سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساخت «لامبورگینی» وطنی در مشهد+ تصاویر

آقای ریحانی سازنده ماشین "لامبورگینی" مشهدی مشکلی با کپی‌کاری‌هایش ندارد و اتفاقا معتقد است کپی سازی یک صنعت است و کسی که کپی سازی می‌کند، می شود صنعت کار!

به گزارش  گروه  وبگردی باشگاه خبرنگاران  و به نقل از فارس؛ ساعت ۶ عصر ماشین را جلوی کارگاه ساده آقای ریحانی پارک می‌کنم و بلافاصله با او و پسرش مواجه می‌شوم. پسربچه ۹ ساله‌ای که پدر معتقد است کار اصلی ساخت ماشین را او انجام داده است! سر صحبت را هم اول او باز می‌کند و از نحوه ساخت ماشین می‌گوید. «ایلیا» آنقدر جدی و فنی از مراحل ساخت لامبورگینی می‌گوید تا کم‌کم باورم بشود که حرف‌های پدر تعارف نیست؛ پسر هم به اندازه پدر برای ساخت این ماشین عرق ریخته است!

از کودکی به خودرو علاقه داشتم

محمدرضا ریحانی ۴۴ ساله است و در رشته مهندسی برق تحصیل کرده. چند سالی می‌شود که  ازدواج کرده و صاحب یک پسر و دو دختر است. وقتی از او می پرسم چه شد که به فکر ساختن لامبورگینی وطنی افتادید، می‌گوید: «همیشه از کودکی به ساخت خودرو علاقه داشته‌ام.» آقای ریحانی یک سال و نیم پیش شروع به ساخت لامبورگینی‌اش کرده و وقتی می گویم چرا لامبورگینی؟ جواب می‌دهد: «وقتی پروژه‌‌ای را شروع می‌کنم و حالا که دارم زحمتش را می‌کشم، دلم می خواهد بهترین نوعش را انتخاب کنم و به نظرم لامبورگینی بهترین بود و از نظر اقتصادی بدنه‌اش به شکلی است که اگر بخواهم بازتولیدش هم بکنم برایم سود دارد.» وقتی بدانی لامبورگینی با پلاک موقت برای صاحبش چیزی حدود ۲ میلیارد تومان آب می خورد، جواب آقای ریحانی معنای بهتری پیدا می کند.

هر نوع دستگاهی را می‌توانم بسازم

تقریبا ۲ماهی می‌شود که کارش تمام شده. قبل‌ترها از این کارها زیاده می کرده است. مدت ۴ سال در کار ساخت دوچرخه بوده و دوچرخه‌های دنده‌ای و کمک‌دار تاشو و موتوردار ساخته است: «خیلی دستگاه‌ها را ساخته‌ام. دستگاه تراش، دستگاه کوره رنگ، دستگاه پرس هیدرولیک، ربات ساخت جوشکاری و...همه را خودم می سازم.» بعد هم مدتی در کار ساخت ماشین آلات صنعتی بوده. آقای ریحانی مدعی است هرنوع دستگاهی را می تواند بسازد؛ اما با وجود امکانات بهتر کارهای بزرگ‌تری می تواند انجام بدهد: «درکارگاهی که دارم فضا مناسب نیست باید کارگاه بزرگ‌تری بگیرم و به فکر یک کارگاه بزرگ‌تر هستم.» بعد هم مشغول ساخت ماشین‌های صنعتی شده و دست آخر هم علاقه زیاد، او را به سمت ساخت خودرو کشیده است.

 
لامبورگینی را به خاطر پسرم ساختم

درست است که او علاقه زیادی به ماشین دارد؛ اما ایده ساخت مدل لامبورگینی را پسرش ایلیا به او داده است. ایلیا علاقه زیادی به لامبورگینی دارد. آقای ریحانی می‌گوید: «بیشتر به خاطر پسرم آن را ساختم.» در آینده هم می‌خواهد  تعدادی از این ماشین تولید کند و بعد به سراغ کارهای جدیدتری برود و از کارهای جدید تر و بهتر، نمونه سازی کند.

کپی‌سازی یک صنعت است

آقای ریحانی مشکلی با کپی‌کاری‌هایش ندارد و اتفاقا معتقد است کپی سازی یک صنعت است و کسی که کپی سازی می‌کند، می شود صنعت کار! او می گوید: «خود ژاپن زمانی  موتورهای ایتالیایی و ماشین‌های آمریکایی را کپی می کرده و بعد به این حد رسیده یا مثلا همین چین! شما می‌دانید که چین یکی از بزرگترین کپی کاران است؟ اما به چین هم می گویند کشور صنعتی! درصورتی که کارشان کپی است. البته هر ماشینی باید اول قالب و بدنه ‌اش طراحی و ساخته شود و امکانات خاصی می‌خواهد؛ اما من روش خاصی را ابداع کرده ام که هر ماشینی را به راحتی می‌توان تولید کرد. اما نمی‌توانم بگویم! البته شاید جای دیگر کسی این کار را کرده باشد؛ اما من اطلاعی ندارم.» درست است که این ماشین از لحاظ ظاهری خود لامبورگینی است؛ اما از لحاظ فنی با آن تفاوت دارد. لامبورگینی ۱۲ سیلندر است و ۴۰۰ کیلومتر سرعت دارد؛ اما این ماشین ۸ سیلندری است و تنها ۲۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارد.

فقط با ۱۵۰ میلیون لامبورگینی ساختم

اگر کسی بخواهد در ایران لامبورگینی وارد کند و بتواند پلاک موقت آن را به پلاک دائمی تبدیل کند، نزدیک ۸ میلیارد تومان هزینه‌اش می‌شود؛ اما آقای ریحانی با کمتر از ۱۵۰ میلیون تومان آن را ساخته است: «در ساخت یک هزینه مالی داریم و یک زمانی که برای من یک سال و نیم طول کشید؛ یعنی تمام کارهایم را کنار گذاشتم و به ساخت این ماشین چسبیدم!» آقای ریحانی موفق شده هزینه ساخت را خیلی پایین بیاورد و این را یک موفقیت بزرگ می‌داند. به نظر او می شود خیلی ارزان‌تر هم این دست ماشین ها را تولید کرد.

لامبورگینی را از روی چند تا عکس ساختم

برای ثبت این ماشین به پارک فناوری رفته؛ اما استقبال خاصی از او نکرده‌اند به خاطر اینکه گفته‌اند کارش اختراع محسوب نمی‌شود و کپی است؛ اما او اعتقاد دارد کپی کاری دوحالت دارد: «زمانی یک ماشین وجود دارد و یک گروه متخصص آن را دقیقا بازسازی می‌کنند و قطعه به قطعه آن را می‌سازند؛ اما حالت دیگرش موتور و شاسی ماشین است و بدنه تغییر می‌کند؛ مثلا موتور این ماشین موتور بیوک است؛ اما من قالب بدنه لامبورگینی را فقط از روی چند تا عکس درست کرده‌ام.»

 
اجرای طرح اولیه لامبورگینی با گِل!

آقای ریحانی از این ناراحت است که شرکت های خودروسازی استقبال خاصی از کارش نکرده‌اند. او به کانون مخترعین دانشگاه فردوسی مشهد هم رفته؛ اما برای کارش ارزشی قائل نشده‌اند و نظرشان این است که این کار اختراع و فناوری جدیدی به حساب نمی‌آید؛ گرچه او فکر می‌کند که سایپا و ایران خودرو هم اینچنین دستگاهی را ندارند که ماکت یک ماشین را بسازند. ماکتی که او اول طرح ‌آن را با گِل زده و بعد هم با گچ و کامپوزیت قالب ریزی کرده است.

هیچ کس از من حمایت نکرد

آقای ریحانی مسیر سختی را آمده وتوی کار ناامید هم شده؛ اما وقتی با استقبال بعضی از بازدیدکنندگانش مواجه می‌شود و تشویق هایشان را می‌بیند، دوباره امیدوار می‌شود و حتی ایده می‌گیرد تا کار را به پایان برساند. خودش می گوید :«هرکس به اینجا آمده تعجب می‌کرده که چطور در یک کارگاه ساده با امکانات کم توانسته‌ام این کار را به پایان برسانم.»
مثل هر تولیدکننده‌ای آقای ریحانی هم دلش می خواسته حمایتش کنند تا با کیفیت بهتری کارش را به انجام می‌رسانده، خط تولید راه می‌انداخته و استانداردهای بهتری را رعایت می کرده و هنوز هم امیدوار است که این کار شدنی بشود. می‌گوید: «من انتظار داشتم حداقل یک مدرک افتخاری به من می‌دادند تا لااقل تشویقی برای دیگران باشد و ایده‌ای باشد برای کسانی که می خواهند وارد این فضا بشوند و جنبه مثبتی برایشان داشته باشد.» با همه این گلایه‌ها، آقای ریحانی از کسانی که او را حمایت کرده‌اند، تشکر می‌کند و در جای جای مصاحبه از من می‌خواهد که از اسپانسر او هم یادی بکنم!

نمایشگاه بین‌المللی خودرو و رونمایی از لامبورگینی‌ ایرانی

آقای ریحانی هنوز هم پرانرژی و فعال است و یک لحظه هم در کارگاهش نمی‌نشیند. پسرش ایلیا هم با اینکه دانش آموز دبستانی است؛ اما اطلاعات خیلی خوبی در حوزه فنی دارد و همراه پدر در گارگاه مشغول است. حالا نمایشگاه بین اللملی مشهد در بخش خودرو یک غرفه رایگان در اختیارش قرار داده تا با افتتاح آن، ماشین را به نمایش عمومی بگذارند. این نمایشگاه ۵۰ روز دیگر در مشهد آغاز به کار خواهد کرد.
محمد رضا ریحانی قصد دارد ۱۶ شهریور سفری را از مشهد به بندرعباس آغاز کند. او می خواهد ۳۰ شهریور روز جهانی صلح، لامبورگینی پرشین گلفش را که نشان‌دهنده توانمندی ایرانی است به خلیج همیشگی فارس برساند و وقتی می‌پرسم چرا اسم ماشین را لامبورگینی پرشین گلف گذاشته اید؟ با لبخندی از سر شوق می‌گوید: «عرق ملی!»

خودروی لامبورگینی آونتادور به تعداد ۶۰۰ عدد در کل دنیا ساخته شده و نمونه ساخته شده توسط آقای ریحانی در حال حاضر به عنوان نمونه با موتور ۸ سیلندر ۲۲۰ اسب بخار با طراحی گیر بکس خود سازنده قابلیت حرکت و مانورهای اساسی رانندگی را دارد و بر اساس اطلاعات ارایه شده قابلیت نسب دو موتور ۸ سیلندر بر روی این خودرو وجود دارد.

گفتنی است این خودرو که (lamborghini persian gulf) نام گذاری شده است قرار است به صورت نمایشی با همکاری شرکت ایرانی دادمهر به عنوان سفیر صلح ایران از شمال کشور تا خلیج فارس با شعار صلح جهانی مسیر مختلفی را از شهر های مختلف کشور طی نماید.























انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۳:۱۱ ۲۳ مهر ۱۳۹۴
شما کپی کردین و این یک صنعت نیست.اگه یک طرح جدید میزدید بهتر از کپی بود.
مسعود
۲۳:۳۳ ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
شما باید مدیر صنایع خودرو سازی ایران شی...ایول
حسین
۱۲:۳۱ ۲۸ تير ۱۳۹۴
واقعا کارت درسته
امیر
۲۱:۲۶ ۱۸ تير ۱۳۹۴
خدا قوت
اصلا نیازی به حمایت این مسولین نداری
خودت میتونی بازار خوبی واسه محصولت بسازی و بفروشیش
امین
۰۵:۴۶ ۱۸ تير ۱۳۹۴
یا حسین.یعنی واقعا راسنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
امین
۰۵:۴۶ ۱۸ تير ۱۳۹۴
یا حسین.یعنی واقعا راسنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۲۱:۳۲ ۱۷ تير ۱۳۹۴
وقتی یک نفر بدون امکانات همچنین ماشینی طراحی میکنه قطعا شرکت های خودرو ساز هم میتونن ولی انجام نمیدن کاش یکی مثل اقای ریحانی مسول این شرکت های خودرو ساز بود
ناشناس
۰۲:۰۵ ۱۷ تير ۱۳۹۴
فقط یه نفر پولدار گیر بیاد حمایت کنه به جای لامبورگینی یه اتاق جدید طراحی بشه بایه موتور گیربکس قوی اینطوری ایران هم تو کشورهای پیشرفته سری تو سرها در میاره
حسین
۱۵:۵۵ ۱۶ تير ۱۳۹۴
باید به تولید انبوه برسه
میثم
۱۸:۵۸ ۱۵ تير ۱۳۹۴
آفرین مرد
علی اهل دل
۱۴:۵۰ ۱۵ تير ۱۳۹۴
آفرین به این اراده قوی. حالا اگه همین ماشین رو بخوان توی ایران خودرو و سایپا درست کنن 3 میلیارد از مردم بدبخت میگیرن. تازه طرف شانس بیاره سنسور برف پاک کنش رو از روش بر ندارن !
یزدانی
۱۳:۵۷ ۱۵ تير ۱۳۹۴
پرچم مــِشــَد بالایه ها...!! فـِـقـَط مــِشــَد...!
پیمان
۱۳:۱۳ ۱۵ تير ۱۳۹۴
آفرین به این انگیزه و امید و پشتکار
reza
۱۲:۵۴ ۱۵ تير ۱۳۹۴
با سلام و درود شما مایه افتخار هستی دوست عزیز ! اگر جای تعریف نباشد بنده از شاگردان کوچک شما هستم و دست به کارهای کوچکتر در ساخت دارم . احسن الله
مهدی
۱۲:۱۶ ۱۵ تير ۱۳۹۴
دقت کردین انگاری تو کاپوتش ضبط و باند گذاشته یعنی موتور داره؟ راه میره؟ یا مدل صافکاری لامبورگینیه؟ شایدم ما وارد نیستیم
ناشناس
۱۱:۴۴ ۱۵ تير ۱۳۹۴
من موندم این پراید بار چیه میزارن میاد خیابون
ای مدیر عامل سایپا خدا لعنتت کنه
خودت سوار همین اشغال میشی میای خیابون؟
دیروز ی لگد زدم انگار این لعنتی با جرثقیل تصادف کرده
فقط دنبال ابروریزی هستین
خب نمیتونی نساز ولی این اشغالاروهم نده به خورد مردم
اسماعیل رزم آساروزنامه نگارومشاورمدیرمسئول مجله گزارش
۱۱:۲۳ ۱۵ تير ۱۳۹۴
تشویقش کنید بگذارید مثل مرحوم احمد وآقای محمودخیامی که کارشان را ازمشهدآغازودرتهران کارخانه ایران ناسیونال را یا 15 هزارکارگربه وجودآوردند ایشان هم رشدکند وافتخاردیگری به افتخارات خراسانیها بیافزاید
امین
۰۶:۰۳ ۱۵ تير ۱۳۹۴
یعنی بعضی از این مسولین واقعا خودشونو به خوا ب می زنن بابا به داداین سرمایه بزرگ برسین
Sajjad fahimi
۰۵:۱۶ ۱۵ تير ۱۳۹۴
آقاي ريحاني عزيز همشهريه گل و عزيزم خوش حالم كه اميدت را از دست ندادي،اينجا ايران است واين بي اعتنايي ها طبيعي است،قدم هايت را محكم تَر بردار(موفق باشي)
ناصر
۲۲:۳۳ ۱۴ تير ۱۳۹۴
درد وبلاگ ت بخوره تو سر ایران خودرو و سایپا با مونتاژ این آشغالها آبرو برای ما نگذاشتن
رضا
۲۰:۳۳ ۱۴ تير ۱۳۹۴
چه فایده این که اصلا پلاک نمیشه تا تو خیابونا حرکت کنه شما 150 میلیونت بیخود از جیبت رفته یاهاش یه کمری میخریدی و حالشو میکردی به جای این که یه ماشین با ظاهر لامبو و موتور ماشینهای داخلی خودمون بسازی .
مسعود
۱۹:۵۴ ۱۴ تير ۱۳۹۴
ایولا داری مهندس.
دمت گرم
اسماعیل زاده
۱۹:۲۸ ۱۴ تير ۱۳۹۴
ایشون باید در برنامه پاییش دعوت شوند والگویی باشند برای جوانان بیکار
ناشناس
۱۹:۰۳ ۱۴ تير ۱۳۹۴
ايران خودرو خيلي هنر كرده پرايد را برش داده كرده وانت معلومه كه چشم ديدن لامبورگيني را نداره اون سازنده اش يه مكانيك
AMIR KARAMI
۱۶:۲۴ ۱۴ تير ۱۳۹۴
انصافا خسته نشدین خودتون از بس پراید پژو تولید کردین؟
پسر همه صاحب کارخونه های خودرو سازی یا پورش دارن. یا شاسی بلند. بعد حقه ماست این ماشینارو سوار شیم؟آقا دمت گرم ایشالله به تولید انبوه دست پیدا کنین. و قیمت 150 تومنیشو نکنین 600 تومن. مرسی
علی
۱۶:۲۳ ۱۴ تير ۱۳۹۴
واقعا عالیه . ولی حیف مسءول قدر شناس پیدا نمیشود.....
قاسم دهقان
۱۶:۰۲ ۱۴ تير ۱۳۹۴
احسنت بر شیر مرد ...جناب ریحانی تلاش بیشتر کن به کوری چشم ایران خودرو و شرکت
سايپا بی عرضه با این خودرو های آشغالشون
فرزاد نره ئی
۱۵:۵۶ ۱۴ تير ۱۳۹۴
خدا قوت به شما و پسرتان.ایده خوبی است.
اگر توان مالی داشتم در کار شما سرمایه گذاری می کردم.
محمد
۱۵:۴۸ ۱۴ تير ۱۳۹۴
داداش دمت گرم خیلی مردی.کار شما اگه صد در صد هم کپی باشه بازهم ارزش داره.خداییش فکرشو بکنید به امثال اقای ریحانی امکانات بدن چه اتفاقی میفته.
علی
۱۵:۳۱ ۱۴ تير ۱۳۹۴
میگم حالا مثل پراید حرکت میکنه یا نه نمایشیه
احسان مهاجریاح
۱۵:۰۴ ۱۴ تير ۱۳۹۴
خدا قوت جناب ریحانی
روزهای خوب با سلامتی و پول،،حق مسلم همه هست،،مخصوصا کسیکه برای بدست آوردنش حرکت میکند،،،،،همیشه عقاب باشد
رضا تولایی
۱۵:۰۴ ۱۴ تير ۱۳۹۴
من به شما هموطن عزیز افتخار میکنم
ناشناس
۱۴:۵۹ ۱۴ تير ۱۳۹۴
Wowwwwwwwwwwwwwwww نه بائو هستم
ناشناس
۱۴:۴۰ ۱۴ تير ۱۳۹۴
حالا قیمتش چنده؟از نمونه خارجیش ارزان تره یا نه؟
ابوالفضل
۱۴:۳۹ ۱۴ تير ۱۳۹۴
ایول داداش دمت گرم پوز خودرو سازای داخلی رو زدی
میرجواد
۱۴:۳۵ ۱۴ تير ۱۳۹۴
ما شا الله به این مرد
بهزاد
۱۴:۳۵ ۱۴ تير ۱۳۹۴
ای ول هم دارد .اقای روحانی این یعنی اقتصاد مقاومتی
الهام
۱۴:۳۳ ۱۴ تير ۱۳۹۴
مگه میشه
مگه داریم...
ناشناس
۱۶:۲۷ ۱۴ تير ۱۳۹۴
مگه میشه
مگه داریم...
بابا اینجا ایران . کشور اختلاس و واردات از چین
کشور مدیریت های بی نظیر مسئولانش
علی
۱۴:۳۱ ۱۴ تير ۱۳۹۴
مگه میشه، مگه داریم
فراز
۱۴:۳۰ ۱۴ تير ۱۳۹۴
واقعا عالیه !
ولی مهمترین قسمت طراحی خوردو طراحی موتوری هست.
ای کاش یه نفر پیدا میشد موتور طراحی میکرد!
علی
۱۴:۲۰ ۱۴ تير ۱۳۹۴
Wowwwwwwwwwwwwwwww
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۴ تير ۱۳۹۴
آفرین ، تو اینترنت نمونه کارتو بزار شرکت های خارجی رو هوا میبرنت ، بعد چند سال دیگه همین شرکت های پراید !!! داخلی کاراتونو چند برابر میخرن اونموقع احترام زیادی بهتون میزارن چون سودشون تو این کاره ، اونموقع به شما میگن عرق ملی نداری رفتی خارج ، خودشون ولی نهایت دوستار کشورن...
مصطفی
۱۹:۰۱ ۱۵ تير ۱۳۹۴
خداییش حرفات لایک دارن ولی کو عمل
امید
۱۲:۰۶ ۱۴ تير ۱۳۹۴
ماشالاااااااااااااااااااااااااااااااا.صنایع خودرو سازی ایران از این نیروهای خبره استفاده کنین یکم تغییر بدین تو محصولاتتون.یکم از این شهروند ایرانی یاد بگیرین محض رضای خدا
کرامت بیاتی
۱۱:۵۱ ۱۴ تير ۱۳۹۴
واقعا گلی به جمالت . مسئولین ببینید ، بیندیشید
ناشناس
۱۱:۳۰ ۱۴ تير ۱۳۹۴
آفرین خداوند متعال به شما توفیق روز افزون دهد نا امید مشو اعتمادت به خدا باشد موفق خواهی شد
ناشناس
۱۰:۱۰ ۱۴ تير ۱۳۹۴
بارک الله ... احسنت ...
محمد
۰۹:۵۶ ۱۴ تير ۱۳۹۴
دمت گرم ولی حیف که ما به پراید علاقه خاصی داریم والا
مهدی
۰۸:۳۰ ۱۴ تير ۱۳۹۴
آفرین به این هنر و ذوق و سلیقه
متاسفم که توسط هیچ حا حمایت نشده
بعد میگن چرا فرار مغزها
احمدی
۰۸:۰۳ ۱۴ تير ۱۳۹۴
واقعا خسته نباشید اینجور کسان لایق مدیریت شرکتهای خودروسازی هستند
ناشناس
۱۶:۲۷ ۱۴ تير ۱۳۹۴
مگه میشه
مگه داریم...
رضا
۲۲:۰۰ ۱۶ تير ۱۳۹۴
قابل توجه خودرو سازای داخلی که یه ذره خلاقیت تو تولیداتشون دیده نمیشه
دست مریضا اقای ریحانی