سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بجنورد؛

مبارزه با بیماری سالک از اولویت های بهداشتی علوم پزشکی خراسان شمالی

مسئول مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت : در حال حاضر مبارزه با بیماری سالک و تب مالت در استان اولویت دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی استان، ریحانی افزود : سالک بیماری انگلی، که توسط پشه خاکی منتقل و دو نوع شهری و روستایی دارد.

وی تصریح کرد : در نوع روستایی، جوندگان صحرایی مخزن بیماری هستند و پشه خاکی های که در لانه جونده ها زندگی می کنند باعث انتقال بیماری به انسان می شوند.

ریحانی گفت: در نوع شهری، انسان های مبتلا مخزن بیماری هستند و پشه خاکی هایی که در مناطق شهری هستند با گزش افراد مبتلا، باعث انتقال بیماری به دیگر افراد می شوند.

وی اظهار داشت : این بیماری به طور معمول یک دوره کمون (نهفتگی) دارد که در نوع روستایی، بین 6 تا 4 ماه و در نوع شهری کوتاه تر است.

مسئول مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت : بعد از گزش پشه خاکی آلوده ،انگل به پوست انسان منتقل می شود و پس از طی دوره کمون ، یک قرمزی کوچک بروز می کند که بعد از آن کم کمک فرورفتگی در آن ایجاد می شود و ایجاد زخم می کند.

وی خاطر نشان کرد : در نوع روستایی ضایعات مرطوب، چرکین و دارای ترشحات غلیط هستند اما در نوع شهری، ضایعه به طور معمول خشک است.

ریحانی با اشاره به اینکه درمان بیماری سالک در مراکز درمانی استان رایگان است،گفت:برای تشخیص دقیق این بیماری مراجعه به مراکز درمانی ضروری است.

وی تصریح کرد : در نوع روستایی، بیماری دوره ای 3 تا 6 ماهه دارد و بیمار مخزن آلودگی محسوب نمی شود و علاوه بر آن که ابتلا باعث ایمنی در فرد می شود، خود به خود بهبود می یابد.

وی اظهار داشت:در نوع شهری سالک به دلیل آن که همه بیماران مخزن بیماری هستند بلافاصله درمان شروع می شود زیرا در غیر این صورت زنجیره انتقال تداوم می یابد.

ریحانی گفت : اگر درمان صورت نگیرد، ضایعه به مدت 6 ماه تا یک سال طول می کشد و به تدریج بزرگ تر می گردد و پس از آن بهبودی حاصل می شود اما طی بهبودی ممکن است عفونت های دیگری ایجاد شود.

وی خاطر نشان کرد : این بیماری از شخصی به شخص دیگر منتقل نمی شود و برای تداوم بیماری، به طور حتم باید پشه آلوده وجود داشته باشد.

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.