سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون فنی معاونت درمان وزارت بهداشت:

کاهش 10 درصدی سزارین در بیمارستان‌های دولتی/ توسعه مراکز روشهای نوین زایمان طبیعی

معاون فنی معاونت درمان وزارت بهداشت گفت:افزایش تعداد روشهای نوین زایمان طبیعی و گسترش مراکز ارائه دهنده این خدمات تا بیش از 220 مرکز در ترغیب مادران به زایمان طبیعی نقش بسزایی داشته‌است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علی ماهر معاون فنی معاونت درمان وزارت بهداشت در همایش تقدیر از مجریان برتر ارتقاء سلامت مادر و نوزاد و ترویج زایمان طبیعی که امروز در سالن همایش‌های رازی درحال برگزاری است، بیان کرد: زایمان سزارین در بخش دولتی به میزان 10 درصد کاهش یافته است. این مهم دستاورد خوبی است تا به متوسط رنج جهانی نزدیک شویم. اما در بخش غیر دولتی آمار خیلی خوشایند نبود.

وی ادامه داد: از جمله برنامه‌های وزارت بهداشت برای ترویج زایمان طبیعی می‌توان به ایجاد فضای آموزش برای مادران و ارائه دهندگان خدمت، افزایش تعداد روشهای نوین زایمان طبیعی مانند زایمان بی‌درد و زایمان در‌ آب می توان اشاره کرد. 

علی ماهر با اشاره به گسترش سریع مراکز روش‌های زایمان طبیعی عنوان کرد: این مراکز به بیش از 220 عدد رسیده اند که نقش بسیار مهمی در ترغیب مادران ایفا می‌کنند. 

وی در خصوص غفلت مسئولین در این زمینه اظهار کرد در ایران از سال 84 ترویج زایمان طبیعی مورد غفلت قرار گرفت و آمار سزارین نسبت به زایمان فیزیولوژیک بسیار افزایش داشت تا حدی که ایران جزو دو کشور اول در سزارین شناخته شد و این سیر سعودی تا سال 93 نیز ادامه داشت. 

معاون فنی معاونت درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: یکی از اهداف 8 گانه اصلی طرح تحول نظام سلامت کاهش این میزان و نزدیک شدن به استاندارد جهانی زایمان طبیعی بوده است. از دیگر اهداف این طرح فرهنگسازی و ایجاد زمینه انتخاب داوطلبانه ایمن زایمان فیزیولوژیک و توانمند سازی ارائه دهندگان خدمت است. 

وی ادامه داد: طبیعتا با فرهنگ‌سازی توجه مادران به زایمان طبیعی جلب می‌شود. لذا باید آمار سزارین کاهش یابد و محیط مراکز درمانی نیز در جهت تشویق مادران به زایمان طبیعی قابل قبول شود. 

علی ماهر اذعان کرد: بنابراین فضای محرمانه و خصوصی و اتاق‌های یک‌نفره برای مادران در نظر گرفته شد، همچنین از دیگر اقدامات در جهت تشویق زایمان طبیعی اصلاح تعرفه این خدمت در کتاب تعرفه کالیفرنیا بوده است. بالا رفتن هزینه زایمان طبیعی سبب شد خدمات بیشتر و مطلوب تری در این زمینه ارائه شود.

وی اضافه کرد: فضای به وجود آمده در بخش دولتی و خصوصی در راستای تشویق مادران نیز در دستور کار اداره سلامت مادر و نوزاد قرار گرفت.مطابق با ارزیابی‌ها این اقدامات در جهت تحقق اهداف ما نقش بسزایی داشته است. 



انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.