سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد؛

آیا ایرانیان غمگین هستند؟

شادی و نشاط را می‌توان نیروی محرکه زندگی دانست که خریدنی نیست.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  ؛ رضایت از زندگی از عواملی است که باعث ارتقای کیفیت زندگی افراد می شود.معیار سنجش رضایت از زندگی در کشورهای مختلف و حتی در بین افراد متفاوت است.در سطح جهان ، سازمان‌هایی بین‌المللی متعددی اقدام به تعیین کیفیت زندگی از نگاه خود می کنند.این سازمان‌ها شادی را یکی از معیارهای اصلی برای تعیین میزان رضایت از زندگی می دانند.

*مردم کشور ما شاد هستند ؟

در آخرین بررسی که از سوی سازمان همکاری توسعه اقتصادی (OECD) انجام شده ؛ معیارهای سنجش شاد بودن مردم شامل مواردی از جمله درآمد، تعطیلات ، سلامتی ؛ رضایت از زندگی و تعادل میان کار و زندگی در نظر گرفته شده است.

در این بررسی که در بین همه کشورهای جهان صورت گرفته؛ جامعه ما در جایگاه شایسته ای از نظر شادی قرار ندارد.

دکتر جعفربای آسیب‌شناس با اشاره به اینکه مردم کشور ما از نظر شادی در جایگاه خوبی قرار ندارند،‌گفت: امروزه به دلایل زیادی نشاط اجتماعی کاهش یافته است.بحران‌های اجتماعی ، گرفتاری‌های مالی و استرس‌های متنوع روحی و روانی روحیه شهروندان را مکدر می کند.وقتی مردم خبرهای ناگوار و منفی را می‌شنوند و یا حتی تماشای صحنه های حضور معتادان و کودکان کار در خیابان ها می‌تواند شادی عمومی را تحت تاثیر قرار دهد.شادی بستگی به اهداف ما در زندگی دارد و همچنین به نوع نگاه ما به مسائل مختلف؛ به عبارت دیگر باید دید که انسان با چه عینکی به زندگی نگاه می‌کند.

اگر فقط به چند مورد از معیارهای شادی در کشور، مانند سفر و تحصیلات توجه کنیم شاهد آن خواهیم بود که مردم جامعه ما انسان‌های غمگینی نیستند.

به طوری که طبق آمارهای اعلام شده در ایم تعطیل، 80 درصد ایرانیان به سفر می‌روند که از این میان 60 درصد مردم گردشگری و سفر و 30 درصد تفریحات ساده و کم خرج و تنها 10 درصد از مردم تفریحات لوکس و سفرهای خارجی را انتخاب می‌کنند.

*معیارهای جهانی شادی

شادی را می‌توان یک حالت روانی دانست که فرد دراین حالت احساس لذت و خوشبختی می‌کند.شاد بودن تنها لبخند به لب داشتن نیست و معیارهایی دارد که برخی از کشورها به دلیل داشتن این معیارها شادترین کشورهای دنیا محسوب می شوند.
سازمان‌های تعیین کننده کیفیت زندگی، معیارهای شادی را در میزان شاخص‌های اقتصادی، تحصیلات، سلامتی، آزادی های فردی و اجتماعی می دانند.

از دیگر معیارهای این سازمان‌ها در تعیین میزان شادی می توان به میزان فرزند آوری، تورم و بیکاری، سخت‌کوشی و مشارکت در پیشرفت اقتصادی کشور ، وضعیت آب و هوا و تعطیلات است.

*چرا ایرانیان از نظر شادی در رتبه‌های پایین جهانی قرار دارند

مردم هر کشور گزینه‌های خاصی برای شادی و خوش بودن دارند. در برخی کشورها معیارهای خاصی برای شادی مطرح است که این معیارها گاهی اوقات بی‌بند و باری‌های اخلاقی و روابط آزاد بین افراد و موسیقی‌های بدون خط قرمز را شامل می شود و این موارد با معیارهای شادی در جامعه ایرانی - اسلامی ما مغایرت دارد.

اعیاد و مناسبت های مذهبی مانند میلاد ائمه را  می‌توان از نمودهای شادی‌های عمومی مردم کشور دانست.در صورتی که سازمان‌های بین‌المللی با زیر ذره‌بین قرار دادن عزاداری‌های مذهبی مسلمانان سعی در ناشاد نشان دادن مردم جامعه ما دارند.

*پول مساوی با خوشبختی و شادی؟!

مسائل مادی و تحصیلات، از نظر مردم شادی‌آفرین هستند در حالی که این موارد، زودگذر هستند و شادی اصلی را می‌توان در داشتن خانواده خوب فرزندان سالم و سلامتی جست‌وجو کرد.هیچ‌گاه پول نشانه خوشبختی و کاهش درآمدهای اقتصادی نشانه بدبختی نیست.
اگر چنین بود افرادی که وضع مالی مناسبی دارند جزو شادترین مردم بودند در صورتی که این چنین نیست و شادی اصلی را باید در درون خود و خانواده جست و جو کرد.

*راز آرامش و شادی در زندگی

در دنیای پراسترس امروز، آرامش خیال نعمتی است که بسیاری آرزوی آن را دارند و همین باعث ایجاد شادی و نشاط درونی می‌شود.
یاد خدا عاملی مهم برای ایجاد این آرامش روحی است و این را بدانیم که با شاد کردن دل یک انسان ، می توان شادی را برای خود ما به ارمغان آورد.

گزارش : شیما جعفرزاده

انتهای پیام/

برچسب ها: گزارش ، خرید ، شادی ، غمگین ، ایرانیان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۵:۳۴ ۰۸ تير ۱۳۹۴
کسی که ارامش داشته باشه ادم شادیه بعضی ها پول دارن سلامتی دارن ولی شاد نیستند چون ارامش ندارن
ناشناس
۱۵:۳۴ ۰۸ تير ۱۳۹۴
کسی که ارامش داشته باشه ادم شادیه بعضی ها پول دارن سلامتی دارن ولی شاد نیستند چون ارامش ندارن
امید
۱۵:۲۰ ۰۳ تير ۱۳۹۴
ما سنمون جوونه ولی واقعا پیر شدیم افسوس
ناشناس
۱۳:۳۳ ۰۳ تير ۱۳۹۴
غمگینم
ناشناس
۱۰:۱۳ ۰۳ تير ۱۳۹۴
ایرانی ها مردمان افسرده وغمگینی هستند باید واقعیت رو پزیرفت
ناشناس
۰۹:۴۴ ۰۳ تير ۱۳۹۴
فرهنگی ها که همیشه خدا غمگین هستند
حسین
۰۹:۲۱ ۰۳ تير ۱۳۹۴
آقا باید واقعیت رو پذیرفت مردم ما مردم شادی نیستند
ناشناس
۰۹:۰۱ ۰۳ تير ۱۳۹۴
معلومه که آدمای شادی هستند چرا که شا نباشند،یارانه میدن،تورم کمه، همه چی ارزونه و....پس در نتیجه ما آدمای شادی هستیم!!!
فرهنگی
۰۸:۱۳ ۰۳ تير ۱۳۹۴
من یک فرهنگی ازلحاظ روحی به خاطرحقوق ومعیشت ...من چقدرغمگینم
ناشناس
۰۷:۳۱ ۰۳ تير ۱۳۹۴
من که ادم شادي هستم .پول هم ندارم.
ناشناس
۰۵:۲۲ ۰۳ تير ۱۳۹۴
با این همه مشکلات که مردم دارن و روز به روز مشکلات افزایش پیدا می کند واقعا انتظار دارید مردم شادی داشته باشید .اگه تا حالا تونستن خودشون سر پا نگه دارن اونم شاید عده معدودی فقط با ایمان به خدا بوده .
ناشناس
۲۰:۵۳ ۰۲ تير ۱۳۹۴
باید شهربازی ها شهر مرگ نباشند و کاملا ایمن و پیشرفته ساخته شوند. باید موسیقی خیابانی رشد پیدا کند. باید کارهای اداری ساده شود.
ناشناس
۲۰:۱۵ ۰۲ تير ۱۳۹۴
باید بررسی کرد که چرا غربی ها سعی در غمگین و افسرده نشان دادن مردم ایران هستند؟!؟!و حتما روی این موضوع برنامه دارن.