سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یادداشت/ مولاوردی

خروج از بحران جمعیتی

معاون امور زنان رئیس جمهور گفت: در سال های اخیر بنا به دلایل متعدد از جمله تحولات اجتماعی، اقتصادی و سیاست‌های جمعیتی سابق با مشکل کاهش نرخ فرزندآوری در کشور مواجه شده ایم. مشکلی که به اذعان بسیاری از جمعیت شناسان ممکن است زمینه ساز بروز بحران‌های جمعیتی در آینده شود

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، در سال‌های اخیر بنا به دلایل متعدد از جمله تحولات اجتماعی، اقتصادی و سیاست‌های جمعیتی سابق با مشکل کاهش نرخ فرزندآوری در کشور مواجه شده‌ایم. مشکلی که به اذعان بسیاری از جمعیت شناسان ممکن است زمینه ساز بروز بحران‌های جمعیتی در آینده شود.

کاهش نرخ فرزندآوری بیش از پیش کشور را با بحران سالخوردگی مواجه و جمعیت جوان را به جمعیتی سالخورده و آسیب‌پذیر تبدیل خواهد کرد. جمعیتی فاقد نیروی کار مولد که برای کشوری درحال توسعه به معنی از دست دادن فرصت آینده و پیشرفت است.

از منظری دیگر تاخیر در ازدواج و تمایل نداشتن به فرزندآوری بنیان خانواده را سست و جدایی‌ها را آسان می‌کند. با این اوصاف و با توجه به بحران جمعیتی پیش رو، زوج‌های جوانی نیز هستند که با وجود تمایل به فرزندآوری با مشکل ناباروری و هزینه‌های سنگین درمان روبه رو هستند.

در شرایطی که ناباروری به مشکلی برای 20درصد از زوج‌های جوان و در سن باروری تبدیل شده است و هزینه‌های سرسام آور درمان ناباروری بسیاری از زوج‌های نابارور را از ادامه درمان باز می دارد، جا دارد با در نظر گرفتن تسهیلات برای حل مشکل ناباروری برای فرزندآوری زوج‌هایی که خود مشتاق فرزندآوری هستند اقدام کرد و بخش عمده‌ای از مشکلات آینده کشور در بحث جمعیت را از پیش رو برداشت.

برای افزایش جمعیت راهکارهای متعددی وجود دارد که البته یکی از آن‌ها کاهش نرخ ناباروری و درمان زوج‌های نابارور است که در سیاست‌های کلی جمعیتی نیز به آنها اشاره شده است.

موضوع درمان زوج‌های نابارور و تاثیر آن در حل بخش عمده‌ای ازمشکلات جمعیتی پیش رو، موضوعی است که به صورت تیزبینانه در سیاست‌های کلی جمعیت به آن پرداخته و تاکید شده است.

 هم اکنون بر اساس بررسی‌های صورت گرفته 20 درصد از زوج ها با مشکل ناباروری دست به گریبان‌اند و با وجود تاکید سیاست‌های کلی جمعیت بر حل مشکل ناباروری توسط دستگاه های مسئول، تاکنون گزارشی از میزان عملکرد دستگاه ها در دسترس نیست.

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در تمامی سفرهای استانی مشکلات زوج های نابارور را گردآوری می کند و با انتقال مشکلات به شخص رئیس جمهور، پیگیر حل مشکلات است. درمان زوج های نابارور باید درکنار اقداماتی مانند کاهش مرگ و میرهای ناشی از سوانح جاده ای، آلودگی هوا و سرطان جا بازکند. چراکه بی شک با حل این مشکل بخش عمده ای از مشکلات کشور در زمینه بحران جمعیتی برطرف خواهد شد.

 شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۵۶ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
وقتی نمتونید همین جونها روبراش کارایجادکنید ونمیتونندازدواج کنند برا چی اصلا بچه داربشن که بچشونم به اینده پدرمادرشون دچاربشه؟!!!شما ک نمیتونید واسه جونهای مملکت کارایجادکنید دیگه دم از جامعه سالمندوکاهش باوری نگید چون به شما ربطی نداره ربطش وقتی ب شما مربوطه که یه کاری برا جونها کرده باشید وگرنه برای همونایی ک کارایجادکردید ازشون بچه وازدواج بخواهید!!!