سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه؛

ردپای اشکانیان در بیستون

محوطۀ موسوم به دامنۀ پارتی بیستون در دامنۀ کوهی به همین نام در حد فاصل شهر امروزی بیستون و نقش برجسته و کتیبۀ داریوش هخامنشی و در حاشیۀ غربی دشت بیستون واقع شده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران؛ این محوطه برای نخستین بار در سال 1964 توسط ولفرام کلایس مورد بررسی، شناسایی و گمانه زنی قرار گرفت.

حاصل تمامی این پژوهش­ها کشف مقادیر فراوانی مواد فرهنگی دورۀ اشکانی در محوطه بود. در تمامی این پژوهش­ها، آثار و بقایای مهمی از دورۀ اشکانی آشکار گردیده است.

در سال 1388 محوطه یک بار دیگر مورد بررسی، مطالعه و گمانه ­زنی قرار گرفت. یافته­ های این پژوهش شامل تعداد زیادی سفال شاخص دورۀ اشکانی، بقایای معماری، مهره­ های تزئینی، پیکرک حیوانی، مُهر، سکه و تدفین خمره­ای (گور خمره) از دورۀ اشکانی است.

بر این اساس و با توجه به شواهد باستان­شناختی و مدارک به دست آمده می­توان با اطمینان در خصوص استقرار وسیع دورۀ اشکانی در محوطه بحث کرد. علاوه بر این، شواهد مهم دیگری چون مجسمۀ هرکول، نیایشگاه پارتی، نقش برجستۀ مهرداد دوم، گودرز سوم و بلاش چهارم همگی به اهمیت و اعتبار این محوطه در دورۀ اشکانی اشاره دارند.


انتهای پیام/ ا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.