سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران بررسی می کند؛

تکنولوژی باعث رشد کیفیت مستندهای صنعتی

برخی از کارشناسان حوزه فیلم‌های مستند صنعتی، می‌گویند که کیفیت مستندها در حوزه فناوری و صنعت رشد قابل توجهی داشته اما همچنان تا وضعیت ایده‌آل فاصله دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اعضای هیات انتخاب بخش فیلم سومین جشنواره فناوری و صنعتی متشکل از ناصر باکیده، محمدسعید محصصی، محمود کریمی و مسعود سفلایی و بهزاد رشیدی درباره فیلم‌های صنعتی ساخته شده در سه سال اخیر و همچنین آسیب‌شناسی کارشناسانه این فیلم‌ها سخن گفته‌اند:

‍‍‍*** باکیده: توجه ویژه به ساختار سینمایی
ناصر باکیده که خودش دبیر دومین جشنواره فیلم‌های صنعتی بوده است، با اشاره به فیلم‌هایی که دیده است، گفت: کیفیت فیلم‌ها، نسبت به دوره قبل رشد بیشتری داشته است. در این دوره از جشنواره فیلم فناوری و صنعتی شاهد رشد برخی گونه‌های فیلم‌سازی از جمله پویانمایی بودیم و عمده آثاری که ارسال شده بودند، به اهداف جشنواره نزدیک‌تر بودند.

وی ادامه داد: در این راستا، هیات انتخاب سعی داشت با تمرکز بر اهداف جشنواره و همچنین آثاررسیده، نسبت به دسته‌بندی فیلم‌ها در بخش‌های مختلف صنعت تصمیم‌گیری‌ کند. علاوه بر این، توجه ویژه‌ای به آثار مرتبط با فناوری، پژوهشی، علمی و دانشگاهی و البته ساختار سینمایی آثار رسیده داشتیم.

‍‍‍*** محصصی:‌ موسیقی پاشنه آشیل فیلم‌های صنعتی فعلی است
محمدسعید محصصی، مستندساز و نویسنده کتاب «سینمای مستند صنعتی ایران» نیز با اشاره به آثاری که در این دوره از جشنواره حضور دارند، اظهار کرد: در زمینه‌های مختلف و به خصوصی در بخش مستند آثار با کیفیتی را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: با دیدن این آثار به آینده این صنعت امیدوار شدم که در آن‌ها مایه‌هایی از طنز، فانتری، تخیل‌ورزی و در بعضی موارد حضور جنبه‌های انسانی در یک اثر به خوبی به تصویر کشیده شده بود.
این پژوهشگر با این حال تاکید کرد: در بیشتر آثار رسیده نگاه غیر حرفه‌ای و عدم دانش کافی از طرف سرمایه‌گذارها وجود داشت و یکی از ایرادهای بزرگی که به بیشتر فیلم‌ها می‌شد گرفت، موسیقی استفاده شده در آن‌ها بود که برخی با استفاده از موسیقی حماسی سعی در بزرگ نشان دادن اثر داشتند. 

محصصی افزود: نکته دیگری که در آثار به چشم می‌خورد، بی‌توجهی سازندگان اثر به صداهای واقعی محیط بود. با وجود امکانات زیاد و نرم‌افزارهای مونتاژ صدا که این روزها وجود دارد، حاشیه‌های صوتی فقیری را در بعضی از آثار شاهد بودیم. 

*** کریمی: انیمیشن بسیار قابل قبول، داستانی فقیر
محمود کریمی یکی دیگر از اعضای هیات انتخاب جشنواره فناوری و صنعتی، با اشاره به کیفیت فیلم‌های صنعتی ساخته شده در سه سال اخیر، بیان کرد: در بعضی آثار کاملا مشخص بود که سازنده اثر فرصت کافی برای درک کردن و همراه شدن با موضوع را نداشته است. همچنین از برخی صنایع و شرکت‌ها که از نظر سرمایه‌گذاری قدرت دارند، انتطار آثار بهتری را داشتیم که شاید دلایل آن را بتوان تغییرات مدیریتی و محدود شدن بودجه‌ها در این بخش دانست. 

وی ادامه داد: در حوزه فیلم‌های داستانی آثار رسیده بسیار فقیر بودند، با این حال در زمینه انیمیشن کارهای قابل قبولی را شاهد بودیم. ضمن اینکه در بعضی از کارها، سردرگمی را شاهد بودیم که سرمایه‌گذار نمی‌دانست می‌خواهد چه چیزی را به مخاطب معرفی کند.

*** سفلایی: تکنولوژی باعث رشد کیفی / لزوم توجه بیشتر به ساختار
مسعود سفلایی نیز درباره آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره معتقد است: با توجه به اینکه من بسیاری از آثار صنعتی سالیان گذشته را دیده‌ام، به طور کلی می‌توان گفت که کیفیت فنی فیلم‌ها نسبت به گذشته رو به رشد بوده است که البته رشد مسایل تکنیکی و ورود تکنولوژی‌های جدید در این روند بی‌تاثیر نیست. همچنین نکته مورد توجه، بخش روایی فیلم‌ها و ساختار آن‌ها است که شاید کمی تکرار در آثار (هم در روایت و هم در تصویرسازی) دیده می‌شد.

وی همچنین درباره ضعف بخش داستانی مستند اظهار کرد: به نظر می‌رسد در بخش داستانی باید سیاست‌هایی جامع برای تولید آثار داستانی صنعتی یا مرتبط از سوی سفارش‌دهندگان و حامیان آثار شکل گیرد تا با توجه به اثرگذاری آثار داستانی، اینگونه کارها در این بخش تولید شوند. 

*** رشیدی: شرکت‌های نفتی و پتروشیمی؛ کمیت زیاد اما کیفیت نه چندان خوب
بهزاد رشیدی، رییس جهاد دانشگاهی واحد هنر نیز خاطرنشان کرد: با توجه به آثاری که در جشنواره دیده‌ام، استعدادها و ظرفیت‌های بالایی در سینمای کشور داریم که می‌توانند توان خودشان را در خدمت اهداف و توسعه فناوری‌های کشور در بیاورند.

وی ادامه داد: سطح کیفی بعضی فیلم‌‌ها به دلیل اینکه تکلیف سفارش دهنده‌ها با مخاطب مشخص نیست خیلی خوب نبود؛ مخصوصا در میان شرکت‌های نفت و پتروشیمی که در سالیان فیلم‌هایی را تولید کرده‌اند و بودجه‌های زیادی را هم برای این امر در نظر می‌گیرند، با اینکه کمیت آثار‌شان بالا بود، اما کیفیت‌ها در حد قابل قبولی نبود. البته ما با توجه به واقعیت‌های امروز و شرایط کاری فیلم‌سازها آثار را مورد بررسی قرار دادیم.

این مدیر فرهنگی با تاکید بر اینکه در بخش مستند فیلم‌هایی قابل قبول‌تر از نظر کیفیت و تنوع آثار ساخته شده است، اظهار کرد: نکته‌ای که در بیشتر فیلم‌ها شاهد آن بودیم این بود که خلاقیت کمی در آثار جریان داشت. به شخصه فکر می‌کنم نبود خلاقیت بیشتر به دلیل عدم وجود شناخت کافی از رابطه میان صنعت و سینما اتفاق افتاده است که امیدواریم به لطف جشنواره این مشکل کاهش چشمگیری داشته باشد.

رییس جهاد دانشگاهی هنر در پایان یادآور شد: به دلیل نبود تحقیق و پژوهش‌های صحیح در حوزه ارتباطی صنعت و سینما و نبود هدف مشخص توسط سرمایه‌گذاران، سطح کیفی آثار پایین می‌آید. در مقابل نیز برخی از فیلم‌سازها از بازیگرهای چهره در فیلم‌شان استفاده می‌کنند که به دلیل نبود شناخت کافی از صنعت خیلی کار خوبی از آب در نمی‌آید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سومین جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) از هفتم تا نهم مردادماه به دبیری مسعود نجفی، توسط جهاد دانشگاهی واحد هنر و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه هنر برگزار می شود.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.