سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نورایی در گفت‌و‌گوی اختصاصی با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد:

مطالعات مدیریت بحران منطقه18 در بافت های فرسوده جنوب غرب پایتخت

دبیر و جانشین شهردار در ستاد مدیریت بحران منطقه18 گفت: با انجام مطالعات در مناطق 22گانه شهر تهران و با توجه به طرح جامع شهر تهران، بافت های فرسوده به عنوان محدوده های آسیب پذیر شهر در برابر مخاطرات طبیعی به ویژه زلزله تعریف شده که نیازمند برنامه ریزی و مداخله هماهنگ برای ساماندهی این نقاط است.

حمیدرضا نورایی دبیر و جانشین شهردار در ستاد مدیریت بحران منطقه18 در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه با پذیرش تعریف طرح مطالعات مدیریت بحران شاخص ناپایداری به تنهایی می تواند معیار شناسایی بافت های فرسوده باشد اظهار کرد: دو معیار ریزدانگی و نفوذ ناپذیری به تنهایی نمی تواند معرف فرسودگی باشد و تنها برای بخش گونه های کالبدی، بافت های فرسوده می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: بنابراین از موارد مهمی که باید مدنظر قرار گیرد تدعین و تعریف فرسودگی و خروج از تضاد موجود در نحوه مواجهه بافت های ناپایدار و غیر ایمن و تعریف بافت های فرسوده است.
دبیر ستاد مدیریت بحران منطقه18 تصریح کرد: پهنه جنوب غرب پایتخت دارای طیفی از بافت های تاریخی، میانی، حاشیه ای، اسکان های غیر رسمی و ادوار مختلف است.

نورایی افزود: ساکنان این بافت ها عمدتا کم درآمد بوده و توزیع نابرابر فرصت ها که زمینه شناختی و لوازم پی در پی آثار آن را تشدید می کند شانس کمتری برای جلب مشارکت به منظور نوسازی هرچه سریعتر بافت های فرسوده را دارند.

وی تاکید کرد: شناسایی بافت های فرسوده به تناسب نارسایی های آنها با شاخص های متفاوتی می توانند صورت بگیرد و باید شاخص ناپایداری، نفوذناپذیری و ریزدانگی را برای تشخیص بافت های فرسوده مدنظر قرار گرفت.

دبیر ستاد مدیریت بحران منطقه18 مطرح کرد: براساس سناریوی فرضی زلزله و تعیین میزان خسارت وارده بر محلات مسکونی به این ضرورت که هنگام بروز زلزله چه میزان خسارتی وارد می شود با انجام دوره های آموزشی و مانورهای زلزله شهروندان برای مقابله با بحران های طبیعی آماده می شوند.

وی در پایان گفت: نظارت بر ساخت و سازها و انجام راهکارهای مقابله با بحران،‌ استقرار جایگاه های اسکان اضطراری در بوستان‌ها،‌تامین امکانات رفاهی،‌معیشتی و نیازهای اولیه هنگام بحران، مشخص کردن نقاط بحران زا و بحران زدا و محلات امن و غیر امنیتی از اقدامات دیگر ستاد مدیریت بحران منطقه18 برای مقابله با بحران های طبیعی به ویژه زلزله است.

انتهای پیام/ 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.