سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون حقوقی قوه قضاییه:

جمهوری اسلامی ایران احترام خاصی برای اقلیت‌های دینی قائل است

معاون حقوقی قوه قضاییه گفت: جمهوری اسلامی ایران احترام خاصی برای اقلیت‌های دینی قائل است و آن‌ها در پناه قرآن هستند مگر این که بی‌قانونی کنند که مانند سایر مردم با آن‌ها برخورد می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، ذبیح الله خداییان معاون حقوقی قوه قضاییه در نشست بررسی مسائل اقلیت‌های دینی اظهار داشت: امروزه نمی‌توانیم کشوری پیدا کنیم که اتباع آن از یک نژاد و قوم و مذهب خاصی باشند و همه کشورها دارای اقلیت‌های مختلف هستند که دارای حقوق می‌باشند.

وی ادامه داد: متأسفانه در 100 سال اخیر نسبت به برخی اقلیت‌ها در برخی کشورها ظلم شده است در حالی که در جمهوری اسلامی ایران اقلیت‌های دینی در آزادی کامل زندگی می‌کنند.

معاون حقوقی قوه قضاییه تصریح کرد: پس از جنگ جهانی اول و ایجاد جامعه ملل و به خصوص جنگ جهانی دوم و ایجاد سازمان ملل ،کنوانسیون‌های بین‌المللی متعددی در حمایت از اقلیت‌های مذهبی به تصویب رسیدند که جمهوری اسلامی ایران در تمامی این کنوانسیون‌ها عضویت دارد.

خداییان افزود: ‌در اسناد بین‌المللی با این که به طور دقیق به اقلیت‌ها اشاره نشده ولی به حقوق اشاره شده است که اقلیت‌ها نیز از آن برخوردارند، همچون منشور حقوق بشر و ممنوعیت تبعیض نژادی که کشور به این کنوانسیون‌ها و اسناد بین‌المللی پیوسته است.

وی افزود: ما دارای دو حقوق هستیم که یکی حقوق انسانی و آزادی‌های اساسی و دیگری آزادی مذهب، مراسم و زبان است که اقلیت‌های مذهبی ساکن ایران از این دو برخوردارند.

معاون حقوقی قوه قضاییه با اشاره به قوانین جمهوری اسلامی در رابطه با حمایت از اقلیت‌ها خاطرنشان کرد: به جرأت می‌توان گفت کمتر کشوری در جهان وجود دارد که همچون ایران از اقلیت‌ها حمایت کند، چنانچه در رابطه با حقوق انسانی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است، ‌اقلیت‌ها از همان حقوقی برخوردارند که اتباع دیگر برخوردار هستند.

خداییان ادامه داد: ‌در اصل 14 قانون اساسی آمده است؛ دولت جمهوری اسلامی ایران و مسلمانان موظف هستند با غیرمسلمانان بر اساس قسط و عدل رفتار کنند همچنین در اصل 19 آمده است مردم ایران از هر قوم و قبیله از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ و زبان امتیازی برای افراد نیست.

وی گفت: مطابق اصل 13 قانون اساسی اقلیت‌های کلیمی، ‌مسیحی و زرتشتی تنها اقلیت‌های پذیرفته شده و شناخته شده در ایران هستند و جمهوری اسلامی ایران احترام خاصی برای اقلیت‌های دینی قائل است و آن‌ها در پناه قانون هستند مگر این که بی‌قانونی کنند که مانند سایر مردم با آن‌ها برخورد خواهد شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.