیواری این تالار به مرور زمان دچار آسیبهای فیزیکی و آلاینده های شیمیای گردیده بود و همچنین مرمت های غیر اصولی نقاشیها با رنگ روغن در بیش از 80 سال قبل باعث به وجود آمدن آسیبهای جدی در لایه های رنگ شده و آسیب هایی را متوجه این نقاشی ها کرده بود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: عملیات مرمتی شامل پاکسازی لایه های گرد و غبار و آلاینده های شیمیایی، برداشتن رنگهای روغنی غیر اصولی ناشی از مرمتهای قبلی، تعمیرات گچی ، موزون سازی رنگی در حد مجاز و تثبیت و حفاظت لایه های رنگی بعد از نزدیک به نیم قرن در تالار مرکزی این بنای منحصر به فرد تاریخی انجام پذیرفت .

شایان ذکر است این طرح مرمتی توسط دونفر از استادکاران اداره کل میراث فرهنگی استان با نام آقایان منصور خادم خراسانی و جعفر امین الرعایا در طی نزدیک به ده سال به سرانجام رسید

انتهای پیام/ز

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.