سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز؛

حل اختلافات خانوادگی با مشاوره امکان پذیر است

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی گفت: خانواده ها در زمان اختلاف به دادگستری مراجعه می کنند در حالی که حل اختلافات خانوادگی با مشاوره و ریش سفیدی امکان پذیر است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از تبریز، حجت الاسلام مظفری، امروز در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه با گرامیداشت ماه مبارک رمضان  ورسیدن هفته قوه قضائیه گفت: شهادت آیت الله دکتر بهشتی و شهید قدوسی را در این هفته که همزمان با ماه مبارک رمضان است گرامی می داریم.

مظفری عنوان کرد: آذربایجان شرقی از نظر کیفری با بسیاری از استانها متفاوت است و در این استان سرقت در ردیف سوم عنوان اتهامی قرار دارد و اولین جرم ضرب و جرح عمدی ، توهین به افراد است.

وی گفت: در آذربایجان شرقی نیازمند اصلاح در تغییر رفتارهای اجتماعی هستیم و از فرصت ماه مبارک رمضان می توان در این مورد و ارتقای بهبود رفتاری استفاده کرد.

وی گفت: در سال 93 در حدود 460 هزار پرونده وارد دستگاه قضایی استان شده و 184 هزار نیز به شعب حل اختلاف وارد شده است.

وی بیان کرد: بیش از 100 درصد وارده ها در این سال مختومه شده و علاوه بر میزان وارده افزایش داده شده به نسبت سال 92 شاهد افزایش مختومه ها بوده ایم.

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی گفت: ادامه داد: در شورای حل اختلاف182هزار مختومه داشته ایم که با توجه به فلسفه اصلی شورای حل اختلاف که صلح و سازش است این رویکرد ادامه دارد اما بر اساس تصیم دستگاه قضایی وظیفه رسیدگی به پرونده های تا زیر 5 میلیون نیز به این شعب واگذار شده و از فلسفه اصلی فاصله گرفته اند و حدود 40 درصد وارده دادگستری در شورهای حل اختلاف بررسی می شود.

وی یادآور شد: 93 درصد پرونده هایی که مورد اعتراض وارد قرار می گیرند مورد تائید قرار می گیرند و 7 درصد منجر به تغییر رای می شود.

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی یادآور شد: 10 درصد کل جرایم کیفری مربوط به ضرب و جرح و 8 درصد مربوط به توهین به اشخاص می باشد و 8 درصد نیز مربوط به سرقت است.

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی با بیان اینکه در سال 93 حدود 8 هزار و 200 طلاق توافقی در استان صورت گرفته ، گفت: به دنبال طرحی برای کاهش آمار طلاق در استان هستیم  که اکثر توجه ما بر پیشگیری در این معضل آسیب اجتماعی است.

وی بیان کرد: نباید دادگستری اولین محل مراجعه در زمان اختلافات باشد و با ریش سفیدی و ورود مشاوران متخصص می توان این مشکلات را حل کرد و نیازی به محاکم قضایی نیست.

وی یادآور شد: نقل و انتقال اموال منقول و خودروهای شخصی یکی از معضلات جدی است که در حال حاضر 70درصد پرونده هامربوط به اختلافات در مورد اموال است که زمینه های مختلفی را شامل می شود .

مظفری تاکید کرد: باید به دنبال ارتقای باورهای دینی درجامعه باشیم تا آسیبها در خانواده و جامعه کاهش یابد و بسیاری از مشکلات کاهش یابد.

انتهای پیام/ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.