سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری؛

تعرفه 40 درصدی واردات برنج در سال جاری

امسال تعرفه واردات برنج 40 درصد اعلام شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری؛ معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در نشست با محققان معاونت موسسه تحقیقات برنج کشور در شهرستان آمل با اعلام اینکه تعرفه برنج از سال گذشته افزایش یافته است، گفت: واردات برنج تحت کنترل است و تعرفه امسال واردات 40 درصد است و برای هر کیلو 4700 ریال عوارض بسته شده است.

کشاورز افزود: کم بودن سرانه زمین، عدم امکان توسعه و تک محصولی بودن از جمله مشکلات حاد زراعت برنج در شمال کشور است.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: رقابت ارقام جدید با کیفی یکی دیگر از مشکلات زراعت برنج است که باعث می شود جریان و کنترل بازار و اعمال نظرات فنی با ابهام و شبهه از سوی تولیدکنندگان مواجه شود و به همین خاطر نتوانسته ایم ابهام را برای مصرف کننده و تولیدکننده حل کنیم.

وی با بیان اینکه افزایش واردات از سال 84 به این موضوع دامن زده و کشاورزی را نابود کرده است، گفت: هنوز هم قیمت های برنج، حبوبات، سیب زمین و صیفی جات با شهریور سال 92 اختلاف معنی داری ندارد در حالیکه هزینه تولید محصولات کشاورزی افزایش داشته است که نتیجه حجم بالای واردات محصولات کشاورزی است.

کشاورز با اشاره به اینکه طی 10 سال گذشته میزان عملکرد در بخش کشاورزی بالا نرفته است و با اتهام و زیر سوال بردن افراد مشکل حل نمی شود گفت: همه ما باید خودمان را مسوول تولید بدانیم و بجای متد عقب مانده و بخشی نگری سعی کنیم با تکنولوژی های جدید رو به جلو حرکت کنیم.تصریح کرد: اتفاقاتی که در بخش کشاورزی حادث شده نشان دهنده این است احساس مسوولیت ما کم شده و هر کسی دایره ای را برای خود تعریف کرده و از پرداختن به سایر امور مرتبط خودداری کرده و اصل کار را فراموش کرده ایم.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: اگر افزایش تولید، کاهش هزینه و افزایش منفعت برای کشاورز را مد نظر داشته باشیم به طور حتم مشکلات یکی پس از دیگری رفع خواهد شد.

کشاورز افزود: مصرف کود در زراعت برنج تاسف آور است و سبب شده تمامی مزراع دچار سوء تغذیه شوند.

وی با بیان اینکه بجای توجه به پایلوت ها به مزارع دقت کنیم و مشکلات کشاورزان را حل کنیم گفت: در حال حاضر وضعیت منابع آبی رو به سامان نیست چراکه برنامه ریزان آب افرادی بی دانش بودند و باید شرایط را به گونه ای مهیا کنیم تا با مصرف آب کمتر تولید بیشتری داشته باشیم.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود: باید سناریوی علمی، فنی و اقتصادی جایگزین در بهینه کردن سیستم زراعت برنج داشته باشیم.

کشاورز با بیان اینکه سال 91-92، 22 میلیون تن کالا وارد کشور شد که این یعنی 45 درصد انرژی در مزارع دیگر کشورها تولید شده است، ادامه داد: باید حساسیت بیشتری نسبت به سرنوشت بخش کشاورزی داشته باشیم و تولیدات بخش کشاورزی را زیر ذره بین ببریم.

وی با بیان اینکه مازندران فضای تولید متنوعی دارد، گفت: بهره وری اقتصادی آب به عنوان شاخص در کشاورزی مطرح است و محصولات آلترناتیو ارایه شود.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: بخش کشاورزی باید نگرش خود را به سمت دگرگونی متمرکز کند و از زمان و زمین برای تولید محصولات کشاورزی و افزایش بهره وری بهره گیری نماید.

کشاورز با طرح این سوال که "چرا کشاورزی ایران در برابر شرایط نامساعد جوی شکننده است؟" گفت: بروز سرما کشاورزی یک استان را نابود می کند و باید برای این امر به دنبال ارایه راه حل های جدید برویم و بتوانیم بذر های مقاوم و ارقام جدید را معرفی کنیم.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه عملکرد برنج باید همراه با کیفیت افزایش یابد، گفت: کاهش هزینه تولید، مکانیزاسیون کارامد، توجه به خشک کن ها و عرضه برنج با برند افراد در جامعه مدنظر قرار گیرد.

کشاورز تصریح کرد: تا 5 سال آینده در مازندران باید یک میلیون تن برنج سفید تجاری تولید شود و بخش تحقیقات نباید تنها در یک پایلوت محدود و آزمایشگاهی اکتفا کند بلکه باید وقت خود را بر سر مزارع بگذارد.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید کشاورزی وارد خط شود چرا که از خط خارج شده است، گفت: از هر متر مکعب آب 500 گرم گندم به دست می آید که باید آن را به 1200 گرم برسانیم تا هم مشکل آب و هم مشکل تولید گندم را حل کنیم.

کشاورز ادامه داد: باید 600 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم آبی در کشور را کاهش دهیم تا به کشاورزی پایدار دست یابیم.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: باید فرهنگ سازی برای کم کردن ضایعات برنج به خصوص در مراسم ها و مناسبت ها صورت گیرد چراکه ضایعات به منابع آب، تولید و واردات خسارت وارد می کند.

انتهای پیام/ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.