سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز؛

خطر در کمین منطقه باستانی برم دلک در فارس

منطقه باستانی برم دلک در فارس با مرگ دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ برم به معنای چشمه و دلک به معنای دل انگیز است چشمه برم دلک در دامنه کوهی است که سه سنگ نگاره از دوران ساسانی در آن قرار دارد.

سیاوش آریا پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران می گوید: انبوه زباله ها، چرای گوسفندان، یادگاری نویسی و خراش نقش برجسته ها و هدف تیراندازی قرار دادن آنها به وسیلۀ مردم محلی در چند سال گذشته کم بود، جاده کشی آن هم با گذر از چشمۀ هزاران ساله که چند سالی است خشک شده، تن های رنجور و بی دفاع شهریاران ساسانی را به لرزه در آورده است.

وی می افزاید: این چشمۀ زیبا با درختانی سرسبز که هزاره ها را پشت سر گذاشته اند، با مرگ دست و پنجه نرم می کند و اگر هر چه زودتر به فریادش نرسیم با آینده ای نا مشخص و سرگردان رو به رو خواهد شد. همچنین جاده کشی در حریم درجه یک یادمان ملی صورت گرفته و این کار سرپیچی از قانون های میراث فرهنگی به شمار می آید.

این کنشگر میراث فرهنگی و گردشگری بیان می کند: فعالان و دوستداران زیست بوم و میراث فرهنگی به این روند اعتراض دارند و خواستار رسیدگی و پیشگیری مدیران این سازمان ها از جاده کشی شده اند. همچنین آنها می گویند، جاده کشی بر روی این چشمه نه تنها شرایط آب و هوایی این بوم را به هم ریخته، بلکه آن را نابود خواهد کرد و دیگر امیدی به زنده کردن این چشمه نخواهیم بود.

آریا ادامه داد: فعالان زیست بوم یکی از دلایل خشکسالی این چشمه را علاوه بر مدیریت ناکارآمد و خشکسالی، ریختن فاضلاب کارخانۀ صنعتی که با زیر پا گذاشتن قانون های زیست بومی و میراث فرهنگی در حریم درجه یک آن در گذشته ساخته شده است، می دانند.

وی می افزاید: فعالان زیست بوم و گردشگری می گویند، با ساخت این جاده، دیگر شیرازی ها و مردم این منطقه با چشمه ای دل انگیز و شادی بخش رو به رو نخواهند بود و همۀ این زیبایی ها و خاطرات به دفتر تاریخ سپرده خواهد شد که بدون شک بار روانی و آسیب های اجتماعی را نیز به دنبال خواهد داشت.

به نقل از پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران شهرداری هیچ گونه درخواست استعلامی از میراث فرهنگی نگرفته است.

همچنین حمزه ولوی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس در گفتگویی اختصاصی گفت: چاه هایی که اطراف چشمه زده شده و برداشت بی رویه از آبهای زیرزمینی اطراف و همچنین خشکسالی های اخیر نیز می تواند در خشک شدن چشمه تاثیر داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر چاهها مهار و وضع بارندگی بهتر شود احتمال احیاء چشمه وجود دارد.

این مقام مسئول در خصوص اجرای عملیات عمرانی در نزدیکی بستر چشمه می گوید: مجوزی برای ساخت جاده از اداره کل محیط زیست گرفته نشده است.

سیاوش آریا کنشگر میراث فرهنگی و گردشگری می افزاید: موضوع دیگر، نبود همکاری و هماهنگی میان دستگاه ها و اُرگان های شهری و استانی است. زمانی که یک یادمان تاریخی یا گردشگاهی به ثبت ملی می رسد، پرونده ثبتی آن از مرکز کشور به استانداری رفته و رونوشتی از آن به سازمان میراث فرهنگی، شهرداری، فرمانداری، سازمان محیط زیست، ادارۀ راه و شهرسازی و .... می رود و همۀ نهادها و اداره های اجرایی نه تنها پروندۀ ثبتی آن را در دست دارند، بلکه با قانون های آن نیز آشنا هستند. در این میان مشخص نیست که چرا در این جا و به گونۀ کلی در کشور، شهرداری ها بدون درخواست آگاهی و حتی همکاری و نظارت سازمان میراث فرهنگی و محیط زیست دست به چنین کارهایی می زنند. مگر نه این که این گونه طرح ها برای آسایش همگانی است. پس چرا شهرداری ها قوانین را رعایت نمی کنند.

پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران بیان می کند: سخن بسیار مهم دیگر این است که این چشمه هزاران سال، بلکه میلیون ها سال است که به همین روش شرایط زیست را سپری کرده و تغییر در آن به سال ها مطالعه و کار کارشناسی نیاز دارد. زیرا هر گونه دگرگونی در شرایط کنونی آن، آلودگی های زیست بومی و در پِی آن بیماری را به دنبال خواهد داشت. همچنین با بحران کم آبی و گرمی هوا به ویژه در استان فارس که به عنوان سومین استان خشک سال و کم آب کشور محسوب می شود نکته دیگر که باید به آن پرداخته شود این است که شهرداری و یا هر نهادی باید چشمۀ آن را (که چشمه ای کهن سال است) احیا کند و شادی و زندگی را به مردم این بوم و زمین های کشاورزی پایین دست پیشکش کند. اما بدون در نظر گرفتن این موارد و نبود مطالعات جامع در زمینۀ گردشگری و همچنین بررسی جنس خاک و زمین این بوم، اقدام به این کار کرده است.

آریا بیان می کند: هم سازمان میراث فرهنگی و هم سازمان محیط زیست با روش و شیوۀ اجرای این طرح به این گونه مخالف هستند و باید هر چه زودتر از ادامه کار پیشگیری شود.

منطقه تاریخی «برم دلک» در 8 کیلومتری شرق شیراز قرار دارد و نگاره های سه پادشاه ساسانی در سینۀ کوه تراشیده شده است.

سنگ نگاره های «برم دلک» در 15دی ماه 1310 با شمارۀ 71 در فهرست یادمان های ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: خطر ، کمین ، باستانی ، برم دلک ، شیراز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.