سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در بیستمین سفر استانی؛

فردا؛ رئیس جمهور درکردستان/ کم‎آبی اصلی‌ترین مشکل استان

استان کردستان فردا در بیستمین سفر استانی کاروان تدبیر و امید میزبان رئیس دولت خواهد بود.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مردم استان کردستان فردا میزبان هیأت دولت خواهند بود. پیش از این نیز معاون اول رئیس جمهور در چهارم خرداد سال جاری در سفری که به منظور بازدید از پروژه‎های عمرانی و برآورد این دور از سفر رئیس جمهور به استان کردستان سفر کرده بود.



جهانگیری حل مشکل کم آبی را هدف اصلی  این سفرها دانسته و تخصیص بودجه لازم برای اتمام هفت سد در حال ساخت استان را راه حلی برای مشکلات کم آبی استان به ویژه شهر سنندج عنوان کرده بود. در واقع در سفر یک روزه معاون اول رئیس جمهوری  به این استان طرح‎های زیادی برای توسعه این خطه از کشور به تصویب رسید که می‌تواند روند توسعه کردستان را تسریع بخشد، سفر به شهرستان مریوان و بازدید از پایانه مرزی باشماق، ارتقا سطح گمرک مریوان از اداره به اداره کل، بازدید از روستاهای حاشیه زریوار و دیدار و گفتگو با مردم، بازدید از سد قوچم، افتتاح مجتمع کشت و صنعت برکت، شرکت در نشست بررسی مسایل استان کردستان و شرکت در نشست شورای اداری از جمله برنامه‌های  دیگر جهانگیری در این سفر بود.

همچنین افزایش اعتبار چندین طرح بزرگ عمرانی از جمله راه، راه آهن و فرودگاه، اعطای تسهیلات ارزان قیمت، اختصاص اعتبار برای تامین آب شرب شهرهای استان،  توسعه دانشگاه ها ، تصویب مشارکت بنیاد برکت در طرح های استانی را می‌توان بخش  دیگری از دستاوردهای 
این سفر دانست. پیرو سفر یک روزه معاون اول رئیس جمهور به کردستان و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است حجت‌الاسلام والمسلمین  حسن روحانی به همراه تعدادی از اعضای هیئت دولت روز یکشنبه 4 مردادماه، میهمان این استان باشد.


در این راستا "عبدالمحمد زاهدی" استاندار کردستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار دولت  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران گفت: تعدادی از وزرا، معاونین رییس جمهوری و مدیران بنگاه‌های بزرگ اقتصادی دولتی و غیردولتی رئیس جمهور را در این سفر همراهی می‌کنند. 

استاندار کردستان با اشاره به برنامه سفر رییس جمهور اظهار داشت: وی در محل استادیوم استقلال با مردم دیدار و سپس با برگزیدگان دانشگاهی، خانواده‌های شهدا و ایثارگران، نخبگان فرهنگی و هنری ، روحانیون ، فعالان اقتصادی ملی و استانی دیدار می‌کند. 

همچنین حامد قادرمرزی، عضو مجمع نمایندگان استان کردستان سفر رئیس‌جمهوری به استان کردستان را سفری مهم دانست و گفت: کردستان یکی از استان‌هایی است که بیشترین رأی را به  روحانی داشت و پس از گذشت دو سال، منتظر سفر رئیس‌جمهوری به استان هستیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم، درباره مطالبات مردم کردستان از دولت، اظهار کرد: عمده مطالبات مردم کردستان پس از پیروزی انقلاب اسلامی به بیان مختصر، برقراری عدالت در توزیع منزلت، قدرت و ثروت است؛ مردم کردستان معمولا در توزیع منزلت، قدرت و ثروت از سوی دولت مرکزی جایگاه قابل توجهی نداشتند و به آنها آن‌طور که باید توجه نشده است.

وی با بیان این مطلب تصریح کرد: توزیع ثروت در استان کردستان هم همین‌طور است و استان در توزیع اعتبارات عمرانی و خاص ملی در بین 31 استان کشور از رده پایین توجه دولت‌ مرکزی قرار دارد؛ این وضع زمانی که تعداد استان‌ها از این کمتر هم بود، به همین شکل بود.


قادرمزی ادامه داد: کردستانی‌ها در دولت آقای روحانی با وجود بیانیه شماره سه یا بیانیه 10 ماده‌ای ایشان در توزیع منزلت و قدرت جایگاهی نداشتیم و دولت یازدهم هم به مردم کردستان بی‌توجهی کرد. ما انتظار داریم که حداقل در سفر رئیس‌جمهوری، آقای روحانی این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

نماینده قروه و دهگلان، بیکاری و مشکلات زیرساختی را بزرگترین مشکل عمومی استان عنوان کرد و گفت: زیرساخت‌های حمل و نقل هم در بعد جاده‌ای و اتوبان‌ها و هم در بعد راه‌آهن و فرودگاهی مشکلاتی دارد که امیدواریم در سفر رئیس‌جمهوری شاهد تأمین اعتبارات برای تکمیل اتوبان‌های استان، تکمیل راه‌آهن ساوه ـ سنندج و تکمیل فرودگاه سقز، انتقال فرودگاه سنندج به دشت‌های دهگلان و انتقال آب‌های مرزی سدهای ژاوه و آزاد به دشت‌های شرقی استان باشیم.

قادرمرزی افزود: همچنین انتظار مردم از دولت این است که مدیریت سدهای گاوشان و شهید کاظمی سقز به شرکت آب منطقه‌ای کردستان برگردانده شود و سهم آب کردستان از آب‌های موجود استان حداقل به 50 درصد افزایش یابد.

وی ادامه داد: اینها مطالباتی است که برای مردم استان جنبه حیثیتی پیدا کرده است و اگر آقای روحانی نتوانند به این مطالبات پاسخ مناسب بدهند، ممکن است مردم در کنش‌های بعدی خود نسبت به عملکرد دولت یازدهم تجدیدنظر کنند؛ من این نکته را به عنوان یکی از حامیان دولت می‌گویم و از این منظر اوضاع منطقه را تحلیل می‌کنم.

همچنین سالار مرادی، نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به مطالبات مردم کردستان از دولت اظهار داشت: عمده مطالبات مردم کردستان از دولت مربوط به موضوعات توسعه‌ای استان و آب کشاورزی و شرب، تأمین اعتبار سدهای در دست بهره‌برداری و انتقال آب به استان است و در مسائل اقتصادی نیز بحث منطقه آزاد را داریم که قرار است درباره آن تصمیم‌گیری شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، ادامه داد: در حوزه هویتی استان نیز مردم مطالباتی از رئیس‌جمهوری دارند که این موارد جمع‌بندی شده و قرار است در سفر دولت مطرح شود.

مرادی  درباره چرایی معضل آب در استانی مانند کردستان گفت: موضوع آب در این استان از قبل مدیریت نشده و این کمبود مایه حیات به یکی از معضلات کردستان تبدیل شده است،  حتی برخی از روستاها به دلیل نبود آب شرب، خالی از سکنه شده‌اند و در چند روستا که در کنار سد هم قرار دارند، خانواده‌ها مجبور به مهاجرت شده‌اند.

وی تصریح کرد: به دلیل مدیریت نشدن سدهای استان، آب سدهای کردستان به خارج از این استان منتقل می‌شود. علاوه بر این، سدهایی که در حال احداث است اعتبارات لازم برای شبکه و کانال‌های انتقالی را ندارند و سنندج و شهرهای این استان با مشکل کمبود آب کشاورزی مواجه هستند.

نماینده مردم سنندج در مجلس خاطرنشان کرد: دولت باید به تعهداتی که به مردم کردستان داده است، عمل کند و مسئولان استانی باید عزم جدی برای حل موضوع آب در استان داشته باشند.

گزارش از سمانه حسن خانی

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.