سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

موج‌سواری فرانسه برای امتیازگیری در مذاکرات هسته‌ای

نقش فرانسه و چرایی سنگ اندازی‎های آن در مذاکرات ایران و 1+5 یکی از موضوعات مطرح در فضای سیاسی این روزهاست و به نظر می‌رسد در دو سال اخیر فرانسه مواضع سخت‌تری در میان شش کشور مذاکره کننده با ایران داشته است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نقش فرانسه و چرایی سنگ اندازی‎های آن در مذاکرات ایران و 1+5 یکی از موضوعات مطرح در فضای سیاسی این روزهاست و به نظر می‌رسد در دو سال اخیر فرانسه مواضع سخت‌تری در میان شش کشور مذاکره کننده با ایران داشته است.

اوج این مواضع فرانسه در مذاکرات نهم نوامبر سال 2013 و مخالفت فابیوس با متن پیشنهادی آمریکا در مورد برنامه هسته‌ای ایران و همچنین رفتاری که در مذاکرات لوزان صورت گرفته و اصرار فرانسوی‌‌ها بر سختگیری بیشتر بود که حتی آمریکایی‌ها را نیز ناخشنود کرد.

** سختگیری‌ فرانسوی‎ها

واقعیت این است که فرانسه خود را معمار مذاکرات هسته‌ای با ایران می‌داند  برای نخستین بار در بحبوحه جنگ آمریکا علیه عراق در سال 2003 بود که دومینیک وزیر امور خارجه وقت فرانسه با چراغ سبز "ژاک شیراک" رییس جمهور پیشین، یک ائتلاف اروپایی برای مذاکره با ایران تشکیل داد. در ابتدا مثلث اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا که به ابتکار پاریس تشکیل شده بود مورد استقبال ایران قرار گرفت، اما پس از انتخاب نیکولا سارکوزی به ریاست جمهوری فرانسه نقش میانه روی که این کشور ایفا می‌کرد تبدیل به مواضع سرسختی شد که گاهی حتی گوی سبقت از آمریکا را می‌رباید.

فرانسه به دنبال منافع بیشتر

در همین زمینه "سید جلال ساداتیان" کارشناس سیاست خارجی و دیپلمات سابق ایران در گفت‎وگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به نقش فرانسه در روند مذاکرات گفت: فرانسه با بهره‌برداری از شرایط تحریم ایران اکنون به دنبال افزایش سود و منافع خود است.

این کارشناس سیاست خارجی در ادامه تصریح کرد: حضور مقامات فرانسه در اجلاس سران همکاری خلیج فارس که در نوع خود بی‌سابقه است را می‌توان دلیلی بر موج‌سواری مقامات فرانسه در جلب حمایت کشورهای عربی منطقه و گرفتن هر چه بیشتر امتیازات از ایران در طول مذاکرات دانست.

ساداتیان با بیان نزدیکی روابط فرانسه و اسرائیل اظهار داشت: "نتانیاهو" در تلاش است با استفاده از عوامل خود مذاکرات را به تعویق انداخته و یا در حد امکان به شکست بکشاند ولی علی‌رغم سخن‌رانی در کنگره آمریکا برای ایجاد چالش بین کنگره و اوباما نتوانست کاری از پیش ببرد.

وی با اشاره به اختلافات و تضادهای درونی گروه 5+1 گفت: فرانسه تلاش می‌کند تا از درگیری‌های به وجود آمده حداکثر استفاده را ببرد لذا با ایجاد موانع  نقش پلیس بد را ادامه می‌دهد.
 
در حال حاضر فرانسه تلاش می‌کند با "ایفای نقش منحصربه فرد"  وزن خود را مذاکرات بیشتر کند و از طرف دیگر بیشترین بهره‌برداری و سود را ببرد و بتواند منافع کشور خودش را تامین کند.

گزارش: هادی رضایی

انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.