سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بحران مالی یونان ارزش یورو را کاهش داد

عمیق‌تر شدن بحران مالی یونان موجب سقوط 2 درصدی ارزش یورو در بازارهای آسیایی شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  رویترز؛ بهای یورو در معاملات صبح امروز بازارهای آسیایی به کمتر از ۱.۱ دلار رسید که کاهشی 2 درصدی را نشان می‌دهد.

این در حالیست ‌که دولت یونان با عمیق‌ترین بحران مالی تاریخ این کشور مواجه شده است و احتمال کنار گذاشتن واحد پول اروپا – یورو – در یونان بیش از هر زمان دیگری قوت گرفته است. آتن برای غلبه بر بحران اقتصادی تدابیری مانند "کنترل سرمایه" را در پیش گرفته است و " الکسیس سیپراس،" نخست وزیر یونان، نیز با تعطیلی موقت تمام بانکها در این کشور موافقت کرد.

با آغاز فعالیت بازارهای آسیایی امروز صبح، ارزش یورو به ۱.۰۹۵۲ دلار سقوط کرد. ارزش پیشین یورو در معاملات روز جمعه بازار نیویورک ۱.۱۱۶۰ دلار اعلام شده بود. البته در توکیو یورو در اواسط صبح کمی افزایش بها نشان داده است. بهای ین ژاپن نیز در مقابل یورو و دلار افزایش یافت. 

"سیپراس" خواستار برگزاری همه‌پرسی برنامه اصلاحات اقتصادی در مقابل کمک مالی ‌یونان شده است و زمان آن را 5 ژوئیه (14 تیر) پیشنهاد کرد. خبرگزاری فرانسه این اقدام نخست وزیر یونان را موجب حیرت سران اروپایی دانست. آتن از هفته جدید میلادی تدابیری مانند "کنترل سرمایه" را به اجرا در می‌آورد. به موجب این طرح، بانک‌ها تعطیل شده‌اند و محدودیت دریافت پول نقد از خودپردازها به ۶۰ یورو در روز کاهش یافته است. 
اجرای طرح "کنترل سرمایه" احتمالا تا چند ماه آینده نیز ادامه خواهد داشت. وزیران کشورهای حوزه یورو، روز گذشته تصمیم گرفتند از دادن وامی دیگر به آتن خودداری کنند. وزير دارايی هلند اعلام کرد این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که دولت يونان، آخرين پيشنهادهای اعتباردهندگان بين‌المللی را رد کرد.

در این شرایط بهای جهانی طلا به هزار و 181 دلار و 40 سنت در هر اونس افزایش یافت؛ اما بهای نفت خام برنت با 1.2 درصد کاهش به 62 دلار و 53 سنت در هر بشکه رسید.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.