سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طراحی و ساخت «سامانه اندازه‌گیری عمق آب چاه‌» در کشور

«سامانه اندازه‌گیری عمق آب چاه‌ها» در پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب موسسه تحقیقات آب طراحی، ساخته و در مرحله آزمایش قرار گرفت.

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان  و به نقل از ایسنا، دکتر فرشاد کوهیان افضل، سرپرست پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب در این خصوص گفت: این پروژه با هدف اندازه‌گیری دقیق عمق آب چاه و ارسال اطلاعات به صورت به‌هنگام به هر نقطه دلخواه، طراحی و ساخته شده است. از ویژگی‌های مهم این دستگاه، امکان اندازه‌گیری آب تا عمقی در حدود 600 متر با خطای کمتر از 3 سانتیمتر و در زمان کمتر از یک دقیقه می‌باشد. همچنین با استفاده از این دستگاه، می‌توان عمق آب را در چاه‌های دارای تجهیزات و منصوبات یا در چاه‌های دارای انحراف، بدون خطا اندازه‌گیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: از مشخصات دیگر این دستگاه، قرارگیری سنسور سنجنده در بالای چاه است که با این تدبیر، مشکلات رایج ارسال سنسور به درون چاه برطرف شده است. این مزیت همچنین سبب افزایش سرعت اندازه‌گیری می‌شود.

در شیوه‌های قبلی، سنسور عمق‌سنج به همراه سیستم طناب یا کابل از طریق قرقره به درون چاه فرستاده می‌شد که با ایجاد مشکلاتی مانند برخورد نکردن به سطح آب به دلیل عمق زیاد چاه، گیرکردن سنسور در بدنه یا منصوبات چاه و کش آمدن سیم در درون چاه که منجر به خطای اندازه‌گیری می‌شود، همراه بود.

کوهیان افضل تصریح کرد: این سیستم، مزیت زیادی جهت اندازه‌گیری عمق آب در چاه‌های کارستی دارد. در چاه‌های کارستی به دلیل ماهیت جریان در محیط‌های کارستی، بعضاً نوسانات شدیدی در سطح آب رخ می‌دهد که ثبت و شناسایی این رفتارها کمک زیادی در محاسبه میزان جریان عبوری از این سازندها خواهد کرد.

این سیستم هم‌اینک در مرحله انجام آزمایش‌های تخصصی و صحرایی قرار دارد و در صورت کسب موفقیت در این آزمایشات، با حمایت‌های وزارت نیرو به تولید انبوه خواهد رسید.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.