سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه؛

نگاهی به‌ محوطه پارتی بيستون

محوطه موسوم به دامنه پارتی بیستون در دامنه کوهی به همین نام در حد فاصل شهر امروزی بیستون و نقش برجسته و کتیبه داریوش هخامنشی و در حاشیه غربی دشت بیستون‌ واقع شده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران  این محوطه  بطور تقریبی دارای گستره ای شمالی – جنوبی با وسعتی در حدود 45 تا 50 هکتار است.

اين محوطه در سالهاي مختلف كاوش شد كه حاصل تمامی این پژوهش­ها کشف مقادیر فراوانی آثار فرهنگی دورۀ اشکانی در محوطه بود و در تمامی این پژوهش­ها، آثار و بقایای مهمی از دوره اشکانی آشکار گردیده است.

علاوه بر این، شواهد مهم دیگری چون مجسمه هرکول، نیایشگاه پارتی، نقش برجسته مهرداد دوم، گودرز سوم و بلاش چهارم همگی به اهمیت و اعتبار این محوطه در دوره اشکانی اشاره دارند.

با توجه به اعتبار یافته­ های باستان­شناختی و مدارک تاریخی و اهمیت ویژه محوطه پارتی بیستون در حاشیه شاهراه ارتباطی غرب و شرق در دوره اشکانی، این شهر یکی از محوطه های ارزشمند منطقه بیستون و غرب ایران به شمار می­ رود.

با استناد به چنین مدارکی با انجام مطالعات هدفمند و پژوهش­های دامنه­‌دار می‌­توان آگاهی­‌های ارزشمندی را دربارۀ استقرار دورۀ اشکانی محوطه به دست آورد.


انتهای پیام/د 


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.