سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عروسی طایفه فارسی مدان

عروسی یک زوج جوان از طایفه " فارسی مدان " از عشایر قشقایی با آداب و رسوم و سنن مختلف است.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قشقایی یکی از ایلات بزرگ ترک ایران از لحاظ جمعیت به شمار می‌رود. زبان قشقاییها ترکی قشقایی است که همانند و شبیه زبان ترکی آذربایجانی است و در طبقه بندی زبانها شاخه از زبان ترکی آذربایجانی محسوب می شود.

قشقایی‌ها شیعه جعفری هستند و به آداب و رسوم خود علاقه‌مندند. مرکز اصلی این ایل استان فارس است.اما به دلیل وسعت اراضی وقلمرو در دیگر استان‌ها نیز ساکن می‌باشند از جمله: کهکیلویه وبویراحمد، چهارمحال بختیاری(بلداجی، بروجن، سامان)، خوزستان(هفتکل)و اصفهان(قسمتهایی ازسمیرم، شهرضا، دهاقان وفریدن).

این ایل در دوره‌های مختلف به‌تدریج به این سرزمین کوچیده و در آن ساکن شده‌اند. عشایر ترک‌زبان در سراسر ایران پراکنده‌اند. استقرار ایلات ترک در مناطق گوناگون ایران در دوران سلجوقیان، مغولان، تیموریان و صفویه شدت یافته‌است. جمعیت ایل قشقائی نیم میلیون (تخمین سال ۱۹۸۶) و ۱٬۵۰۰٬۰۰۰ و ۱٬۷۵۷٬۰۰۰ تخمین زده می‌شود.


عروسی سجاد و محدثه که هردو از طایفه «فارسی مدان» عشایر قشقایی هستند با برگزاری آیین های سنتی در روستای رود فاریاب برگزار شد.این روستا در شهرستان برازجان بوشهر و در شمال شرقی این استان به فاصله 1010 کیلومتری تهران است.










انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.