سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

داوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تیم مذاکره کننده با رعایت خطوط قرمز دستاورد خوبی را به دست آورد / رابطه تنگاتنگ بین مردم و حاکمیت امروز در اتریش به صراحت نقش خودش را نشان داد

یک کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی با الهام گرفتن از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های اتخادی رئیس جمهور و کارآمدی دیپلماسی نمایندگان ایران، روند بسیار خوبی را پیش رو داشته است.

"علیرضا داوری" کارشناس مسائل هسته‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با تأثیر ایستادگی، مقاومت و رعایت خطوط قرمز توسط تیم مذاکره کننده هسته‌ای در به نتیجه رسیدن مذاکرات اظهار داشت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری، تیم مذاکره کننده نیروهای دلسوز، مجاهد و امینی هستند که در یک ماراتن بسیار گسترده، وسیع و زمان‌بر، بر اساس مصلحت، عزت، تدبیر و رعایت منافع ملی دستاوردهای بسیار خوبی برای ما به ارمغان آورده‌اند.

وی افزود: دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با الهام گرفتن از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های اتخادی رئیس جمهور محترم و کارآمدی دیپلماسی نمایندگان ایران، روند بسیار خوبی را پیش رو داشته است.

داوری در همین باره تصریح کرد: آنچنان بر حفظ منافع ملی تأکید شده که امروز خیلی از سناتورهای جمهوری‌خواه و حتی سیاست‌گذاران دولت اسرائیل به این مسئله اعتراف و اعتراض داشتند که "برنده مذاکرات هسته‌ای ایران است و نه آمریکا."

این کارشناس مسائل هسته‌ای در رابطه با دفاع از منافع ملی جمهوری اسلامی ایران توسط تیم مذاکره کننده کشورمان، تأکید کرد: آن سیاستی که در طول 35 سال گذشته توانستیم اتخاذ کنیم و همیشه بر دفاع از منافع ملی در چارچوب احترام متقابل تأکید کنیم، امروز خروجی خودش را به صراحت نشان داده است.

وی پیرامون هم‌گامی دولت و ملت در حفظ منافع کشورمان، بیان کرد: آخرین هم‌گامی دولت و ملت در راستای حفظ منافع ملی، راهپیمایی روز قدس بود که نشان داد دستگاه دیپلماسی با بهره گرفتن از مشروعیت سیاسی حاکمیت در داخل می‌تواند در عرصه جهانی و مذاکرات 1+5 از یک قدرت چانه‌زنی بسیار بالایی برخودار باشد که نتیجه آن دستیابی به این توافق بود.

داوری در رابطه با قدرت ایران در مذاکرات، بیان داشت: امروز موضوع هسته‌ای از یک موضوع غیرمتعارف به یک مسئله فنی تبدیل شده و نگاه‌ها به مسئله هسته‌ای ایران از بار سیاسی تغییر پیدا کرده است.

این کارشناس مسائل هسته‌ای، افزود: زمانی که وزیر انرژی ایالات متحده آمریکا و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان دور یک میز می‌نشینند و مسائل فنی را مورد بررسی قرار می‌دهند، نشان‌دهنده آن است که طرف مقابل به این نتیجه رسیده که نمی‌تواند بر اساس استفاده‌های ابزاری و سیاست‌گونه از بحث هسته‌ای ایران به نتیجه دلخواه برسد.

وی در ادامه اظهار داشت: آقای صالحی اعلام کرد که نکات فنی بحث هسته‌ای ما با 1+5 به نتایج بسیار خوبی رسیده و ما نشان دادیم که زبان تهدید در مقابل ما جوابگو نیست زیرا ما طرفدار تعامل هستیم نه تقابل و همان طور که رئیس جمهور در انتخابات سال 92 وعده دادند، تعامل با جامعه جهانی روند بسیار مثبت، روشن و هویدایی را به خودش گرفت از همین رو رابطه تنگاتنگ بین مردم و حاکمیت امروز در اتریش به صراحت نقش خودش را نشان داد.

داوری پیرامون تأثیر جمع‌بندی مذاکرات ایران با گروه 1+5 بر اوضاع اقتصادی کشورهای غربی این گروه، تصریح کرد: از مدت‌ها قبل تعداد زیادی از تاجران کشورهای غربی به ایران آمده‌اند و حتی خیلی از تاجران فرانسوی به وزیر امور خارجه فرانسه نامه نوشته و اذعان کرده بودند که نباید دست ما از سرزمین بکر اقتصادی ایران کوتاه بماند.

این کارشناس مسائل هسته‌ای ادامه داد: در مورد آمریکا هم همین گونه است زیرا سال‌هاست که کمپانی‌های خارجی، تاجران، اقتصاددانان و فعالان اقتصادی منتظر لحظه‌ای هستند که توافق اعلام شود تا از تمامی جهات چه به لحاظ مالی، بانکی یا دارویی. وارد بازار ما شوند. 

وی درباره رقابت شرکت‌های غربی برای حضور در بازار ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر میان دو غول بزرگ هواپیماسازی ایرباس و بوئینگ برای حضور در بازار ایران رقابت شدیدی شکل گرفته است که این نشان دهنده این موضوع خواهد بود که منافع اقتصادی توافق اگر برای ایران 60 درصد باشد، قطعاً برای کشورهای غربی 80 تا 100 درصد است.

داوری ادامه داد: قطعاً دو طرف از این توافق سود خواهند برد. ما نمی‌توانیم بگوییم که تحریم‌ها روی اقتصاد ما تأثیر نداشته اما نتیجه خروج از تحریم و توافق هسته‌ای و خارج شدن بحث هسته‌ای ایران از منشور سازمان ملل متحد اگر برای ما خوب است، طبیعتاً برای طرف مقابل بهتر خواهد بود.

این کارشناس مسائل هسته‌ای تصریح کرد: امیدوارم خروجی این مذاکرات برای ما پر خیر و برکت باشد و دولت با استفاده از این ابزار در عرصه سیاست، اقتصاد و فرهنگ بتواند خودش را بعد از سوءتفاهماتی که در عرصه جهانی پیش آمده، بار دیگر خودش را به افکار عمومی دنیا نشان داده و آن را مدیریت کند.

وی پیرامون نگرانی نتانیاهو از توافق هسته‌ای بیان داشت: تا به حال اسرائیل و نخست وزیر این رژیم، دو بار در سازمان ملل متحد در سخنرانی‌های خود با نمایش کاریکاتورهای مضحکی ادعا کرد که ایران در آستانه رسیدن به بمب هسته‌ای است.

داوری در همین رابطه افزود: اولین نشانه توافق 1+5 به خصوص آمریکا و ایران در بحث هسته‌ای شکست سنگینی برای صهیونیست‌ها در کنگره و دولت آمریکاست. در وهله دوم نشانگر این مسئله است که امروز تمام هم و غم ایالات متحده، سیاست خارجی اسرائیل نیست و گاهی اوقات در راستای منافع ملی خودش نسبت به هم‌پیمانان قدیم و متحدین استراتژیک بزرگش هم بی‌میلی نشان خواهد داد.

این کارشناس مسائل هسته‌ای درباره نکته سومی که در ارتباط رژیم صهیونیستی و آمریکا مشاهده می‌شود، افزود: آیپک (کمیته امور عمومی یهودیان مقیم آمریکا) تمام دغدغه‌اش این بود که با استفاده از سنا، کنگره و تعداد زیادی از سناتورهای جمهوری‌خواه و سیاستمداران صاحب نفوذ ایالات متحده بتواند مذاکرات را به شکست بکشاند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این شکست نیز شکست دیگری برای رژیم صهیونیستی است و خروجی این موضوع برای اسرائیل به مراتب بسیار سنگین‌تر، سخت‌تر و شکننده بود به هر حال در سه جبهه متحمل شکست شد از همین رو این توافق در کنار برد – بردی که برای ایران و گروه 1+5 محسوب می‌شود، طبیعتاً به منزله یک باخت بزرگ برای اسرائیل است.

انتهای پیام/



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.