سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم؛

قم در بحران بی‌آبی

استان قم چند سالی است با بحران کم آبی و پدیده خشکسالی روبه رو شده است بحرانی که این روز ها به اوج رسیده است.

به گزارش گروه استان‌ها باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ رحمان دانیالی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در جلسه ای که صبح امروز در خصوص مشکل کم آبی برگزارشد با اشاره به اینکه استان قم در آینده‌ای نه چندان دور به منطقه‌ای غیر قابل سکونت تبدیل می‌شودگفت: واقعیت این است که تا کنون هرگز و در هیچ مقطع تاریخی دیگری از حیات طبیعی این سرزمین، شاهد چنین سرعتی در افزایش بیابان زایی افزایش نرخ فرسایش خاک در استان قم نبوده‌ایم.
 
وی ادامه داد: ولی اکنون گسترش بیابان زایی وازبین رفتن چشمه های اب زیرزمینی در استان پرواضح است.

وی مشکلات حوزه محیط زیست را به دو دسته درون استانی و برون استانی تقسیم‌بندی و ابراز کرد: ریشه تمام مشکلات مربوط به خشکسالی منحصر در استان نیست و باید راه چاره‌ها را در خارج از استان بررسی کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم افزود: بخش اعظم مشکلاتی که امروز در دریاچه نمک رخ داده به دلیل بهره‌برداری‌های بیش از حد خارج از محدوده استان قم است.

وی ادامه داد: مشکل دیگر شور شدن آب‌ها و اراضی کشاورزی است که موجب کاهش تولید محصول می‌شود.

دانیالی یکی دیگر از دلایل این بحران به وجود امده را انجام نشدن کارشناسی دقیق عنوان کرد وگفت: برای مقابله با این مشکلات مطالعات دقیق و درستی در این چند دهه انجام نشده است و امار هایی که در دفاتر ما ثبت شده است مطالعه شده نیست و بر اساس یک سری تخمین‌ها ارائه شده است.

احمد حاج‌حسینی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم و یکی دیگراز افراد حاضر در این جلسه  در این خصوص گفت: نگویید خشکسالی بگویید بی‌تدبیری چراکه افراد گمان می‌کنند که اگر یک سال باران خوب بارید می‌توان از منابع آبی بی‌رویه استفاده کرد درحالیکه استان ما یک استان کویری است و منابع آن در هر شرایطی محدود است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که ما نپذیرفته‌ایم که در سال فقط مجاز به برداشت ۴۰۰ میلیون متر مکعب از منابع آبی هستیم و نیازهای خودمان را طبق این عدد تنظیم نکرده‌ایم بلکه انتظار داریم طبیعت متناسب با خواست و نیازهایی که ما تعریف می‌کنیم خودش را تغییر دهد.  
 
حسینی یکی دیگر از مشکلات کم ابی را وجود چاه های غیر مجاز دانست و افزود: هر چند این چاه‌ها ۱۰ درصد برداشت را انجام می‌دهند اما ما اگر همراهی سازمان جهاد کشاورزی و بانک‌ها را داشته باشیم می‌توانیم به راحتی از بهره‌برداری در این چاه‌ها جلوگیری کنیم.

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.