سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضو هیئت مدیره انجمن مهندسی دریای کشور:

شناورهای ایرانی در خشکی بماند یا روی آب معلق

50 کشتی‌سازی ایران در چند سال گذشته با تحریم‌های موجود سفارش ساخت جدیدی نگرفته‌اند.

پیمان مسعود زاده عضو هیئت مدیره انجمن مهندسی دریای کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص قابلیت صنعت دریایی اظهار داشت: در کشور ما پتانسیل ساخت انواع شناور وجود دارد، حدود 50 کشتی‌سازی در حال ساخت انواع شناورهای بزرگ و کوچک هستند که  14 کشتی‌سازی بزرگ اعم از دولتی و خصوصی و مابقی کشتی‌سازی‌های متوسط و کوچک‌اند.

وی افزود: مشتریان این کشتی‌سازی‌ها اغلب شرکت‌های نفتی، سازمان بنادر و کشتی‌رانی‌ها هستند که در چند سال گذشته با تحریم‌های موجود سفارش ساخت جدیدی شکل نگرفته است.

مسعود زاده در ادامه گفت: کشتی‌سازی‌ها را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد، شناورهای بزرگ که بر اساس تناپ سنجیده می‌شوند و کشورهای چین، کره جنوبی و ژاپن 85 درصد تولیدات جهانی را در این حوزه در اختیار دارند و شناورهای متوسط و کوچک که شناورهای خدماتی هم شناخته می‌شوند.

وی افزود: در بخش یدک‌کش کشور هلند، مسافربری استرالیا، گارد ساحلی ایتالیا و لجستیک دریایی برای سکوهای نفتی کشورهای مالزی و سنگاپور پیشرو در ساخت این نوع شناورها هستند.

وی با اشاره به اینکه در این صنعت پتانسیل پیشرفت و توسعه وجود دارد و ساخت این شناورها لایروب، ماهیگیری، لندینگ کراپ، چند منظوره، تندرو و ... گفت: در بخش یدک‌کش بالغ بر 2 فروند ساخت داشتیم و از مهمترین آن ساخت یدک‌کش با قدرت 16000 هزار اسب بخار در شمال ایران است.

وی اضافه کرد: حتی‌الامکان صادرات این خدمات را هم داریم اما در گذشته بعضی از سفارشات به خارج کشور داده شده و کشورهای خارجی در قبال این سفارشات به شناورها فاینانس هم داده‌اند.

وی در پایان تصریح کرد: صنعت دریایی در کشور، جذب گردشگری و شیلات تاثیر بسزایی دارد، حمایت و اعتماد در این صنعت می‌تواند باعث رشد و شکوفایی در حوزه‌های مرتبط  شود.

انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.