سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قزوین؛

جهیزیه سنگینی که پشت خانواده را خم کرد

امروز توی را ه برگشت به خونه با خانمی آشنا شدم که با دست و دلی پر ازبازار برمی گشت سر صحبت رو که باز کردم از گرونی جهیزیه و.....

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از قزوین؛ امروزتوی را ه برگشت  به خونه  با خانمی آشنا شدم که با دست و دلی پر از بازار برمی گشت سر صحبت رو که باز کردم از گرونی جهیزیه و اجباری که در خرید اونها وجود داشت گفت: اگه نباشه پیش فامیل آبرومون میره.

خانم دیگه ای هم ، از قدیما می گفت که ازدواج به این دشواری نبود و جهیزیه عروس با چند تیکه وسایل ضروری اماده می شد مثل وسایل چای شامل سماور، دوست کامی یا همان استکان کمرباریک خودمان، جام، سینی، زیر جام، گیره استکان، سوزنی وظروف مسی  در عرض چند روز عروس و داماد به خونه خودشون می رفتند  اما امروز مشکلات زیاد شده که بیشتر اون ناشی از چشم و هم چشمیه .

اما یه خانم دیگه می گفت همه اینها بستگی به خود آدم داره  بعضی ها هم هستند که به دور از همه این چشم و هم چشمی ها سر زندگیشون رفتند و الآن هم زندگی خوبی دارند.

*جهیزیه مانعی برای آغاز زندگی

احمد عسگری جامعه شناس در این باره گفت: این روزها و در شرایطی که بیشتر خانواده ها شرایط متوسطی دارند، فراهم کردن هزینه های جهیزیه، خود از موانع ازدواج به حساب می آید.

این استاد دانشگاه  اضافه کرد : برخی خانواده هاحاضر به پذیرش عروس بدون جهیزیه و اصولا خواستگاری از دختری که ممکنه جهیزیه نداشته باشد ، نیستند وافزایش انتظارات و چشم و هم چشمی به مانعی جدی برای آغاز زندگی جوانها تبدیل شده است.

به گفته ی عسگری رقابت های کاذب، چشم و هم چشمی ، فخرفروشی، خودنمایی و رسم و رسومات پرهزینه، باعث شده در اقلام جهیزیه از لوازم ضروری و غیرضروری و تجملی فراتربره و در بین برخی خانواده ها بحث و جدل بر سر مارک کالاهای تهیه شده برای جهیزیه بالا بگیرد.

زهرا امینی یکی از کسانی است  که  هنوز بعد از 4 سال زندگی مشترک خود را آغاز نکرده است ، و دلیل این تاخیر رو کامل نشدن جهیزیه به خاطر تشریفات و گرانی بیان می کند .

خانم امینی  می گوید : برای خرید همه این لوازم حداقل 50 میلیون تومان پول لازم است که توی این مدت تنها توانسته ام با گرفتن وام از چند جا فقط به اندازه 15 میلیون خرید کنم.

امیر اکبری جامعه شناس می گوید : امروز خانواده داماد و گاه خود دختران انتظار دارند که در آغاز شکل گیری زندگی همه ابزار و لوازم جدید خانه، شامل آنچه که به صورت روزمره استفاده می شود و آنچه که ممکن است در دوران زندگی چند بار بیشتر مورد استفاده قرار نگیرد، به عنوان جهیزیه تهیه شود.

علی کیایی فروشنده لوازم خانگی در این رابطه گفت: همیشه شاهد جر و بحث بین خانواده دختر و پسر یا عروس و داماد هستم که بر سر شکل و مارک اجناس با هم بگو مگو می کنند .

رضا حقیقت جو هم یکی دیگر ازفروشندگان از خریدارانی می گوید : که اجناسی برای جهیزیه  به صورت قسطی بردند اما نتوانستند قسط ها رو به موقع پرداخت کنند . 

*جهیزیه و عوارض دردناک آن

ولی خلخالی استاد جامعه شناس می گوید: تحمیل جهیزیه بر خانواده عروس همیشه عوارض دردناکی داشته که اضطراب و فشار روانی، گرایش به سمت زن سالاری، بالا رفتن سن ازدواج، اسراف، تجمل گرایی و باز کردن محلی برای سوء استفاده فرصت طلبان، از آن جمله است .

*فشار روانی و افزایش سن ازدواج

به گفته این جامعه شناس به محض تولد دختر فشارهایی همچون تامین جهیزیه بر شانه های والدین سنگینی می‌کند که  این فشار روانی بر خانواده هایی که  دختردارند با نزدیکتر شدن سن  ازدواج بیشتر شده  تا جایی که برخی از خانواده ها به دلیل ناتوانی از خرید جهیزیه از ازدواج دختران خود جلوگیری می کنند و موجب افزایش سن ازدواج می شوند. 

خلخالی اضافه کرد: در سال 93 سن ازدواج دختران به 30 سال رسیده است .

*گرایش به سمت زن سالاری و دگرگونی ارزشها

خلخالی گفت : امروزه بسیاری از زندگی های جدید در حالی تشکیل می شود که سهم زنان در تشکیل خانواده بیش از مردان و گاهی هم تمام این سهم مختص زنان است  به همین منظور ، بخشی از امتیازات و وظایف مردان تغییر می کند و از هیبت و صلابت مردانه انها  کاسته می شود و برای بازگرداندن زن و مرد به جایگاهها شان باید در بسیاری از امور عرفی و سنت های رایج جامعه از جمله جهیزیه تجدید نظر کرد. 

*اسراف و تجمل گرایی در جهیزیه

وی اضافه کرد : در مراسم مفصلی که جهیزیه به نمایش گذاشته می شود  به نوعی مهر تایید بر این کار است و این کار باعث خواهد شد که اسراف گرایی افزایش پیدا کند و لذا اگر قرار است اصلاحات جدی در این زمینه انجام داد باید از براندازی همین مراسم شروع کرد. 

*جهیزیه و بازار داغ سوءاستفاده

به گفته ی وی تهیه جهیزیه با رعایت چشم و هم چشمی ها، و خریدهای غیر ضروری و مدگرایی، همیشه بازار داغی را برای کلاهبرداری، گرانفروشی و سوءاستفاده فرصت‌طلبان باز کرده و همواره هزینه های زیادی  برای تهیه لوازم غیر ضروری و بلکه کاملا بلا استفاده از جیب خانواده ها به جیب این افراد فرصت جو می رود.

*دلایل تجملگرایی در ایران

دکتر ربیعی نژاد روانشناس ، نقش رسانه ها رو در افزایش تجملات موثر می داند و می گوید  تبلیغات وسایل گران قیمت در تلویزیون و یا فیلم گرفتن از خا نه های مجلل و تبلیغ آنها، سطح توقعات مردم را بالا برده است.

به گفته ی وی بیشتر فیلم ها و سرالا هایی که در تلویزیون و سینما پخش می شود نمایانگر زندگی های خوب و رو به بالا هستند در صورتی که قشر قابل توجهی از مردم ما زندگی متوسط رو به پایین و ضعیف دارند.

دکتر ربیعی نژاد اضافه کرد: همچنین تبلیغاتی که در تلویزیون انجام می شود افراد شاد در کنار این وسایل گران قیمت هستند، این تداعی را بوجود می آورد اگر در جهیزیه ی دختری این وسایل نباشد، دختر احساس بدبختی خواهد کرد.

این روانشناس افزود: اگر یک فیلم در مسیر رشد و تعالی جامعه قدم برندارد و تنهاباعث سرگرمی مردم شود، نه تنها به فرهنگ جامعه خدمت نکرده است شاید بتوان گفت به آن جفا کرده است.

*چشم و هم چشمی

دکتر ربیعی نژاد یادآور شد:  کسانی که گرفتار کمبودهای روحی و روانی هستند و احساس عقده حقارت و نقص دارند، برای جبران این نقیصه به تجمل گرایی دامن می زنند و با نمایش گذاشتن  زندگی دروغین از طریق تجمل گرایی می کوشند تا حقارت خویش را بپوشانند و خود را بزرگ جلوه دهند. 

*افزایش طلاق

در این میان فراهم شدن ، همه لوازم خانه در حد اعلا ، بدون زحمت عروس و داماد، بگفته برخی از بزرگترها سبب شده که جوانان قدر زندگی را ندانند و با مفهوم تلاش برای فراهم کردن لوازم زندگی آشنا نشوند و به این دلیل با کوچکترین دلخوری راه دادگاه را برای طلاق در پیش بگیرند.

خانم سمیعی یکی از کسانی است که دو ماه پیش طلاق گرفته می گوید : برای شروع زندگی به میزان 80 میلیون جهیزیه تهیه کردم اما باعث خوشبختی من نشد و به علت اعتیاد همسرم مجبور به ترک زندگی شدم .

*پیروی از دین اسلام راه حل نجات از تجملات

حجت الاسلام نوروزی کارشناس مذهبی در پاسخ به این سوال که با توجه به این مشکلات چه باید کرد می گوید: اگر خودمان را پیرو واقعی دین اسلام و اهل بیت (ع) می دانیم باید با الگو گرفتن از سیره زندگی حضرت علی (ع) و فاطمه (س)، ابعاد زندگی را در مسیر توصیه های آن بزرگان قرار دهیم .

وی می گوید:  آموزش و خودشناسی  از مهمترین راهکارهای مهم ازدواج آسان است و اگر زوجین ارزش ازدواج و حیاتی را که خداوند به آنها عطا کرده، بدانند و پیرامون آن به مطالعه بپردازند و مقداری هم از ظواهر مادی دنیا فاصله بگیرند، متوجه می شوند که جهیزیه سنگین موجب خوشبختی نمی شود .

انتهای پیام/ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.