سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لاریجانی در سخنان پیش از خطبه‌های نمازجمعه:

تیم مذاکره‌کننده قلب سلیم دارند ولی ساده‌لوح نیستند/ مجلس مذاکرات را با دقت زیر نظر دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: غربی‌ها با هدف اشغال فلسطین، کلید صلیبی کردن منطقه و برچیدن بساط مسلمانان در جهان رژیم صهیونیستی را تشکیل دادند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران، با اشاره به اینکه چه عواملی منجر به تشکیل رژیم صهیونیستی شد، گفت: مجموعه‌ای از مسائل داخلی امت اسلامی و طراحی که غربی‌ها برای کلیت وضع مسلمانان در جهان کرده بودند، منجر به تشکیل رژیم صهیونیستی شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خیلی از حوادث مهم و تلخ به وجود آمده که بعد از یک مدتی هم به انتها رسید، اما مسئله تشکیل رژیم صهیونیستی دوام پیدا کرد که باید ریشه‌های تشکیل آنرا مورد بررسی قرار داد.

لاریجانی در ادامه افزود: شرایط رژیم صهیونیستی مثل گذشته نیست و در چند دهه اخیر شرایط آنها تغییر کرده است.

وی تاکید کرد: در شرایط امروز ما با وضع پیچیده‌تری از گذشته مواجه هستیم، اول باید بپذیریم همانطور که شواهد تاریخی نشان داده که تشکیل رژیم صهیونیستی در سرزمین فلسطین یک امری مجزا از طراحی کلی که غرب برای سرنوشت مسلمانان داشت، نیست.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: شنیده شده است که می‌گویند تشکیل رژیم صهیونیستی یک موضوع داخلی و مربوط به اعراب بوده است، یا این حرف از روی غفلت گفته می‌شود و یا اینکه خود را فریب می‌دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسئله دخالت انگلیس و غرب در ایجاد تشکیل رژیم صهیونیستی طرحی بود برای مشغول سازی مسلمانان به یک موضوعی که انرژی آنها را کاملا مستهلک کند و شواهد زیادی وجود دارد که این موضوع را به اثبات می‌رساند.

لاریجانی گفت: یکی از صهیونیست‌های مشهور در همان زمان مطلبی را اعلام کرد که تا حدود بسیار زیادی این هدف را آشکار می‌کند، وی بیان داشته که ملت‌هایی هستند که قلمروهای بسیار وسیعی دارند و سرزمین‌شان انباشته از گنجینه‌ها و منابع پنهان و آشکار است.

وی افزود: همچنین سرزمین‌شان شاهراه ارتباطی جهان است و سرزمین‌شان مهد پیدایش تمدن‌ها و مذاهب، حرکت‌ها و نیروهای مشترکی است که هیچ مانعی نمی‌تواند بین آنها جدایی بیندازد و اگر روزی این سرزمین‌ها به یک شکل متحدی دربیایند، سرنوشت جهان را در دست گرفته و اروپا را منزوی خواهند کرد؛ لذا باید با عامل خارجی حائل در این ممالک ایجاد کرد، تا مانع اتحاد و رسیدن دو طرف آنها به یکدیگر شود.

رئیس قوه مقننه بیان داشت: قصد آنها فقط تشکیل یک دولت در فلسطین نبود، بلکه آنها دنبال هدف بزرگتری بودند، به همین دلیل ندیدن صورت مسئله طی این دهه‌‌های مختلف باعث شد که اراده مسلمانان معطوف به مسئله اصلی و هدف اصلی غرب بود، نشود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بی‌خبری، ناآگاهی، غفلت ، عقب‌افتادگی علمی، فرهنگی و سیاسی مسلمانان باعث فریب خوردن آنها و بسترسازی‌هایی شد که غربی‌ها بتوانند رژیم صهیونیستی را در فلسطین به وجود بیاورند.

لاریجانی ادامه داد: در زمانی که محمد پاشای عثمانی که دیکتاتوری وسیعی را داشت و سودای افزایش حوزه و قلمرو خود را در سر می‌پروراند، بهانه‌ای شد به دست انگلیسی‌ها تا با ایجاد یک فتنه در منطقه مسلمانان اهداف خود را عملی سازد.

وی گفت: این یک اشتباهی بود که برخی ملوک انجام دادند و حتی امروز هم برخی از آنها این اشتباه را تکرار می‌کنند و با ایجاد یک موضوع زمینه سوء استفاده دیگران را فراهم می‌کنند.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: بعد از جنگ جهانی اول غربی‌ها تصمیم گرفتند کشورهای اسلامی را میان خود تقسیم کنند و قصدشان از ایجاد یک دولت یهودی در فلسطین آغاز عملی‌سازی همین تصمیم بود، اما مشکلات داخلی کشورهای اسلامی نیز زمینه‌ساز این موضوع شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: حاکم عربستان و پسرانش فیصل و عبدالله عملا فریب خوردند و زمانی که عثمانی‌ها در مقابل غربی‌ها ایستاده بودند، انگلیسی‌ها با فریب شریف و پسرانش از پشت به حکومت عثمانی خنجر زدند و یک جبهه جدیدی را ایجاد کردند که بعدها انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها حتی به وعده‌های خود به حاکم عربستان نیز عمل نکردند.

لاریجانی در ادامه افزود: بعدها در کنفرانس پاریس طرح بالفور را عملی کردند و کشورهای منطقه را تقسیم کردند و مردم هم به دلیل نبود حضور گسترده‌شان در صحنه و اطمینانی که به عثمانی‌ها داشتند، در این تقسیم سهیم شدند.

وی تصریح کرد: امید بستن مسلمانان منطقه به امپراطوری‌های پوسیده و ارتجاعی یکی از دلایل تشکیل رژیم صهیونیستی بود که آنها تصور می‌کردند این امپراطوری‌ها می‌توانند در مقابل غرب بایستند، اما این امپراطوری‌ها در درون خود مشکلات بسیار زیادی داشت.

رئیس قوه مقننه گفت: علتی که امام راحل و مقام معظم رهبری بر حضور مردم در صحنه و دانستن آنها نسبت به مطالب روز تاکید دارند، این پندی است که از تاریخ در وقایع مختلف گرفته شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: همزمان با شرایط به هم ریخته مسلمانان، اما در طرف غرب یک جهش علمی و پیشرفت صنعتی به وجود آمد که با تکیه به این پیشرفت‌ها سودای تسلط بر دنیا را پیدا کردند.

لاریجانی تصریح کرد: جدای از تسلط یک توهمی برای رهبران غرب به وجود آمد که باید فکر، زندگی، سبک و ذهن مردم را در دنیا عوض کرد و مسلمانان را از بین برد، لذا بعد از آنکه آنها در جنگ جهانی اول توفق پیدا کردند، سودای صلیبی کردن جهان را در سر می‌پرورانند.

وی تاکید کرد: مسئله اشغال فلسطین و تغییر حکومت آن کلید صلیبی کردن منطقه بود و برچیدن بساط مسلمانان در جهان، البته طرح‌های فرهنگی، اجتماعی متنوعی نیز تحت عنوان مدرنیزه کردن منطقه در دست داشتند، اما در دل آن.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: بارها دیدیم آمریکایی‌ها همین زمان نسبت به انقلاب اسلامی اعلام می‌کنند که باید رفتارشان تغییر کند، اما با شکافتن این موضوع مشاهده می‌کنیم هدف آنها از تغییر رفتار همان کنار گذاشتن حکومت اسلامی است که باعث اقتدارمان در دنیا شده است.

لاریجانی گفت: مذاکراتی که امروز روزهای پرتنش خود را دنبال می‌کند باید توجه داشت که اصل این دانش هسته‌ای از دانش‌های پیشرو برای ما است.

رئیس قوه مقننه افزود: طی این سه دهه انرژی هسته‌ای با جدیت ملت و با رهبری امام خامنه‌ای به یک دستاورد بزرگ برای ملت ایران تبدیل شد، این دستاورد را غربی‌ها به ایران ندادند که امروز انقدر راجع‌به آن حرف می‌زنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از حدود 3 سال پیش از طریق یکی از روسای منطقه آمریکایی‌ها پیگیر بودند تا مذاکره‌ای برای حل و فصل این موضوع داشته باشند.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری همانگونه که فرمودند با اینکه در نیت آنها تردید داشتند، اما برای اتمام حجت موافقت کردند. درباره این مذاکرات در جلسات بحث شد و علی‌رغم بی‌اعتمادی نسبت به آمریکا چاره‌جویی برای آنها در نظر گرفته شد، چارچوبی مشخص شد که این مذاکرات انجام شود.

لاریجانی تصریح کرد: رهبری معظم همانطور که کشورها را برای دستیابی به دستاورد ملی بسیج کردند و حمایت‌های ایشان در دولت‌های مختلف کارساز بود، همانگونه که برای ایستادگی در مقابل تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی کشور را بسیج کردند و با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مسیر استقلال اقتصادی کشور را مشخص کردند، برای شکستن تحریم‌ها و حرکت هجومی علیه تحریم‌ها نیز از هیچ کوششی دریغ نکردند.

رئیس قوه مقننه عنوان کرد: کسانی بودند و هستند  که فکر می‌کردند دشمنان علیه ایران قطعنامه صادر کنند و ما هم می‌ایستیم و این کفایت می‌کند. ایستادگی در مقابل دشمن لازم است، اما کافی نیست. مهمتر طراحی حرکت هجومی است نسبت به شکستن تحریم‌ها که رهبری در این عرصه نیز فرصت را فراهم کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سیاست نظام و رهبری همیشه برای کم هزینه کردن مقابله با دشمنان بوده است و راه گفتگو را هرگز نبسته‌اند. در موضوع عراق هم در زمان خودش اجازه دادند مذاکراتی انجام شود، آنچه موجب شد رهبری معظم با دقت موضوع مذاکرات را مراقبت کنند، مخالفت با اصل گفتگو نبود، بلکه نیرنگ‌بازی آمریکایی‌ها بود که البته برخی در گذشته این امر را درست فهم نمی‌کردند.

وی بیان کرد: در آن مقطع دکتر صالحی به عنوان وزیر امور خارجه با همه کارشکنی‌هایی که مواجه بود، تلاش کردند و زحمت کشیدند و مراحلی از کار را پیش بردند، اما در دولت جدید این کار با جدیت و پشتکار قوی دنبال شد، رئیس جمهور محترم، وزیر امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده زحمت زیادی کشیدند تا این کار به سامان برسد، البته کار بسیار سختی است، چرا که حریف نیاز خود را به عنوان امتیاز به میدان مذاکره می‌آورد. باید از خلال مطالب گوناگون هم دستاوردهای هسته‌ای حفظ شود و هم تحریم ها شکسته شود، لذا چارچوب‌هایی برای مذاکرات مشخص شد و با دقت دنبال می‌شود.

لاریجانی گفت: شب گذشته وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه خودش اعلام کرد مذاکرات به پیش رفته ولی نمی‌توان تا ابد مذاکرات را ادامه داد، شاید چنین تلقی دارد ، علی رغم پیشرفت مذاکرات در  بخش پایانی آن با این ژست‌ها، چانه‌‌زنی بیشتری کنند. باید بدانند این مسائل کاملا روشن است، ایرانیان و تیم مذاکره کننده قلب سلیمی دارند، ولی ساده‌لوح نیستند و می‌توانند این مسائل را از هم مجزا کنند.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: مگر خودتان تقاضای مذاکره نداشتید، اینجا میدان آزمون شماست، اگر مذاکرات را به بن‌بست برسانید، این شما هستید که در مقابل انعطاف ایران دچار اشتباه استراتژیک شده‌اید و نتیجه آن هم به نفع شما نخواهد بود، زیرا تمام نیروهای فعال در بخش هسته‌ای آمادگی کامل دارند با سرعت بیشتر فناوری هسته‌ای را شتاب بخشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بعد از 3 سال مذاکره اینگونه حرف زدن غیرمسئولانه است و چانه‌زنی بلاوجهی است. مجلس شورای اسلامی چارچوب مذاکرات را با تدوین قانون مشخص کرده است و با دقت مسیر مذاکرات و سرنوشت آنرا زیرنظر خواهد داشت.

وی در پایان گفت: خوشبختانه امام خامنه‌ای با رهبری هوشمندانه با طراحی ساز و کار مناسب هدایت امور را در دست دارد و تمام قوا پشتیبان تیم مذاکره کننده برای به نتیجه رساندن مذاکرات هستند و امیدواریم بتوانیم به توافقی برسیم که مطلوب ملت عزیز باشد.

لاریجانی گفت: یکی از علل دوام رژیم صهیونیستی ضعف و ناتوانی رهبران عرب و بی‌بند و باری آنها بوده و هست و همچنین رقابت‌های کودکانه‌ای است که بین خودشان به آن پرداخته‌اند.

رئیس قوه مقننه گفت: دلیل بعدی شکست اعراب در مواجهه با رژیم صهیونیستی فقدان استراتژی هماهنگ، دنیاطلبی و وابستگی آنها به غرب است. سومین علت بقای این رژیم این است که آنها این باور را در کشورهای عربی جا انداخته‌‌اند که در قبال سازمان اطلاعاتی آنها کسی نمی‌تواند کاری کند و باید سازش کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نکته بعدی در همین مسئله که چرا رژیم صهیونیستی دوام پیدا کرده بازیگری رژیم صهیونیستی است که آنها بین دولت‌های آمریکا، شوروی و ... چرخش می‌کردند و هرزمان از یکی از آنها استفاده می‌کردند و شما دیدید که چقدر طرح‌های صلح داده شد.

وی ادامه داد: این رژیم هر دوره‌ای به یکی از این عوامل، اتحادیه اروپا، آمریکا متوسل می‌شود، این بازیگری وقفه ایجاد کرد برای اینکه رژیم صهیونیستی سرپا بماند، با تمام این فراز و نشیب‌هایی که داشتیم اما در این چند دهه اخیر شرایط عوض شد و دنیای اسلام تغییر کرد و وضع رژیم صهیونیستی و حامیان به استیصال رسید. انقلاب اسلامی این بیداری را به وجود آورد، این حرف ما نیست. همان زمان که انقلاب اسلامی ایران پیروز شد موشه دایان گفت انقلاب ایران زلزله خاورمیانه است.

وی ادامه داد: مهمتر از همه این بود که استراتژی مبارزه علیه رژیم صهیونیستی که یک زمان به غلط روی ملی گرایی چرخیده بود، این پاشنه در را روی مسئله اسلامیت بردند و این مهمترین مسئله موتور محرکه ملل مختلف اسلامی مخصوصا فلسطینی‌ها شد. نفس این حرکت و رفتار خنثی گاهی البته مخالف دولت‌های اسلامی بود که نتوانستند خود را با حرکت جهادی فلسطینی‌ها همگون کنند.

لاریجانی گفت: نکته دیگر که شرایط تغییر کرد در نتیجه 8 ساله جنگ ایران و عراق و پایداری ایران در مقابل غرب بود، این موضوع در ذهن مسلمانان رفت که اگر می‌خواهید سرنوشت‌تان تغییر کند به دست خودتان است و باید در مقابل دشمن بایستید؛ همانطور که ایران 8 سال در مقابل کشورهای غربی ایستاد و موفق شد. در مسئله هسته‌ای این ملت ایستادگی کرد و از این مرحله عبور کرد. مردم منطقه امیدوار شدند که روی پای خود بایستند و به فکر جهادی اعتقاد بیشتری پیدا کنند.

لاریجانی گفت: شکست ارتش آمریکا و انگلیس در عراق باعث افزایش تروریسم شد و اینکه گفته بودند در عراق برج دموکراسی ایجاد می‌کنیم، برخلاف آن ثابت شد و امروز همان تروریست‌هایی که می‌خواستند با آنها بجنگند به جان عراق افتاده‌اند و خودشان با خجالت عراق را ترک کردند.

رئیس قوه مقننه بیان کرد: رشد علمی مسلمان‌ها رخ داد و گسترش رسانه‌های جدید باعث شد که رژیم صهیونیستی در یک بن‌بست استراتژیک قرار بگیرد، غرش‌های آنها از سر قدرت نیست، بلکه نشانه ترس و ناامیدی آنهاست .

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به این شرایط ما در یک مرحله گذر قرار گرفته‌ایم. مسلمانان این تغییر را دنبال می‌کنند این مسیری که تحولات مهم را پس از انقلاب رفخ زد، تعریف از خود نیست، ملت ایران نیازمند تعریف از خود نیستند، حرکتی آغاز کردند که نتیجه بزرگی برای ایران رقم زد.

وی افزود: امروز صهیونیست‌ها به دنبال انتقام از اسلام هستند و بهترین روش آنها تخریب چهره رحمانی اسلام است، آنچه که تروریست‌ها امروز انجام می‌دهند، صورت اسلام را تخریب می‌کنند. مجاهدت که کلید مسلمانان بوده و است، یعنی مبارزه همه‌جانبه با دشمنان اسلام، مثل مجاهدت‌های ایران و حماس، نه ترور و آدم‌کشی.

لاریجانی در پایان گفت: صهیونیست‌ها تروریست‌ها را حمایت کردند تا بتوانند در میدان عمل اسلام را ترور کنند، آنها دست به ترور ظاهر و باطن اسلام زدند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اشغال ، فلسطین ، کلید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۹:۴۷ ۱۹ تير ۱۳۹۴
صلح حسنی نیاز نیست ما علی وار هستیم