سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزدان فتوحی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

زیبا‌سازی تصویری حائز اهمیت است

زیبا‌سازی تصویری یکی از بارزترین ویژگی‌های جذب مخاطب است و یک برنامه‌ساز باید به خوبی آن را در برنامه‌اش لحاظ کند.

یزدان فتوحی کارگردان تلویزیون درخصوص برنامه‌های برون مرزی به خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: هدف از ایجاد شبکه‌های برون مرزی حفظ آیین و رسوم و فرهنگ کشورمان برای ایرانیان مقیم خارج و شناخت فرهنگمان برای دیگر کشور‌ها است که تمامی اینها بستگی به نوع ساخت و پردازش سریال‌ها و برنامه های این شبکه است، شبکه‌های برون مرزی اهداف خاصی رو دنبال می‌کنند و باید با توجه به نیاز مخاطبان به تولید و پخش آثار بپردازند و از همه مهم‌تر جلب اعتماد آنها نسبت به پذیرش شبکه‌ها است.  

وی در ادامه درمورد نگاه کشور‌های دیگر نسبت به  شبکه‌های برون مرزیشان تصریح کرد: در کشورهای دیگر شاهد آثاری هستیم که به شدت با واقعیت تفاوت دارد و آنقدر به زیبایی آن را به تصویر می‌کشند که مخاطب شیفته آن کشور و قوانینش می‌شود اما زمانی که آن را تجربه می‌کنند پی به واقعیت امر می‌برند در کشور آمریکا کتاب خواندن در مترو ممنوع است اما در فیلم‌هایشان شاهد نوع تفکر دیگری هستیم به قدری بر روی افکار مخاطبان اشراف دارند که اخبار دوروغ را به راحتی به خورد آنها می‌دهند و مردم هم به خاطر اطمینانی که به آنها دارند به راحتی دروغ هارا باور می‌کنند.

فتوحی درباره تفاوت‌های ناشی از قدرت و نفوذ‌های دیگر کشورها در پردازش رویکرد برنامه‌هایشان اظهار داشت: تفاوت شبکه‌های برون مرزی ما با دیگر کشور محیا بودن بستربرای پرورش تفکرات سازندگان و فیلمسازانشان است و این خود یک گام به جلو است که افراد به راحتی بتوانند تخیلاتشان را برای ساخت یک اثر آزاد کنند و بارها شاهد تحقق یافتن آن تخیلات در دنیا بودم آنها به ساخت اثرشان و رقم خوردن آن در جهان ایمان دارند و به این شکل تمام نگاه‌ها را بسوی خودشان جلب می کنند. 

*زیبا سازی تصویری حائز اهمیت است

وی در خصوص مواردی که باید در شبکه‌های برون مرزی به آنها به شدت توجه کرد گفت: زیبا سازی تصویری یکی از بارزترین ویژگی‌های جذب مخاطب است و یک برنامه ساز باید به خوبی آن را در برنامه‌اش لحاظ کند که متاسفانه امروزه به این موضوع کمترین توجه می‌شود و به مسائلی در برنامه می‌پردازند که هیچ لزومی ندارد مخاطبان خارجی از آن مطلع شوند و بیان آلودگی هوا، تصادفات و حوادث دلخراش در یک برنامه زنده برای مخاطب نه تنها هیچ جذابیتی ندارد بلکه منجر به دلزدگی فرد نسبت به آن کشور می‌شود چون مخاطبان نمی‌توانند نسبت به آن قضاوت درستی کنند چون در دل ماجرا و اتفاقات آن نیستند.

*بودجه حرف اول را می زند

فتوحی تصریح کرد: یکی دیگر از مواردی که باید بدرستی به آن پرداخته شود بودجه شبکه است شبکه‌های برون مرزی از اهمیت بالایی برخوردار هستند و باید بیش از شبکه‌های داخلی به آن توجه شود چون این شبکه‌ها نماینده ما درتمامی کشورها هستند و هر آنچه را که ما به تصویر بکشیم مخاطبان آن را در ذهن خود پرورش می‌دهند و نسبت به هرآنچه که می‌بیند قضاوت می‌کنند اما متاسفانه امروزه بودجه کمی را به این شبکه‌ها اختصاص می‌دهند که تمامی اینها باعث افت کیفیت در برنامه‌ها شده است زمانی به همراه برخی از دوستان برنامه ای با نام «ایرانی سلام» را از شبکه جام جم برروی آنتن می‌بردیم و این برنامه به قدری در دل مخاطبان جا باز کرده بود که با ایمیل و پیام‌هایی که به برنامه می‌دانند ما را از موفقیت برنامه مطمئن می‌کردند ما این برنامه را با کمترین بودجه تولید می‌کردیم اما با گذشت یک سال از برنامه و نبود بودجه و دستمزد رفته رفته افراد از گروه جدا شدند و برنامه تعطیل شد و این یک ضربه بد برای مخاطبان برنامه بود ایرانی‌های خارج از کشور چشم و امیدشان به برنامه است و تنهایی‌های خودشان را با دیدن این شبکه‌ها پر می‌کنند و این درست نیست که ما مخاطبان برنامه را اینگونه بخاطراختصاص ندادن بودجه مناسب به برنامه رها کنیم.

وی درخصوص تفاوت  برنامه سازی در شبکه‌های برون مرزی می‌گوید: شبکه های برون مرزی محوریت ویژه‌ای دارد و باید متناسب با نیاز مخاطب دست به تولید زد و آنقدراین برنامه‌ها باید جذابیت داشته باشند که غیراز فارسی زبانان هم بیننده آن شوند و برنامه‌‌ای بسازیم که بینندگان دلشان برای ایران تنگ شود تا زمانی که ما حرف دل مخاطبانمان را نزنیم نباید انتظار پیروزی داشته باشیم برخی از شبکه‌های خارجی بقدری با کیفیت آثارشان را تولید می‌کنند که حتی ناشنوایان هم جذب آن می‌شوند اصول فیلمسازی براساس جذابیت است نه دیالوگ.امروزه برنامه‌های برون مرزی رو به تکرار است و هرچه این روند با کوتاهی مدیران رو به رو شود منجر به دلسردی مخاطبان و از دست دادن آنها مواجه خواهیم شد مخاطبان خارج از کشور تشنه دیدن برنامه‌های کشورشان هستند و ما نباید پس از عادت دادنشان به خودمان بی رحمانه آنها را رها کنیم.

*به شدت به «خنده بازار» مدیونم

فتوحی اظهار داشت: «خنده بازار» یکی از کارهای پر قدرت طنزدر شبکه سه و شبکه‌های برون مرزی بود به نحوی که مردم من را از طریق آن برنامه شناختند و با بازخوردهای بسیار خوبی در داخل و خارج مواجه شدیم ما برای این مجموه بسیار زحمت کشیدیم و گروه بسیار خوب و همدلی بودیم اما توهم کار مانع از این یک دلی و یک رنگی شد و در پایان هم شاهد ازهم پاشیدن گروه شدیم این کار می توانست سالیان سال ادامه پیدا کند و به حق مدیران بسیار ما را حمایت کردند و پشتمان ایستادند ولی متاسفانه نتوانستیم یکرنگی امان را حفظ کنیم من به شدت مدیون این برنامه هستم چون در سفرهای خارجی که داشتم مردم من را با نام برنامه می‌شناختند. امیدوارم با تغییرات مدیریتی شاهد رویکرد و توجه‌های بسیار چشم گیری از مدیران در خصوص تولید آثار ویژه‌ای در شبکه‌های برون مرزی باشیم.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.