سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز؛

بازگشت شرافتمندانه زندانیان به اجتماع هدف قوه قضاییه

هدف قوه قضاییه با آموزش های دینی و اصلاح و تربیت زندانیان بازگشت شرافتمندانه زندانیان به جامعه است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از شیراز؛ زندان های قبل از انقلاب اسلامی به صورت دژبانی و پلیسی اداره می شود و انواع برخورد های نامناسب با فضایی نامناسب برای افزایش جرم و جنایت وجود داشت 1364 سالی بود که برابر مصوبه مجلس شورای اسلامی سازمان زندان ها سازمانی که مستقل بود اما زیر نظر قوه قضاییه کار خود را شروع کرد.

5 هزار نفر از زندانیان استان زندانیان جرائم خشن هستند و میزان زندانیان استان در مقایسه با سال های گذشته 8 درصد افزایش یافته است.

استان فارس با دارا بودن 19 مرکز پیشگیری از جرم که شامل 15 زندان، 2 بازداشتگاه ،یک اردوگاه بازپروری و دارای یک کانون اصلاح و تربیت ویژه ی افراد زیر 18 سال است که بر اساس تعداد زندان در کشور رتبه اول و از لحاظ جمعیت کیفری بعد از استان های تهران و خراسان رتبه سوم کشور را دارا است.

97 درصد زندانیان استان را مرد تشکیل می دهد که 70 درصد این افراد کسانی هستند که دارای شغل های آزاد هستند و 58 درصد هم متاهل بودند.

از بین زندانیان استان 38 درصد سابقه قاچاق مواد مخدر و 28 درصد از این افراد دارای سابقه ی سرقت هستند.

حیات الغیب مدیر کل زندان های استان فارس با بیان این مطلب که نگاه قوه قضاییه بازگشت شرافتمندانه زندانیان به اجتماع است افزود: ترویج آموزه های دینی،اهدای بسته های فرهنگی شامل قرآن و کتاب ادعیه در بدو ورود به زندان ،مدارس قرآنی درون زندان از جمله فعالیت های تربیتی و اجتماعی سازمان امور زندان ها برای اصلاح زندانیان است.

حیات الغیب در مورد سواد آموزی در زندان ها گفت: حفظ قرآن کریم توسط 805 نفر از زندانیان، کلاس های سواد آموزی اجباری برای زندانیان کاملا بی سواد، آموزش 30 رشته فنی با کمک فنی و حرفه ای کشور و اخذ مدرک توسط 5 هزار و 740 نفر،ورود 806 نفر از زندانیان به دانشگاه به کمک دانشگاه های پیام نور و مراکز آموزشی، ایجاد 17 کتابخانه با 53هزار و 319 عنوان کتاب می توان نام برد.

در جهان میزان 30 الی 35 درصد از زندانیان پس از آزادی به زندان ها بازمیگردند و فضای سرانه زندانیان در جهان 22.5 متر است.

حیات الغیب گفت: میزان بازگشت زندانیان در استان بین 20 الی 25 درصد است که با توجه به فعالیت مشاورین در زندان ها این آمار حتی تا 5 درصد نیز شده است و در مورد سرانه فضای زندانیان که در نظر گرفته ایم چیزی بیش از 12 متر است اما به دلیل کمبود فضا در زندان عادل آباد شیراز این فضا در حال حاضر فقط 8 متر است.

وی افزود: طرح انتقال زندان های درون شهری به خارج از شهر بر اساس مصوبه مجلس در دستور کار قرار گرفته و طرح انتقال زندان عادل آباد شیراز به منطقه ظفر آباد در زمینی به مساحت 200 هکتار نیز در برنامه ششم توسعه قرار گرفته است.

941 نفر از زندانیان استان فارس با بیش از 2 هزار میلیارد ریال بدهی زندانی جرائم مالی هستند که 542 نفر از این افراد به کمک ستاد دیه استان با بیش از 86 میلیار بدهی ازاد شده اند و به آغوش خانواده بازگشتند.

مدیر کل زندان های استان در مورد مرخصی به زندانیان گفت: مرخصی به زندانیان فقط مربوط به زندانیان جرائم غیر خشن هستند که 4 هزار نفر از زندانیان در ایام نوروز از این امکان استفاده کرده اند.

گزارش از علیرضا پرنیان

انتهای پیام/ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.