سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"ظریف" جلوه‌گر بیانات مقام معظم رهبری در اتاق‌های مذاکره

در ماه‌های گذشته، در فضای رسانه‌ای اظهار نظرهای متناقضی در مورد میزان رضایت مقام معظم رهبری از روند مذاکرات هسته‌ای مطرح شده بود اما در نهایت امر با حمایت مدبرانه مقام معظم رهبری تلاش های دیپلمات های کشورمان به بار نشست و مذاکرات ایران و غرب با قرائت بیانیه مشترک ظریف و موگرینی روز گذشته خاتمه یافت.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران از وین   روزهای حساس و پر تلاطم گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی  پس از طی شدن دومین ضرب الاجل خود،  روز گذشته به بار نشست، یک هفته اخیر شاهد سپری شدن دومین ضرب الاجل هسته‌ای ایران و دیپلمات‌های غربی بودیم مساله‌ای که از آن پافشاری جمهوری اسلامی ایران بر مواضع بر حق خود را بیش از پیش آشکار می کند، و این چیزی نبود جز درایت و هوشمندی نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در مقابل مذاکره کنندگان غربی.


رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران هرچند یکی از اولویت‌های سیاست خارجی باراک اوباما و جان کری بود و علاوه بر رقم‌ زدن عاقبتی مسالمت‌آمیز برای بیست سال بحران هسته‌ای ایران، می‌‌تواند میراثی از دولت اوباما شود، اما در عین حال کری روزهای گذشته در شهر وین، محل مذاکرات اتمی ایران با قدرت‌های جهانی، هشدار می‌دهد که گروه کشورهای موسوم به ۵+۱ تا ابد منتظر رسیدن به توافق نمی‌مانند، هشدارهایی که با جمع بندی نهایی بی نتیجه بودن انها اثبات شد.

ملت ایران و جمهوری اسلامی ایران با گذشت 36 سال از انقلاب پیچ‌های دشوار تاریخی را با سر بلندی پشت سر گذاشته است و این مرحله نیز در ادامه‌ی همان مشکلات قبلی است که معاندان و کشورهای غربی تا کنون برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده‌اند، مشکلاتی که جز با هوشمندی و خلاقیت دولتمردان و دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران قابل حل نیست. 

 تیم هسته‌ای ایران از ابتدای شروع گفت و گوهای خود در دولت سید محمد خاتمی با هدایت و مدیریت حسن روحانی به مدت 22 ماه از ۱۴ مهر ۱۳۸۲  تا ۲۴ مرداد ۱۳۸۴ هدایت و رهبری می‌سد.

مذاکره کننده بعدی کشورمان که به مدت۲۶ ماه  عهده دار سکان دار مذاکرات هسته‌ای با کشورهای غربی بود (۲۵ مرداد ۱۳۸۴ تا ۲۸ مهر۱۳۸۶) در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، علی لاریجانی (ریاست کنونی مجلس شورای اسلامی)بود، ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل و گشوده شدن این پرونده ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد که موضوع آن "تهدید صلح و امنیت جهانی" است. در این دور از گفت‌و گوها اتفاق افتاد.

نماینده بعدی جمهوری اسلامی ایران در دولت محمود احمدی نژاد که به مدت 6 سال گفت‌و گوها را ادامه داد سعید جلیلی بود، که پس از وی مسئولیت خود را به محمد جواد ظریف سپرد.

محمد جواد ظریف که از 26 مرداد 1392 تا کنون نمایندگی کشورمان در این گفت‌و گوها را بر عهده دارد، خارج کردن پرونده ایران از شورای امنیت سازمان ملل و لغو کلیه تحریم‌های صورت گرفته علیه ایران در پرونده اتمی توسط اتحادیه اروپا و آمریکا از دستاوردهای تلاش وی در این مدت بوده است.

بنا به گفته محمد جواد ظریف، دیپلمات ارشد کشورمان در روند مذاکرات به اتخاذ تصمیمات جدی سیاسی نیاز بوده است، راه‌حل های فنی بی شماری طرح و به بحث گذاشته شده است، و بسیاری از موارد حل و فصل شده‌اند؛ ولی این بحران همیشه دارای ماهیتی سیاسی بوده است. برخی می‌گویند که قصد مسدود کردن این یا آن مسیر دسترسی ایران به بمب را دارند. توافقی که در شرف دستیابی به آن هستیم بسیاری از این بهانه‌ها را از بین خواهد برد، ولی حقیقت ماجرا این است که برای ساخت بمب تنها یک مسیر واقعی وجود دارد که قبل از هر چیز مستلزم اتخاذ یک تصمیم سیاسی است.

آنچه که در کارنامه فعالیت سیاسی و دیپلماتیک محمد جواد ظریف مشهود است، این است که دکتر محمد جواد ظریف هرگز از منافع جمهوری اسلامی ایران کوتاه نیامده و همواره بر مواضع اصولی جمهوری اسلامی ‌پافشاری کرده است. نویسنده مقاله نیویورک تایمز این واقعیت را مورد اشاره قرار می‌دهد: «ظریف یک مدافع سرسخت برای ایران است».

ظریف از بنیادی‌ترین نیروهای دخیل در سیاست خارجی جمهوری اسلامی از ابتدا تا کنون بوده است طرفدار "دیپلماسی چندجانبه" و "تعامل جهانی" با دیدگاه "برد-برد" است.وی در حال حاضر نه تنها شخصیت مورد اعتمادی برای مقام معظم رهبری است بلکه به نمایندگی از ملت ایران نیز به مذاکره می‌پردازد، وی در سال‌های تصدی مسئولیت‌های اجرایی خود برای بسیاری از شخصیت‌های بین‌المللی چهره‌ای آشناست:‌ کوفی عنان و خاویر پرز دکوئیار، دبیران کل سابق سازمان ملل ، نخست‌وزیر پیشین مالزی. حتی هنری کیسینجر، ریش‌سفید دیپلماسی جمهوری‌خواهان آمریکا، او را "دشمنی قابل احترام" می‌خواند.

 هر چند در ماه‌های گذشته، در فضای رسانه‌ای ایران اظهار نظرهای متناقضی در مورد میزان رضایت مقام معظم رهبری از روند مذاکرات هسته‌ای مطرح شده است اما حمایت ایشان از تیم مذاکره کننده هسته‌ای نکته ایست که بارها در فرمایشات رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید شده است.

چنانکه ایشان در صحبت‌های اخیرشان در دیدار با مسئولان نظام در رابطه با تیم مذاکره کننده فرمودند: این تیم، با غیرت ملی و دقت کامل و با قصد باز کردن گره و پیش بردن کار کشور، در مقابل تعداد کثیر مذاکره کنندگان طرف‌های مقابل، مشغول تلاش است و انصافا با شجاعت، مواضع را بیان و دنبال می‌کند.بیشتر


نکته‌ای که خوب است همه مردم ایران به آن توجه داشته باشند این است که این روزها چه در داخل و چه در خارج از جمهوری اسلامی ایران بازار شایعات و حدس و گمان بسیار زیاد است.

اما روز گذشته پس از انتشار بیانیه جمع بندی توافق هسته‌ای، در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب ایشان اشاره به سخنان رئیس جمهور در ابتدای این دیدار درباره نتایج مذاکرات هسته‌ای، از زحمات و مجاهدات صادقانه و مجدانه تیم هسته‌ای قدردانی و تشکر کردند.بیشتر

در روزهای گذشته مسائلی در خصوص چگونگی لغو و بازگشت خودکار تحریم‌های ایران، تحقیق و توسعه در مباحث هسته‌ای و راهکار غرب برای رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران لاینحل بوده و دو طرف درباره بازرسی از مراکزی اختلاف نظر داشتند و همچنین رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران یکی دیگر از مسائل مناقشه آفرین، بود.


«مذاکرات چه به نتیجه می‌رسید و توافق حاصل می‌شد و چه به قول دلواپسان شکست بخورد و مسئله هسته‌ای باقی بماند جایگاه محمد جواد ظریف نزد ملت ایران محفوظ است.»


تیم دیپلماسی ایران بر اساس منویات مقام معظم رهبری و با توجه به اوامر راهبردی ایشان روند مذاکرات را تا کنون به پیش برده و درایت و کاردانی خود را در این مسیر اثبات کرده است، هرچند جمع بندی توافق هسته‌ای روز گذشته بدست امد اما این هنوز آغاز راهی دیگر خواهد بود.

انتهای پیام/



برچسب ها: مذاکرات ، هسته ای ، تیم ، ظریف
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.