سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

موانع جذب سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه

افزایش کارایی و کاهش هزینه‌های سرمایه گذاری، تسهیل و تسریع فرایندهای معاملاتی و امکان معاملات الکترونیکی از جمله عواملی است که زمینه ورود سرمایه ‌گذاران فراهم می‌کند.

به گزارش حوزه بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، در این گردهمایی جمشید منوچهری، مدیرعامل گروه مشاوران استراتژی سرمایه‌گذاری در بازارهای نوظهور، به بیان سه مبحث اصلی پیش روی سرمایه‌گذاران خارجی، از جمله انتظارات آنها و چالش‌های پیشرو و راهکارهای آن پرداخت.

وی بیان کرد: وجود قراردادهای شفاف و قابل اجرا برای سرمایه‌گذاران خارجی حائز اهمیت است، همچنین اطمینان از وجود شرایط برابر بین آنها و سرمایه‌گذاران داخلی و آزادی عمل برای ورود و خروج در بازار سرمایه از موارد مهم دیگر به شمار می‌رود.

مدیرعامل گروه مشاوران استراتژی سرمایه‌گذاری در بازارهای نوظهور در مورد چالش‌های پیش روی سرمایه‌گذاران به ریسک‌های سیاسی و منطق‌های اشاره کرد و یکی از علل عدم ورود را عدم ثبات در سیاست گذاری‌ها دانست و گفت: با تغییر سریع قوانین، سرمایه‌گذاران خارجی نمی‌توانند با دیدگاه ثابت و مشخصی چشم انداز مناسبی برای برنامه ریزی جهت سرمایه‌گذاری ایجاد کنند.

منوچهری همچنین ادامه داد: ساختارهای نامتعارف و غیرقابل تحلیل و الزامات در مورد ضمانت‌هایی درحوزه صکوک و بانک از تفاوت سرمایه گذاری در کشور ما با سایر کشورهاست که خود از موانع ورود سرمایه‌های خارجی است. علاوه برآن عدم وجود نرخ شناور در بازار موجب ناتوانی محاسبه ریسک موجود در بازار است.

منوچهری با تاکید بر موانع ورود سرمایه‌گذاران خارجی، یکی از مهمترین دلایل آن را عدم تعامل فرهنگی و زبان مشترک کاری دانست و در ادامه به فقدان ساختارهای فناوری اطلاعات مشابه و دسترسی آنلاین مانع اطلاع رسانی به موقع می‌شود.

وی همچنین در خصوص راهکارهای موجود برای موانع ذکر شده بیان کرد: اولین اقدام نزدیک شدن به مقررات بازار سرمایه بین‌المللی است. در این راستا شفاف سازی و تدوین سیاست‌ها در بازار سرمایه و بهره‌گیری از نظرات شرکت‌های بین المللی ضرورت دارد.

وی در خاتمه سخنان خود خاطر نشان کرد: البته تحقق این موضوعات درکوتاه مدت امکان پذیر نیست و ورود سرمایه‌گذاران خارجی به مرور محقق می شود. برخی سرمایه گذاران پیشگام در این امرخواهند بود از جمله شرکت‌هایی که میخواهند کالای خود را بفروش برسانند، پس از آن نیز شرکت‌هایی که قصد سرمایه‌گذاری مستقیم دارند. در مراحل بعد سرمایه‌گذارانی که از طریق پرتفو وارد بازار خواهند شد و آخرین گروه کسانی هستند که قصد سرمایه‌گذاری از طریق خرید سهام شرکت خاصی را دارند.

مشکلاتی برای جذب

سخنران دیگر این گردهمایی پورنعمت مدیر عامل شرکت کارگزاری فیروزه آسیا، به نمایندگی از اعضای کانون کارگزاران بوده است که به بیان برخی مشکلات در حوزه جذب سرمایه خارجی پرداخته است.

پورنعمت در ابتدا به بررسی بازار بورس ترکیه پرداخت و بیان کرد، این کشور بعد از بحران 2001 در عرض کمتر از 5 سال توانست سرمایه های جدید جذب کند و همچنین تورم موجود را به کمتر از 10 درصد برساند، باتوجه به این مطلب می توان با بهره گیری از تجارب کشورهای مشابه در بازار مالی، فرایند جذب سرمایه­ گذاری را سرعت بخشید.

وی مساعدت بخش دولتی را در جهت تسریع فرآیند ورود سرمایه به داخل را بسیار حائز اهمیت خواند و در ادامه بر بازنگری در قوانین و مقررات که لازمه حرکت به سمت جذب سرمایه های خارجی است تاکید کرد.

مدیرعامل کارگزاری فیروزه آسیا یکی دیگر از مشکلات موجود را فرآیند احراز هویت برشمرد و وجود تفاهم نام‌های برای حل این مشکل را مفید دانست. پورنعمت همچنین اختلاف ساعت و تفاوت در زبان را مطرح کرد و گفت: باید برای دسترسی سرمایه گذاران خارجی تدابیری اتخاذ شود که این دو مشکل پوشش داده شود.

در این جلسه، احمد جمالی، مدیرکل دفتر سرمایه گذاری‌های خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، یکی از مهمترین موانع در راه رسیدن جذب سرمایه‌های خارجی را عدم بازاریابی مناسب توسط ذینفعان اصلی در بازار سرمایه عنوان کرد.

 وی افزود: یکی از مقدمات بازاریابی بین‌المللی، بازنگری جدی در آیین‌نامه سرمایه گذاری خارجی است که باید زیر ساخت‌های قانونی به عنوان ابزار اصلی بازاریابی در این حوزه به روز شود.

وی همچنین یکی از مهمترین مزیت های ورود سرمایه گذاران خارجی را مشارکت در توسعه اقتصادی کشور، تامین مالی، ارتقا سطح فناوری و مهارت های مدیریتی برشمرده است که در جهت تحقق این اهداف، باید کلیه ریسک‌های سیاسی سرمایه‌گذاران تحت پوشش قرار گیرند.

وی به نقش تاثیرگذار سازمان های تشویق سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: ارائه تصویر شایسته از کشور میزبان، مدیریت پروژه، همراهی سرمایه‌گذار در طی دوره سرمایه گذاری و ارائه خدمات پس از سرمایه گذاری از جمله مواردی است که به پایدار بودن این امر کمک می کند.

جمالی با تاکید بر اهمیت نقش تشکل‌های اقتصادی و سیاسی افزود: بازنگری در آئین نامه ها و دستورالعمل ها، انجام مذاکرات مستقیم با سرمایه گذاران و انعکاس مشکلات سرمایه گذاری خارجی به دولت و نهادهای زیربط و نهایتا نظارت بر عملکرد اعضا از جمله کارکردهایی است که تشکل های اقتصادی در راستای تحقق این هدف باید انجام دهند.

وی همچنین در ادامه افزود: لازمه حرکت به سوی جذب سرمایه گذاری خارجی و حضور در صحنه بین المللی، پیوستن به زنجیره تولید از طریق سرمایه گذاری خارجی است. جمالی درحوزه آسیب شناسی بازار به نقش کانون کارگزاران اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت بالقوه موجود در کانون کارگزاران با همکاری سایر نهادهای مالی، می توان تحقیقات توسعه ای در زمینه شناسایی و رفع این آسیب ها انجام داد.

در ادامه دکتر سلطانی نژاد، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، در ابتدا به این مطلب اشاره کرد که ایران بیستمین اقتصاد بزرگ دنیا به شمار می رود و توان رسیدن به رتبه دوازدهم را نیز دارد، اما رتبه ایران در جذب سرمایه گذاری خارجی 70 است که این رتبه جایگاه مناسبی تلقی نمی‌شود. وی در تعریف از گشایش بازار سرمایه به روی سرمایه‌گذار خارجی گفت: باید شرایطی فراهم شود که سرمایه‌گذاران آزادانه بتوانند در بازار سرمایه ورود کنند لذا جهت فراهم آوردن این شرایط باید فرایندهای ورود سرمایه اصلاح شوند تا کشور از مزایای رونق اقتصادی و رشد حاصل از سرمایه گذاری بهره مند شود.

وی در ادامه به آثار و تبعات مثبت ورود سرمایه‌گذاران خارجی در کشورهای همسایه ازجمله تخصیص بهینه منابع از طریق سبدی از فرصت‌‌های سرمایه گذاری، بهبود فعالیت نهادها و وضعیت اقتصاد کلان از طریق انتقال دانش فنی اشاره کرد و یکی از عوامل اصلی عدم توفیق گشایش بازار سرمایه را فقدان زیرساخت های مناسب، کوچک بودن اندازه اقتصاد، فقدان استانداردهای بین المللی، نوسانات نرخ ارز و تحریم‌ها برشمرده است.

سلطانی نژاد ادامه داد: باتوجه به اینکه در برخی کشورها صندوق پوشش نوسانات نرخ ارز برای کاهش ریسک سرمایه‌گذار خارجی وجود دارد، ایجاد آن را برای اقتصاد ایران قابل تامل دانسته است.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی بسترهای لازم جهت محیا شدن بازار سرمایه در جذب سرمایه گذاری خارجی را آماده‌سازی سایت و اطلاع‌رسانی به زبان های رایج دنیا، رفع مسائل مربوط به انتقال وجوه به داخل و خارج کشور، رفع مشکلات مربوط به توزیع سود تقسیمی، رفع مشکلات اخذ کد اقتصادی و ایجاد امکان احراز هویت در دفاتر اسناد رسمی کشور مبدا و سفارتخانه‌ها بر شمرده و این اقدامات را مهم و اجتناب ناپذیر در جذب سرمایه گذاری خارجی دانسته است.

وی همچنین درباره نقش کارگزاران بورس در گشایش بازار سرمایه نیز گفت: افزایش کارایی و کاهش هزینه‌های سرمایه گذاری، تسهیل و تسریع فرایندهای معاملاتی و امکان معاملات الکترونیکی از جمله عواملیست که زمینه ورود سرمایه گذاران فراهم می کند.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.